• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

F

F.d. 54202

Guest
Tja, vi har fått lite diesel spill vid bränsle filtret, först räckte det med att dra det lite hårdare men nu är det dax att byta filter. Vår bil är en 2007 160hk multijet med den gamla typen svart under del och grönt lock, där man byter insatsen, på de nyare bilarna är det ett engångsfilter om jag inte är fel informerad, jag vill gärna modifiera till det nya systemet.
Finns det någon som redan gjort detta?
Vad krävs det för delar, inköps lista?
El och slang anslutningar hur löste ni detta, gärna lite bilder också.
Om du inte vill svara offentligt så skicka gärna ett Pm
Mvh Jocke.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Hej!
Gjorde det på min förra bil.En 2,3L 2006:a
Vet inte hur fästet på din ser ut, på min passade nya engångs filtret i original fästet.Engångsfiltren är lite dyrare men man byter filtret på fem minuter utan spill och risk för läckage.På vissa modeller måste man byta snabbkopplingar till bränsleslangar,men det gör man bara en gång.Engångsfiltren finns två modeller en med elkabel anslutning och en utan.Köper man en utan så fungerar in varningslampampan för vatten i filter.Annars kvittar det vilken man använder.
Mvh.s670sl
 

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Novisfråga: var sitter bränslefiltet? Är det lätt att se vilken typ man har?
Vad är fördelen med att byta? Är det ofta problem med den äldre typen?
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Filtret sitter i torpedplåten i förarsidan.Lätt att se om det är den gamla modellen eller nyare engångsfilter.Engångsfilter är en plåtburk.Gamla modellen är typ plastburk .Locket brukar vara av annan färg än burken.Gamla modellen är sölig att byta och svår att få tät vid locket.Engångsfilter byter man utan spill och inga täthetsproblem på fem minuter.Bara ett par bränsleslangar med snabbkopplingar.
Mvh s670sl
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Novisfråga: var sitter bränslefiltet? Är det lätt att se vilken typ man har?
Vad är fördelen med att byta? Är det ofta problem med den äldre typen?

Det är det här filtret med insatsfilter som brukar krångla.

http://www.yedekparcabayi.com/mazot-filtresi-komple-doblo-0613-mjet-2-fisli-533-11-B.jpg

Bildserie från engelskt hb-forum som visar konstruktionen.

How to replace the X250 Diesel fuel filter. Part II - Motorhome Forums, Motorhome Discussion, Motorhome Chat

Gummiringen som brukar börja läcka, vilket även hänt helt nya filterburkar enligt utländska forum.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Någon som har bilder på det nya engångsfiltret, jag blir lite osäker på bilder jag sett eftersom jag har 2st kontaktdon på mitt filter, ett uppe på locket samt ett i botten på filtret. Vatten givare samt tempgivare i locket, hur funkar detta med de nya engångsfiltren?
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Funderar på att byta bränslefilter, men jag har problem med att beställa hem ett likvärdigt filter med elanslutning (!). Hittar inget...

Har kikat runt på nätet, men att få tag i liknande filter verkar omöjligt....alltså detta med en elanslutning i botten av filtret.
Har försökt beställa hos den lokale reservdelsagenten med hjälp av filtrets originalnummer, men då får jag bara hem ett filter utan elanslutning.
Söker jag på bilens reg.nr, får jag istället hem ett insatsfilter.... helt fel.

Börjar fundera på om det ligger till på det viset, att man själv måste/kan flytta över elanslutningen (honan) till det nya filtret?
Det som talar emot detta, är från ett klipp på Youtube, där man inte gör så - utan man plockar enkelt upp ett nytt filter
med elanslutning ur kartongen och skiftar det lätt som en plätt, gjort på 5 min.

Däremot kan jag köpa ett begagnat filter på skroten (se bild) för det "humana" priset av en dryg tusenlapp ( ! ),
men vem vill ha ett filter till dubbla priset av ett nytt fräscht filter (som dock dessvärre saknar det elektriska fundamentet).
Vad kostar i så fall det splirrans nya filtret... 2000 kr? I så fall är det inte undra på att stor-servicen kostar skjortan....

