• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Uppdatera Garmin över WiFi

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jag har försökt uppdatera min Garmin Drivesmart 61 över Wi-fi de senaste dagarna men misslyckats. Får ett meddelande att kontakten med uppdateringsservern inte fungerar. Över datorn en PC och Garmin Express funkade det. Men min PC är så gammal och trög och med ständiga uppdateringar av win10 som man får vänta på, så jag föredrar över Wi-fi. Någon annan som stött på problemet? Jag har en ny router som kan vara problemet, en
TP-link Archer MR600 4G. Har ställt om till 2.4 GHz och stängt brandväggen som Garmin rekommenderar, hjälpte inte.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Jag har försökt uppdatera min Garmin Drivesmart 61 över Wi-fi de senaste dagarna men misslyckats. Får ett meddelande att kontakten med uppdateringsservern inte fungerar. Över datorn en PC och Garmin Express funkade det. Men min PC är så gammal och trög och med ständiga uppdateringar av win10 som man får vänta på, så jag föredrar över Wi-fi. Någon annan som stött på problemet? Jag har en ny router som kan vara problemet, en
TP-link Archer MR600 4G. Har ställt om till 2.4 GHz och stängt brandväggen som Garmin rekommenderar, hjälpte inte.
Hej! Jag har samma Garmin 61 och modemet är också samma! I går när jag uppdaterade över Wi-fi så tog det ovanligt lång tid innan servern hittades (jag väntade inte) så jag kopplade upp mig med min puck Huavie som jag har i bilen och efter ca 3 timmar var jag uppdaterad. Så kanske något strul med brandväggen i TP MR600, jag väntade ju inte till något meddelande, prova med annat modem eller en telefon som du delar ut. // Rosberg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Vissa av Garmins uppdateringar tar VÄLDIGT MYCKET Mb. Jag tömde min pott med två GPSer för några år sedan. Uppdaterar bara via fiber numera. Men det funkar inte med Windows XP.
 
Senast ändrad:

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Jag har en lite äldre Garmin. Har aldrig kunnat uppdatera över mobilt nätverk. Garmins sopport har upplyst mig om att det normalt inte fungerar. Uppkopplad över fiber och wi-fi har det fungerat med lånad laptop, men inte med min egen som är lite äldre.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Enligt Garmins hemsida krav på wi-fi nätet. Betyder detta att den ska vara okrypterade under uppdateringen?
Jag har testat att gå från dualband till enbart 2.4 GHz och kört okrypterat men inget hjälper. Nu har jag i alla fall fått igång min PChäck och Garmin Express så det funkar i alla fall men jag blir manisk när tekniken inte är med mig!

Garmin krav!
Below are the Wi-Fi-related specifications for Garmin automotive devices with Wi-Fi capability. A Virtual Private Network (VPN) can be used as long as it meets the following requirements.

Supported Frequency: 2.4 GHz only

Security: Unencrypted, WEP, WPA, and WPA2

Please note that hidden networks are not compatible with Wi-Fi updates on Garmin devices.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Security: Unencrypted, WEP, WPA, and WPA2
Det här säger att själva wifi-överföringen kan ha vilken som av de tre vanliga krypteringarna. Dvs alla normala wifi är OK. Däremot har jag märkt att det verkar vara känsligt med varierande bandbredd, men det var för något år sedan.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Ser inga konstigheter med dina wifi-inställningar - men jag hoppas att ditt lösenord till wifi inte är TKIP som det står på skärmen.

Jag vet inte hur man startar om en Garmin-navigator - om den bara hamnar i standby-läge när man släcker den, eller om den faktiskt skjuter ner sig helt. Har den inte varit helt nedstängd innan, så prova den.


Kolla avsnittet Minimum Password Requirements. Som jag tolkar det behöver ditt lösenord för wifi vara mellan 8 och 32 tecken långt.

Om lösenordet redan är rätt längd, prova Remove and Reconnect to the Wi-Fi network. "Glöm" WLAN/wifi-kopplingen på din Garmin och lägg in det på nytt.

Jag har också haft ett antal Garmin-enheter (träningsklockor) och känner igen problemen med att få dem att synka över wifi. Nu funkar det för mig iaf.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Tack! Nej lösenordet är inte TKIP, det ramlade in när jag markerade bort lösen i Snapseed, vete tusan hur? Ska pröva dina förslag. Annars funkar PCn nu. Har skrivit till Garmin och frågat om problemen, får se vad de svarar.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Nu har jag prövat att använda mobilen som wi-fi hotspot. Får samma resultat, funkar inte. Ligger Garmin uppdateringen över över wi-fi nere? Irriterande. Funkade med GarminExpress.
 
Toppen