• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppgradera bodelsbatteriet

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Jag planerar att utöka bodelsbatteriet till 2-400 A. Vilket är bäst, ett batteri med 4 celler (Winston el. Liknande) eller de med flera mindre celler. (Votronic, Liontron mfl.)
Vi vill kunna stå utan landström 4-5 dagar. Dieselvärme, kompressorkylskåp, kaffemaskin och många timmar TV titta de (Formel 1, Skidskytte) blir många timmar vinterid.
Mvh Klas Nilsson
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Det fick bli ett 180A batteri från Büttner. Det var det största jag kunde hitta som passade på orginalplatsen.
Batterien: BÜTTNER Elektronik - Mobile Technology.
IMG_20201215_101355.jpg
För att kunna ladda det och och att få ström i vägguttagen fick det bli en kombinerad laddare och inverter.
För bra laddning när vi är på rull har jag en DC-DC laddare även den från Büttner.
För att övervaka det hela blev det en batteri-computer
IMG_20210112_141750.jpg
Mvh. Klas Nilsson
 
F

F.d. 22252

Guest
Pratade med en som bytt och han tyckte det var fantastiskt bra han hade alltid fulladdat eftersom det blev fulladdat väldigt fort när han bara kört en stund, vanliga batterier tar ju inte emot så mycket laddning.
Men det måste ju belasta generatorn bra mycket gäller väl att ha koll på remspänningen.
Med bluetooth ser du väl strömmarna? Men dina tudor är väl inte slut än på länge har ju ett sånt i husbilen som startbatteri sen några år och den går ju igång på första motorvarvet.
 

Janoeva

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
3000
Medlemskap
2025
Hej
en kort fråga nu när du bytas batterier har du behövt uppgradera kabeln från generatorn till en kraftigare eller är det samma
Jag har funderingar på detsamma som du men vill ju inte byta ut allt
har ett schaudt enl 101 får kanske komplettera med en annan laddare
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
en kort fråga nu när du bytas batterier har du behövt uppgradera kabeln från generatorn till en kraftigare eller är det samma
Jag har funderingar på detsamma som du men vill ju inte byta ut allt
har ett schaudt enl 101 får kanske komplettera med en annan laddare
Hej
Jag har satt dit en extra kabel från startbatteriet till ladeboostern . Enligt Büttners monterigsanvisnig behövs en kabel med en area på 16 kvadratmillimeter.
Mvh Klas Nilsson
 
Toppen