Hej.
Nu har jag roat mig med att fixa till elsystemet i min bil. Från början fanns det massa anslutningar till batteribanken som inte var av-säkrade, samt matningen till EBL:n som var ca 2m och ej säkrad vid batterierna.
Jag bytte kablar och kopplingar till batterierna då mellankopplingarna var alldeles för små (feldimensionerade). Jag valde kanske i grövsta laget men bättre det än att få massa spänningsfall i de tunna.
Därefter monterade jag en brygga för +/- som Jordningarna (-) sattes utan säkringar. Därefter kopplade jag plus sidan via en flatstifts säkringshållare. Nu är både EBL och alla andra förbrukare säkrade. Samt installation av en Shunt till batteri monitor (NASA bm1).
Det stora problemet är att få till det så att det ser lite snyggt ut också, då det är begränsat med utrymme, samt att jag vill inte dra om alla kablar till samtliga förbrukare. Nu är det funktionellt och säkrat, Metallskenan under installationen är ej ledande eller ansluten till karossen, skall dock avskärma den med en isolator under kablaget när jag hittat en lämplig gummiduk.
Batteribanken täcker mina behov väl, dock upplevde jag under vintern att mina solpaneler knappt klarade att fylla den under dagen. Således är den nu uppgraderad till 440W. Frågan är bara var jag skall göra av all extra energi nu under sommaren
Försörjning av 19v till datorer.. Mina datorer och även led-projektorn som jag har i bilen går på 19V. Tidigare har jag haft vanliga 12V inverters för databruk, men dessa klarar oftast bara 120W. Nu har jag inhandlat 4st 12 - 19V invertrar från Kina, Dessa skall monteras med en datorfläkt vid batteribanken så att jag kan ha några uttag på de platser som jag kan tänkas behöva dem på. Dessa kostade mig 250:- och kan leverera 19V och 3,4A utan kylning och upp till 10A /st med fläktar.
Nästa projekt är att hitta ett lämpligt fäste och duk för projektorn under markisen, så att man kan sitta ute om aftonen o ha lite "drive in visning"
/Freddy
Nu har jag roat mig med att fixa till elsystemet i min bil. Från början fanns det massa anslutningar till batteribanken som inte var av-säkrade, samt matningen till EBL:n som var ca 2m och ej säkrad vid batterierna.
Jag bytte kablar och kopplingar till batterierna då mellankopplingarna var alldeles för små (feldimensionerade). Jag valde kanske i grövsta laget men bättre det än att få massa spänningsfall i de tunna.
Därefter monterade jag en brygga för +/- som Jordningarna (-) sattes utan säkringar. Därefter kopplade jag plus sidan via en flatstifts säkringshållare. Nu är både EBL och alla andra förbrukare säkrade. Samt installation av en Shunt till batteri monitor (NASA bm1).
Det stora problemet är att få till det så att det ser lite snyggt ut också, då det är begränsat med utrymme, samt att jag vill inte dra om alla kablar till samtliga förbrukare. Nu är det funktionellt och säkrat, Metallskenan under installationen är ej ledande eller ansluten till karossen, skall dock avskärma den med en isolator under kablaget när jag hittat en lämplig gummiduk.
Batteribanken täcker mina behov väl, dock upplevde jag under vintern att mina solpaneler knappt klarade att fylla den under dagen. Således är den nu uppgraderad till 440W. Frågan är bara var jag skall göra av all extra energi nu under sommaren
Försörjning av 19v till datorer.. Mina datorer och även led-projektorn som jag har i bilen går på 19V. Tidigare har jag haft vanliga 12V inverters för databruk, men dessa klarar oftast bara 120W. Nu har jag inhandlat 4st 12 - 19V invertrar från Kina, Dessa skall monteras med en datorfläkt vid batteribanken så att jag kan ha några uttag på de platser som jag kan tänkas behöva dem på. Dessa kostade mig 250:- och kan leverera 19V och 3,4A utan kylning och upp till 10A /st med fläktar.
Nästa projekt är att hitta ett lämpligt fäste och duk för projektorn under markisen, så att man kan sitta ute om aftonen o ha lite "drive in visning"
/Freddy