Jag har stött och blött denna fråga. Vissa säger att om laddaren har en kurva för Lithium så spar det batteriet även om den har BMS. Andra säger att BMSen hanterar allt och det inte spelar någon roll. Vet inte svaret på detta i nuläget.
En sak jag själv funderat på är att om laddaren går ned i laddningskapacitet tidigt och batteriet håller spänningen in i det sista så löper man stor risk att åka från en ställplats med bara 10% kvar. För att få laddaren att "prata" med batteriet fullt ut krävs sannolikt ett Victronbatteri. Tänkte mig att jag skulle kunna se hur detta bäst kunde justeras om jag bara fick tillgång till laddarens inställningar.
Med risk för att det blir en Li tråd så... det krävs en hel del(och ingen verkar ha en sådan lösning idag annat än Laptop och iPhones mfl) för att det ska fungera som du vill. Det finns en enkel väg som fungerar bra tycker jag iallafall för mig och en annan väg som innefattar ett extra batteri som är ett vanligt bly.
1. Det första är att när när du ligger vid stolpe, då ser du till att bilbatteriet driver bodelen samtidigt som du laddar bilbatteriet med denna laddare och laddar Li med din nuvarande som stänger av när det är fullt och eftersom ingen urladdning sker så funkar detta fin fint.
2. Det andra är att du laddar Li med din Li laddare och när det är fullt så stänger du av laddning av Li och laddar istället ett vanligt bly som driver bodelen. Typ så verkar Hymer har gjort, dock har jag ej detaljstuderat deras inkoppling.
Själv har jag kört med alternativ 1 under alla år jag haft husbil och är supernöjd, dvs när jag ligger vid stolpe så driver bilbatteruet bodelen och laddas av en laddare samtidigt som bodelsbatterierna laddas via en annan laddare till dom är fulla. fö så gör jag likadant när jag kör, dvs bodelen dribvs av bilbatteriet och bodelsbatterierna laddas separat via en inverter.