• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Upphittad hund i Tranemotrakten

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Upphittad hund i Tranemotrakten

Det verkar inte vara en Jakthund men ring Polisen fort som den, för hunde är säkert efterlyst just hos Polisen. Dessutom kom ihåg tar du hand om en hund så har du fulla ansvartet för denna till Polis eller ägare tagit hand om hunden.
Som sagt detta är ett Polisärende. Hoppas att ägaren får tillbaks sin ögonsten snabbt för det är inte roligt när man förlorar en kär familjemedlem.

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej det liknar inte nån jakthund, ser mer ut som en familjehund. Det är inte jag som tagit hand om hunden, jag känner inte den som hittat hunden heller, detta låg på Facebook i morse, min tanke var bara att lägga ut länken här på HBK eftersom det finns många som läser här.
Jag ville helt enkelt hjälpa till att bidra så hunden kommer tillbaka till sin ägare.

/Ludde

F

F.d. 9344

Guest

Det är kanon Ludde Kuddson.

Själv har jag jakthundar men som tur är har dessa bara vid något tillfälle varit "borta". På jakthundar har man i regel en Pejl som visar var hunden finns, och numera är detta en GPS- pejl typ Garmin som visar exakt possition så jakthundar blir i regel inte "försvunna" av den anledningen plus att de har en instikt att söka upp husse = kontaktinstikt.

Enbart vid olycka eller att någon plockar upp det de tror är en vilsen hund kan detta förekomma.
Så om ni ser en hund som har pejlhalsband plocka inte upp den i bilen om den inte befinner sig vid en trafikerad väg eller annat som kan utgöra fara för hunden.
Gör ni det så kolla om det finns telenummer till ägaren på halsbandet om inte ring Polisen, hunden kan vara anmäld försvunnen.

De flesta hundar är antingen öronmärkta med ID-nummer eller chipmärkta.
En ansvarsfull hundägare har regat detta hos SVK och då kan man på nätet få svar på vem som är ägare eller i vart fall kan Polisen detta.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen