• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatering Garmin igen

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Jag har en garmin 350 sedan fyra år.
I höstas köpte jag livstidsuppdatering. Dumt?
Jag satte även i ett Sd-kort på fyra GB. Från början hade gps:en europakartor.
Nu vid uppdateringen beklagar garmin att kartorna blivit så omfattande att endast en region får plats. Den utnyttjar alltså inte SD-kortet för lagring. Endast norden är nu uppdaterade. Övriga europa finns visserligen kvar men blir ju inte uppdaterade. Jag känner mig lurad.
Varför i he utnyttjar den inte den utökade lagringskapasiteten.
Någon som har något råd?
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering Garmin igen

Har en Garmin 660 och också köpt till livstidsuppdatering. Körde över en ny uppdatering förra veckan och hade inga som helst problem.

Bernt
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering Garmin igen

Har också en Garmin 600 med samma problem. Jag har nu ikväll skickat frågan till Garmin support hur jag får in hela europa. Återkommer om jag får något vettigt svar.
Håkan
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Uppdatering Garmin igen

Garmin 350 kan läsa SD-kort med 4GB men bara 2GB kartor skriva på

För 8GB SD-kort behövs minst Garmin 660

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppdatering Garmin igen

Du kan själv styra hur du vill dela upp den totala kartan mellan minnet i Garmin och minnet på SD-kortet. Har själv lagt Norden och delar av norra Europa i Garmin 760 och resten (dock inte Storbritannien) på kortet. Med kortet i märker du inte var informationen ligger, när du navigerar.Tror programmet jag använde heter Garmin Mapinstall.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Uppdatering Garmin igen

Just det roadglider det här hjälpte Du mig med förra gången. Glad i hågen gick jag in på mapinstall men nu fungerade det inte på samma sätt. Nu skulle man öppna kartor med tillverkningsnummer, kartans nyckel mm. Det kvittade vaf jag använde för nyckel så funkade det inte.
Garmin kanske upptäckte att det var enkelt att koppla in en gps som var avsedd för bara norden och lägga till flera länder. Det gjorde jag med dotterns
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Uppdatering Garmin igen

Är du säker på att kartuppdateringen forfarande gäller. Efter en viss tid spärras den, men jag tror den kan öppnas igen om du kontaktar Garmin.
Roadglider
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Uppdatering Garmin igen

Mina kartuppdateringar med nyckel och bästföredatum går att se i "My Garmin".

Peter.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering Garmin igen

Uppdaterade min Garmin Nüvi 760 i dag.
Laddade ner uppdateringarna av hela Europakartpaketet 2011-1 både i min stationära PC och i min MacBook Pro.
Macen verkade snabbast att jobba med då den vid uppladdningen även automatiskt lade till en installationsfil. Den filen ledde dock till att jag direkt uppmanades att skala i kartutbudet då allt inte skulle rymmas. Installationsprogrammet hittade ej heller minneskortet i GPS:en.
Hoppade då över installationsfilen och använde Garmins Mapinstall i stället.
Kartorna låsts enkelt upp då jag angav GPS:ens serienummer och hela uppdateringen rymdes utan problem i GPS:ens internminne.
Minneskortet behövde jag inte alls använda.
Hittade dock inte ovan beskrivna tillvägagångssätt vi supporten utan via tålmodigt eget lite tidsödande experimenterande.
Men, en tröst är ju att, nu kan jag fixa nästa uppdatering, som kommer i slutet av maj, snabbt och enkelt.
Hälsningar Kjell
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Uppdatering Garmin igen

Om ni har dåligt med minne i era gps:er går det att plocka bort onödiga filer.
Jag hade problem att få plats med hela europa på min när jag uppdaterade den.
Plockat bort alla språk och textfiler (350MB)förutom svenska och engelska. Helpfilerna åkte med av bara farten(7mb) Musik etc, la jag på sd-kortet.
 
Toppen