• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering Victron MultiPlus Compact

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Behöver uppdatera min Victron MultiPlus Compact, inverter/laddare. Drivrutinen har v413 och jag behöver v415. Det verkar vara förenat med viss risk att uppdatera på egen hand. Det verkar dock inte helt lätt att hitta någon som kan göra detta i Sverige. Någon som har egen erfarenhet av att uppdatera MultiPlusen alternativt hittat någon återförsäljare som kan?
Tacksam för vägledning /Micke
 

Bilagor

  • FB50C0FC-C854-41AB-9B3E-1420EEDD8532.jpeg
    FB50C0FC-C854-41AB-9B3E-1420EEDD8532.jpeg
    285,4 KB · Visningar: 26
Senast ändrad:

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Jag vill justera inställningen för laddningen då jag bytt till Lithiumbatterier. Skaffade en VE bus smart dongle för att koppla mot mobilen. Dessvärre uppdagades det då att min Multiplus har version 413. 415 krävs för att koppla upp mobil eller dator via dongle.
Två val, köpa ytterligare tillbehör gränssnitt mk3- usb och försöka uppdatera själv via dator eller söka återförsäljare som klarar det. Risk att uppdatera själv är att den tappar minnet. Jag har många saker som ligger kopplade mot Multiplusen från fabrik. Kan vara ett digert arbete återställa allt och tid är en bristvara för mig. Vad jag läst mig till borde återförsäljare/verkstad som kan detta kunna skapa en backup som kan hantera alla inställningar.

Finns självklart ett tredje alternativ att lita fullt på BMSen i batterierna. Men det stör mig, då Victron enheten verkar hyggligt intelligent, att inte kunna använda den på rätt sätt.

Är därför intresserad att komma i kontakt med någon som uppdaterat enheten, antingen på egen hand eller hos återförsäljare/verkstad.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag vill justera inställningen för laddningen då jag bytt till Lithiumbatterier. Skaffade en VE bus smart dongle för att koppla mot mobilen. Dessvärre uppdagades det då att min Multiplus har version 413. 415 krävs för att koppla upp mobil eller dator via dongle.
Två val, köpa ytterligare tillbehör gränssnitt mk3- usb och försöka uppdatera själv via dator eller söka återförsäljare som klarar det. Risk att uppdatera själv är att den tappar minnet. Jag har många saker som ligger kopplade mot Multiplusen från fabrik. Kan vara ett digert arbete återställa allt och tid är en bristvara för mig. Vad jag läst mig till borde återförsäljare/verkstad som kan detta kunna skapa en backup som kan hantera alla inställningar.

Finns självklart ett tredje alternativ att lita fullt på BMSen i batterierna. Men det stör mig, då Victron enheten verkar hyggligt intelligent, att inte kunna använda den på rätt sätt.

Är därför intresserad att komma i kontakt med någon som uppdaterat enheten, antingen på egen hand eller hos återförsäljare/verkstad.
ok, en fråga. Kan Victro prata med din BMS i batterierna, annars hur ska Victron kunna sköta jobbet som BMS glr?
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
ok, en fråga. Kan Victro prata med din BMS i batterierna, annars hur ska Victron kunna sköta jobbet som BMS glr?

Jag har stött och blött denna fråga. Vissa säger att om laddaren har en kurva för Lithium så spar det batteriet även om den har BMS. Andra säger att BMSen hanterar allt och det inte spelar någon roll. Vet inte svaret på detta i nuläget.

En sak jag själv funderat på är att om laddaren går ned i laddningskapacitet tidigt och batteriet håller spänningen in i det sista så löper man stor risk att åka från en ställplats med bara 10% kvar. För att få laddaren att "prata" med batteriet fullt ut krävs sannolikt ett Victronbatteri. Tänkte mig att jag skulle kunna se hur detta bäst kunde justeras om jag bara fick tillgång till laddarens inställningar.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag har stött och blött denna fråga. Vissa säger att om laddaren har en kurva för Lithium så spar det batteriet även om den har BMS. Andra säger att BMSen hanterar allt och det inte spelar någon roll. Vet inte svaret på detta i nuläget.

