Sv: UPPROP GÄLLANDE BRÄNSLEPRISET
Skall HBK driva politiska frågor? Kanske inte direkt men allt är politik i ett samhälle. Vilka vänder vi oss till när Ställplatser är på tal, oftast kommuner och där är det Politiker som bestämmer och så vidare.
Bäckmark skriver "Pappas Volvo som han hade 1962 tog enligt hans körjornal 0,68, varför tar inte min bil 0,2?
Ingen utveckling alls på 50 år då det gäller förbrukning, märkligt......"
Nja Bäckman det har nog hänt en hel del sedan 1962
Utsläppen från fordon exempelvis
Den skatt + skatt på skatten (moms) är en stor inkomst för staten som går in i den allmänna budgeten.
Skall en reform genomföras som kostar så sneglar i regel politikerna på bränsleskatten men då är argumentet miljön.
PÅ detta sätt tycker jag att staten måla in sig i ett hörn , minskar förbrukningen och därmed skatteintäkterna från bensin/diesel/el så måste på något sätt detta skattebortfall kompenseras och då är en ytterligare höjning av bränseskatten trolig.
Nog är det lite tvehågset när politiken framför att vi måste minska bränsleförbrukningen av miljöskäl samtidigt som de är väl medvetna om att skatten från denna utgör en hel del i budget.
Frågan kanske är hur hög inkomstskatt eller annat skatteutag skulle vara om alla gjorde som en del politikerna vill, nämligen inte använder bilen som ger dessa intäkter?
Jämför med det stora landet i väst USA utan annan jämförelse. Där är det politiskt självmord att ha på sitt pogram att höja bensinskatten.
I Sverige ses det tydligen som en merit att göra det samma
Kanske jag tänker fel, kanske inte.