• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Uppställningsplats - underlag

GöranG

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9877
Medlemskap
2025
Hej!
Då vi inte är ute och åker med vår HB kommer vi att stå på "vår" camping. Vi avser då att ha ett standbytält i anslutning till bilen. Då krävs det också en jämn och stabil grund för uppställning av bilen. Jag tänkte lägga ngn form av plåt avsedd för påkörningsramp eller dylikt som underlag för hjulen. Detta istället för plattor som kan spricka. Är det någon som kan ge mig tips om hur man kan ordna en sådan plats för HB.
Mvh

Göran

bomaud

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2025
Sv: Uppställningsplats - underlag

Har lärt mig genom åren att ställ aldrig en bil under längre tid på gräsunderlag. Gräset avsöndrar tydligen något som inte är bra för att förhindra rostprocessen ( nu blev det konstig svenska men ni förstår säkert ). Det finns tidigare trådar om underlag vid uppställning av husbil.
:):yes:Bomaud

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Uppställningsplats - underlag

En optimal parkeringsruta hjemme er en veikropp med minst 30 cm 0-18 bergkross på duk i botnen og et topplag på 5 til 10 cm 8-11. Topplaget gir en umiddelbar drenering ned til de noe tettere bærelaget og ingen grobunn for ogras. Når det blir nedpressninger fra hjulen så bruk en kratte og planer. Om en vil ha asfalt så kreves det en bedre grunnjobb, husk marktrykket på nesten ett tonn pr hjul for en liten husbil. Betongplatte på 30 cm tykkelse armert fungerer også, tynnere er avhengig av godt grunnarbeid under for å holde.

Toppen