• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppvägning av importbil

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025
Hej

Vi ska byta husbil och har fastnat för antingen en Laika som har en totalvikt på 3500 kg, eller en Eura Mobil med totalvikt 4500 kg. Om vi väljer Laikan är vi oroliga att 3500 kg inte räcker. Är det någon som vet om man kan väga upp en husbil till t ex 3650 kg när man registrerar den i Sverige?
Ni som har tyngre husbilar på ca 4500 kg upplever ni ofta att ni måste välja bort att köra på en del mindre vägar? Är det krångligt med Goboxen i Österrike?

Vi hoppas på lite råd så att vi kan bestämma oss så småningom...

Mvh Ingegerd

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Uppvägning av importbil

Hej
Om det är Fiat chassie går förmodligen inte att väga upp. Om det är Alko så går det nog bra, fins vad jag vet två olika. Ett som är godkänt för 3800 kg och ett som klarar 4250

Med vänlig hälsning,
Stig

birger larsson

HBK Medlem
Kommun
Vikingstad
HBK-Nr
9267
Medlemskap
2025

Tips till Dig som funderar på att importera husbil är att låta handlaren sköta detta.
Jag ringde en handlare ang. en helintegrerad Magic Edition, ett halvår gammal.
Uppvägning från 3500 till 3850 skulle kosta 300€.
Birger.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Jag gjorde samma med min Dethleff 6910 I Alko chassi den hade last vikt 350 kg och bad den tyske handlaren att väga upp den. Nu har jag 780 kilo.
Att det var så lågt var av skattetekniska skäl sa han. Kostnaden var dock ca 900 euro.

M

MatsFo

Guest

Någon som vet om man kan väga upp de stora boggi chassin som nästan varje märke har, de som normalt är på 5000kg?
Eller är det märkesberoende?
Någon som har någon aning om kostnaden för det om det nu går?

Toppen