• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppvägning av husbuss

F

F.d. 50338

Guest
Hejsan, är det någon som vet om det är svårt att höja totalvikten på en 12 meters husbuss, i det här fallet en Volvo Vanhool som för tillfället har en totalvikt på 13 ton. Jag tycker att en lastvikt på 5 ton inte vore en omöjlighet men just nu är den knappa tonnet och jag behöver lite till. 12R22.5 på varje axel som det ser ut för tillfället.
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Samt hur mycket kan det kosta i så fall?
Jag är även intresserad av att öka på passagerarantalet som i dagsläget är fyra, visst är det så att man måste ha både sitt och sovplatser för det antal man vill ha på registreringsbeviset??
Tack på förhand från en förhoppnings blivande plåtisägare. :msn_laugh:
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Om den ligger på knappa tonnet nu så är den säkert sänkt vid tidigare tillfälle, detta förmodligen för att skatten skulle bli lägre.
Borde väl gå att få tillbaka den vikten som tidigare.
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Sv: Uppvägning av husbuss

Hej
Är den reggad som personbil klass 2 eller lastbil?
Du kan ju eventuellt regga om den det inte är klassad som och höja upp totalvikten,
för att sedan antingen behålla den så eller regga tillbaka igen.
Jag tror att kostnad för omregistrering från lastbil till personbil klass 2 kostar 1250:-,
men jag är inte säker,det finns säkert någon på forumet som vet.

Lars
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Tack för svaret, ja det låter lite lågt som det är nu för en såpass stor buss men vet du om det är svårt och dyrt att typa upp den i så fall?
Tack på förhand från en novis i ämnet. :)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Hej
Är den reggad som personbil klass 2 eller lastbil?
Du kan ju eventuellt regga om den det inte är klassad som och höja upp totalvikten,
för att sedan antingen behålla den så eller regga tillbaka igen.
Jag tror att kostnad för omregistrering från lastbil till personbil klass 2 kostar 1250:-,
men jag är inte säker,det finns säkert någon på forumet som vet.

Lars
En klass 2 enligt transportstyrelsens hemsida, vad gäller körkortet spelar det ingen roll för min del men jag vill väldigt gärna åt de extra kilona som kan finnas bakom registreringsbeviset... :)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Om den ligger på knappa tonnet nu så är den säkert sänkt vid tidigare tillfälle, detta förmodligen för att skatten skulle bli lägre.
Borde väl gå att få tillbaka den vikten som tidigare.
Ja det känns ju så men jag är för dåligt inläst på regler och lagar som reglerar det här för oss plåtisälskare... ;-)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Hej
Är den reggad som personbil klass 2 eller lastbil?
Du kan ju eventuellt regga om den det inte är klassad som och höja upp totalvikten,
för att sedan antingen behålla den så eller regga tillbaka igen.
Jag tror att kostnad för omregistrering från lastbil till personbil klass 2 kostar 1250:-,
men jag är inte säker,det finns säkert någon på forumet som vet.

Lars
Ingen aning om hur det ser ut för att regga upp en PB klass II, inom de normer som gäller för det eller om man skulle c-regga den?? Jag vet inte faktiskt men få sätta mig i telefon med den lokala bilprovningen antar jag innan jag bestämmer mig..... De där extra kilona vore mycket värt faktiskt.
Tack på förhand för allt engagemang mina vänner!! :)
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Tack för svaret, ja det låter lite lågt som det är nu för en såpass stor buss men vet du om det är svårt och dyrt att typa upp den i så fall?
Tack på förhand från en novis i ämnet. :)

Har du inga gamla papper på tidigare registrering ?
Bussen är med största säkerhet "nervägd" av tidigare ägare, jag tror att den har från att vara buss blivit tung lastbil och då sänkt totalvikt pga skatten för att sedan blivit pb 2 om det är det den är nu.

Kolla med Transportstyrelsen om du inte har papper eller möjligvis kan du få mer uppgifter genom att logga in på Transportstyrelsen.

I lastvikten på en buss räknas ju även passagerarna in och borde därför ha varit högre.

Om bussen varit regad som buss med 60 pass en gång i tiden räknas ju varje pass som 70kg vilket skulle bli 4,2 ton.

Tror att det skulle räcka med att regbesiktiga den igen med motivering att höja lastvikten, den har ju en gång varit godkänd så.
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Om den ligger på knappa tonnet nu så är den säkert sänkt vid tidigare tillfälle, detta förmodligen för att skatten skulle bli lägre.
Borde väl gå att få tillbaka den vikten som tidigare.
Det skulle jag också anta, frågan är dock bara vart man kan hitta den uppgiften, bussen är intagen i Sverige första gången 2003, med fordonsår är 1977, det första år bussen är inregistrerad i Sverige kanske är det som räknas?? Ja, jag känner mig som en nolla här faktiskt...även om det kanske inte spelar någon roll eller?? ;)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Har du inga gamla papper på tidigare registrering ?
Bussen är med största säkerhet "nervägd" av tidigare ägare, jag tror att den har från att vara buss blivit tung lastbil och då sänkt totalvikt pga skatten för att sedan blivit pb 2 om det är det den är nu.

Kolla med Transportstyrelsen om du inte har papper eller möjligvis kan du få mer uppgifter genom att logga in på Transportstyrelsen.

I lastvikten på en buss räknas ju även passagerarna in och borde därför ha varit högre.

Om bussen varit regad som buss med 60 pass en gång i tiden räknas ju varje pass som 70kg vilket skulle bli 4,2 ton.

Tror att det skulle räcka med att regbesiktiga den igen med motivering att höja lastvikten, den har ju en gång varit godkänd så.
Nope jag har inte kommit så långt i affären än, ville gärna höra mig för bland er gamla rävar här innan jag gick vidare med köpet, men dina synpunkter är guld värda och de tar jag gärna med mig inför ett eventuellt avslut, tack för det min vän!! :)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Har du inga gamla papper på tidigare registrering ?
Bussen är med största säkerhet "nervägd" av tidigare ägare, jag tror att den har från att vara buss blivit tung lastbil och då sänkt totalvikt pga skatten för att sedan blivit pb 2 om det är det den är nu.

Kolla med Transportstyrelsen om du inte har papper eller möjligvis kan du få mer uppgifter genom att logga in på Transportstyrelsen.

I lastvikten på en buss räknas ju även passagerarna in och borde därför ha varit högre.

Om bussen varit regad som buss med 60 pass en gång i tiden räknas ju varje pass som 70kg vilket skulle bli 4,2 ton.

Tror att det skulle räcka med att regbesiktiga den igen med motivering att höja lastvikten, den har ju en gång varit godkänd så.
Om jag har förstått det rätt så byggdes bussen om till "campingvagn" ja det hette väl inte det då, ganska omgående när den togs in från Danmark för x antal år sen, så... :)
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Uppvägning av husbuss

Om jag har förstått det rätt så byggdes bussen om till "campingvagn" ja det hette väl inte det då, ganska omgående när den togs in från Danmark för x antal år sen, så... :)
2003 första gången i Sverige...
 
Toppen