En sak jag själv funderat på är att om laddaren går ned i laddningskapacitet tidigt och batteriet håller spänningen in i det sista så löper man stor risk att åka från en ställplats med bara 10% kvar. För att få laddaren att "prata" med batteriet fullt ut krävs sannolikt ett Victronbatteri. Tänkte mig att jag skulle kunna se hur detta bäst kunde justeras om jag bara fick tillgång till laddarens inställningar.
Med risk för att det blir en Li tråd så... det krävs en hel del(och ingen verkar ha en sådan lösning idag annat än Laptop och iPhones mfl) för att det ska fungera som du vill. Det finns en enkel väg som fungerar bra tycker jag iallafall för mig och en annan väg som innefattar ett extra batteri som är ett vanligt bly.

1. Det första är att när när du ligger vid stolpe, då ser du till att bilbatteriet driver bodelen samtidigt som du laddar bilbatteriet med denna laddare och laddar Li med din nuvarande som stänger av när det är fullt och eftersom ingen urladdning sker så funkar detta fin fint.

2. Det andra är att du laddar Li med din Li laddare och när det är fullt så stänger du av laddning av Li och laddar istället ett vanligt bly som driver bodelen. Typ så verkar Hymer har gjort, dock har jag ej detaljstuderat deras inkoppling.

Själv har jag kört med alternativ 1 under alla år jag haft husbil och är supernöjd, dvs när jag ligger vid stolpe så driver bilbatteruet bodelen och laddas av en laddare samtidigt som bodelsbatterierna laddas via en annan laddare till dom är fulla. fö så gör jag likadant när jag kör, dvs bodelen dribvs av bilbatteriet och bodelsbatterierna laddas separat via en inverter.
 

mlarsson74

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7522
Medlemskap
2024
Med risk för att det blir en Li tråd så... det krävs en hel del(och ingen verkar ha en sådan lösning idag annat än Laptop och iPhones mfl) för att det ska fungera som du vill. Det finns en enkel väg som fungerar bra tycker jag iallafall för mig och en annan väg som innefattar ett extra batteri som är ett vanligt bly.

1. Det första är att när när du ligger vid stolpe, då ser du till att bilbatteriet driver bodelen samtidigt som du laddar bilbatteriet med denna laddare och laddar Li med din nuvarande som stänger av när det är fullt och eftersom ingen urladdning sker så funkar detta fin fint.

2. Det andra är att du laddar Li med din Li laddare och när det är fullt så stänger du av laddning av Li och laddar istället ett vanligt bly som driver bodelen. Typ så verkar Hymer har gjort, dock har jag ej detaljstuderat deras inkoppling.

Själv har jag kört med alternativ 1 under alla år jag haft husbil och är supernöjd, dvs när jag ligger vid stolpe så driver bilbatteruet bodelen och laddas av en laddare samtidigt som bodelsbatterierna laddas via en annan laddare till dom är fulla. fö så gör jag likadant när jag kör, dvs bodelen dribvs av bilbatteriet och bodelsbatterierna laddas separat via en inverter.
Tack för ditt inspel. Ser med nyfikenhet fram emot om det går att uppdatera så får jag ta det från där. Får köra med std inställning tills dess och lita på BMSen så länge.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oftast så är det bms som sköter ditt batteri (lfp) laddaren laddar efter "motståndet" i batteriet. Har du inte en bms som stänger/öppnar för laddningen så får du säkert problem med laddning och batteriet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Oftast så är det bms som sköter ditt batteri (lfp) laddaren laddar efter "motståndet" i batteriet. Har du inte en bms som stänger/öppnar för laddningen så får du säkert problem med laddning och batteriet.
Och om BMS sköter balansering så måste man begränsa strömmen när man kommit till den punkten så att balanseringen inte "överhettar" och brinner upp.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Normalt er det maks 1 A som bypasser cellen med høyest spenning.
Så kan man inte säga, finns inget normalt utan det är från BMS till BMS.

Viktigt är att ha koll på vilken ström annars kan man bränna upp balanseringen vilket man troligen ej kommer att upptäcka och det får då till följd att man kommer att dels inte balansera dels överladda.

Man ska alltså ladda tills man kommer ned till den strömmen och till den spänningen som BMS balanserar mot då är batteriets alla celler balanserade och batteriet fulladdat.

Vill minnas att när jag pratade med norrmännen så var det 2A som gällde på de batterier dom sålde då.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg har ikke sett noen BMS med mer enn 1A, og som Peter skriver det er ikke mange med så høy bypass, selvfølgelig er det mulig å bygge med noe høyere bypass strøm. Effekten som går gjennom bypass ved 1 A er under 5 W (egentlig maks omlag 4W).
 
Toppen