• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering?

F

F.d. 11514

Guest
Vi har en Garmin med ca:5 år gamla europa-kartor. Vi ska åka söderut i höst och tänkte uppgradera. När vi köpte den sa försäljaren att en uppgradering kostade ungefär 1000 kr, nu är frågan ska vi "krångla" med uppgraderin eller köpa en ny? Det känns onödigt att slänga en fungerande GPS, men är det någon som vet hur svårt det är att uppgradera? Siv.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Uppgradering?

Om du köper en ny får du nyare bättre hård och mjukvara. Jag köper av de billiga märkes GPS-erna (TOM TOM Garmin) och ger bort dem när jag köper en ny efter några år. Nästa navigator blir kanske en "telefon".
 

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025
Sv: Uppgradering?

Det finns ett kort med licens att uppgradera din garmin hur många ggr som helst, 895:- , tror att Kjell o Co el Teknikmagasinet har det.
Kenneth
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradering?

På fem år har hårdvaran blivit mycket bättre. Snabbare och bättre respons på "touchen" mm. En ny med livstidskartor från Garmin är inte fel.

Själv har jag kört Nokia i några år (samtidigt slutade jag använda dedikerad GPS/navigator). Har nu Nokia N8 och navigeringen är mycket bättre än min gamla 5800, livstids fria kartor hela världen (Nokia äger Navtech som levererar kartor till b.la Garmin). Kameran i densamma (med riktig xenonblixt) spöar dessutom billiga märkesdigitalkameror så det är en ganska trevlig kombination.

Peter :)
 
Toppen