Skärmavbild 2020-04-14 kl. 14.15.07.png
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Elanslutningen skruvar du bort ansluter på det nya filtret,två kopplingar på ovansidan som du klämmer ihop för att lossa.
Begagnat är inget alternativ,söker du på regnummret på bildelssiter får du upp filter både plåt ock insatsfilter,välj rätt.
Kostar inga stora pengar 300-400kr, slå på tändningen ett par gånger efter du bytt filtret för att fylla det innan du startar bilen
MEYLE 2143230004
Bränslefilter 214 323 0004 %MODEL_NAME_ALT% %CAR_NAME_SEL% %YEAR_SHORT%



8.0/10 Baserat på fler än 51 kundbetyg
Artikelnummer: 214 323 0004
MEYLE BränslefilterMEYLE-ORIGINAL Quality, Ledningsfilter, utan filteruppvärmning
  • tilläggsinformation: MEYLE-ORIGINAL Quality
  • Filterutförande: Ledningsfilter, utan filteruppvärmning
  • Tillverkningsår till: 06/2012
  • Höjd [mm]: 205
  • Diameter (mm):
    214 323 0004 - Diameter (mm) 90
    90
  • Gängmått: M12x1,5
  • Gängmått 1: M8x1,25
  • Material: stål
  • Tillstånd: Helt ny
Visa OEM nummer
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hmm, började misstänka att det kunde vara möjligt att byta elanslutningen.
Är det någon tätning / o-ring i botten, som kan vara lämpligt att byta samtidigt? Medföljer kanske med nya filtret?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det är en tätning,inte helt säker om den ingår,men köp filter så får du de om du behöver köpa en oring.
 

Mattan007

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Uppsala
Halkar in här med samma problem.. Funderar på att byta till engångs pga det gamla filtret med insats läcker i flänsen. Hur gör man med slangansluningarna? De gamla är snabbkopplingar men det nya ser ut att bara använda slangklämmor. Kapar man slangen eller hur gör man?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Funderar på att byta bränslefilter, men jag har problem med att beställa hem ett likvärdigt filter med elanslutning (!). Hittar inget...

Har kikat runt på nätet, men att få tag i liknande filter verkar omöjligt....alltså detta med en elanslutning i botten av filtret.
Har försökt beställa hos den lokale reservdelsagenten med hjälp av filtrets originalnummer, men då får jag bara hem ett filter utan elanslutning.
Söker jag på bilens reg.nr, får jag istället hem ett insatsfilter.... helt fel.

Börjar fundera på om det ligger till på det viset, att man själv måste/kan flytta över elanslutningen (honan) till det nya filtret?
Det som talar emot detta, är från ett klipp på Youtube, där man inte gör så - utan man plockar enkelt upp ett nytt filter
med elanslutning ur kartongen och skiftar det lätt som en plätt, gjort på 5 min.

Däremot kan jag köpa ett begagnat filter på skroten (se bild) för det "humana" priset av en dryg tusenlapp ( ! ),
men vem vill ha ett filter till dubbla priset av ett nytt fräscht filter (som dock dessvärre saknar det elektriska fundamentet).
Vad kostar i så fall det splirrans nya filtret... 2000 kr? I så fall är det inte undra på att stor-servicen kostar skjortan....

Visa bilaga 191968
Har du kollat med Isopro på Vadstenavägen, han är duktig på Fiat och har monterat nya filtret på flera bilar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Halkar in här med samma problem.. Funderar på att byta till engångs pga det gamla filtret med insats läcker i flänsen. Hur gör man med slangansluningarna? De gamla är snabbkopplingar men det nya ser ut att bara använda slangklämmor. Kapar man slangen eller hur gör man?
Inga slangklämmor ,snabbkopplingar på nya filtret,sedan finns senaste versionen som är i plåt med insats som byts, även denna har snabbkopplingar.
Så det finns åtminstone 3 modeller,bilden är senaste modell i plåt med insats.
1587488071892.png
 

PEH 664

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28138
Medlemskap
2024
Sv: Uppgradera Bränslefilter Fiat Ducato

Filtret sitter i torpedplåten i förarsidan.Lätt att se om det är den gamla modellen eller nyare engångsfilter.Engångsfilter är en plåtburk.Gamla modellen är typ plastburk .Locket brukar vara av annan färg än burken.Gamla modellen är sölig att byta och svår att få tät vid locket.Engångsfilter byter man utan spill och inga täthetsproblem på fem minuter.Bara ett par bränsleslangar med snabbkopplingar.
Mvh s670sl
Vart skaffade du grejerna Så jag kan skaffa liknande
Per-Erik
 

PEH 664

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Umeå
HBK-Nr
28138
Medlemskap
2024
Halkar in här med samma problem.. Funderar på att byta till engångs pga det gamla filtret med insats läcker i flänsen. Hur gör man med slangansluningarna? De gamla är snabbkopplingar men det nya ser ut att bara använda slangklämmor. Kapar man slangen eller hur gör man?
Har du löst problemet ? Har liknande och vill byte filtethållare och filter till ett som INTE läcker
 
Toppen