• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

uppdatering av min hemsida "magin med att bygga din egen husbil"

Eddy Lammens

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Heerde
Efter ca 20 000 km är det dags för en uppdatering av hemsidan . Efter varje lång åktur gör jag en lista över saker jag vill ha på mig. och sedan justera det på hemsidan. Ändringar görs också som svar på kommentarer från läsare, både i text och i bilder. Här nämner jag kort punkterna på min lista:
- Elektricitet: Jag ersatte 100ah säkringen som ansågs opålitlig med en (rekommenderad) 100ah oscillationshuvudströmbrytare, fotojusterad
- Sågning: för ett antal sågövningar använde jag Bosch multiverktyg, som möjliggör användning på ett litet utrymme. Visas med verktyg
- Provisorisk duschning: Jag har installerat ett duschhuvud med kran och 3 m lång slang i mitt toalettrum som jag kan använda både inomhus och utomhus. Tvätta håret och ta en kall dusch om det är väldigt varmt. Foton har lagts till. Jag gjorde även en extra hylla.
Avluftning av avfallstanken: Jag gjorde ett ventilationshål i locket till avfallstanken, eftersom svanhalsen i diskhons avlopp hindrar ventilation, vilket också är meningen. Luften dräneras genom ett hål i golvet via ett rör som passar exakt i hålet.
- Förankring av ryggkudden: Jag förankrade ryggdynan i soffan med kardborreband
- Matlåda under sängen: i det öppna området under sängen gjorde jag en låda som jag kan dra ut från under sängen vid behov och som jag använder för att placera behållare fyllda med förnödenheter. Under körning är lådan förankrad med bajonettlås för att förhindra oavsiktlig glidning ut. Behållarna är immobiliserade av urtag och styrlinor.
- Justera bilder: Jag justerade bilderna av slutresultatet därefter och jag placerade även alla justeringar i de relevanta kategorierna och tog bort rubriken "justeringar".
- Gummikanter: slutligen försåg jag kanterna på de övre skåpen med en rektangulär gummiremsa för att göra det mer attraktivt och för att lindra smärtan när du slår i huvudet.
Tack för tidigare kommentarer och jag ser fram emot eventuella kommentarer.
Med vänliga hälsningar,
Eddy
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Svart bakgrund med vit text är tyvärr hopplöst att läsa byt färger så kanske flera kan ta del av text
Håller med. Har byggt hemsidor i Joomla. Keep it simple. Enkel text på ljus botten! HBK är ett bra exempel på hur du förmedlar information som ögat trivs med och som hjärnan då enklare tar till sig!

Ditt projekt är oerhört intressant, så gör det gärna mer tillgängligt!
 

Eddy Lammens

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Heerde
Tack för den konstruktiva kritiken. Läsbarhet är definitivt väldigt viktigt, men för mig är detta också ett slags varumärke. Sajten har över 10 000 visningar och du är den första att föreslå detta. Så jag tvekar om detta verkligen är värt det, speciellt eftersom jag inte ser problemet själv. Det kan ha med ögonen att göra. Jag ska fundera på det.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Tack för den konstruktiva kritiken. Läsbarhet är definitivt väldigt viktigt, men för mig är detta också ett slags varumärke. Sajten har över 10 000 visningar och du är den första att föreslå detta. Så jag tvekar om detta verkligen är värt det, speciellt eftersom jag inte ser problemet själv. Det kan ha med ögonen att göra. Jag ska fundera på det.
Självklart gör du det som passar dig bäst men jag tror faktiskt att du skulle få flera besökare om sidan var läsvänlig. Svart med vit text var populärt på 90 talet men man övergav det pga att det upplevs som svårläst. 10 000 sidvisningar säger inte så mycket tyvärr.
 

Eddy Lammens

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Heerde
Antalet besökare är 10 000, antalet besökta sidor är 50 000. Det tycker jag är väldigt imponerande. Jag är nöjd med det och jag gillar att vara igenkännbar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Antalet besökare är 10 000, antalet besökta sidor är 50 000. Det tycker jag är väldigt imponerande. Jag är nöjd med det och jag gillar att vara igenkännbar.
Ok. så du tror det är din layout och inte ditt innehåll som drar besökare? Då har du ett problem! Du tror att dina svarta bakgrunder med vit text är nyckeln? Då tror jag du har väldigt fel. Jag tror att du har många besökare pga att ditt innehåll är väldigt intressant. Men jag är övertygad om att du hade haft ändå fler om du vore mer läsvänlig. Jag har valt bort många intressanta sajter för att de inte varit läsvänliga.
 

Eddy Lammens

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Heerde
I genomsnitt varade de i 5 sidor och stannade på sajten i 5 till 10 minuter, men vissa mer än en timme, men också många som slutade efter 1 sida. Det speciella är att svenskarna och tjeckerna är de bästa besökarna på min sida. Bravo Sverige!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.864
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
I genomsnitt varade de i 5 sidor och stannade på sajten i 5 till 10 minuter, men vissa mer än en timme, men också många som slutade efter 1 sida. Det speciella är att svenskarna och tjeckerna är de bästa besökarna på min sida. Bravo Sverige!!
Men om du inte anser att antalet besökare, besökta sidor, tid på sajten, träff från sökgeneratorer mm, är viktigt. Varför mäter du då? Visst är du lite smickrad över antalet besökare, dvs personer som är intresserade av din information? :) Hur många tror du söker sig till din sajt pga din svarta bakgrund? Missförstå mig rätt. Du ska självklart få vara annorlunda. Du ska bara bestämma dig för vilket som är viktigast. Layout eller information. Antalet besökare och då menar jag inte enbart antalet träff, utan antalet exklusiva besökare, från skilda ip-nummer. Sedan ska de stanna kvar så länge som möjligt och besöka så många sidor som möjligt. Men va fasen. Är du så förtjust i din svarta layout så behåll den! :) Jag kommer väl ihåg din layout men betydligt mindre din brödtext..., trots att den intresserade mig!
 
Toppen