• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradering och anpassning av vår ”nya” Bürstner Marano -07

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Så har vi blivit med husbil igen. Efter ett kort mellanspel då vi trodde att husvagn var vår grej så är vi tillbaka i husbil igen. Det blev en Bürstner Marano t 640 -07.
Det första jag måste fixa är elsystemet i bodelen. Alla lampor är utbytta mot led. Jag ska byta batteri till litium och montera en inverter. Sedan solcell. Allt det har jag. Problemet är att i denna bil så är all 12v och 220v el så väl dolda och svåråtkomliga.
Batteriet sitter tex under bilen, utvändigt bakom en lucka bakom förarplatsen. Plats för två batterier där men inget mer. Och två kablar som direkt försvinner in i en slang och sedan in i en balk under bilen. Antagligen vidare till EBL som är under förarsätet. Trångt…

Min första fundering gäller två kablar, en blå och en brun som är anslutna till någon slags metall i golvet, se bilder. Är dessa till golvvärmen? Jag skulle vilja göra ett hål genom golvet ner till batterilådan för olika anslutningar precis mellan dem. Finns det risk att jag förstör golvvärmen med en sådan genomföring?

Återkommer snart med fler funderingar.
 

Bilagor

  • IMG_9568.jpeg
    IMG_9568.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 69
  • IMG_9566.jpeg
    IMG_9566.jpeg
    1,9 MB · Visningar: 69
  • IMG_9567.jpeg
    IMG_9567.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 69
Toppen