• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppkörningsklossar för vinterbruk!

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!

Ni har säkert som jag jäklats med uppkörningsklossar på vintern, dom jäklarna glider bara undan...men i vintras så gjorda jag ett par egna av 2"x6" la 4 st
i varierad längt och spikade ihop dom men på den understa plankan så satte jag 4 st vessade M8 bult innan jag spikade ihop rästen av plankorna, Å jäklar var bra dom blev, bilen gick upp på dom hur lätt som helst. Men ni viste säkert detta redan...

Gunnar.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Uppkörningsklossar för vinterbruk!

I en tysk katalog såg jag kilar som hade en tunn "tunga" som bilen först körde på och därefter upp på kilarna. Eftersom tungan satt fast på kilarna kunde kilarna inte smita. Frågan är förståss om det fungerar i verkligheten, speciellt om det är snö (som i rubriken).

F

F.d. 3753

Guest

Vi sågade till i kraftig plywood som skruvades fast under kilarna.
Samma bredd som kilen men ca 10-15cm längre med en fasad framkant.
Våra kilar var öppna i botten så dom kunde lätt sjunka i mjukt underlag såsom gräsmattor o dyl.
Sen kan man kan göra ett underlägg med dubbar så dom inte kasar när man kör upp på dom, funkar dock inte bra på asfalt ;-)).

F

F.d. 3753

Guest

Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder.
Att vända på dom har jag inte tänkt på ändå!:yes:

Toppen