F
F.d. 50340
Guest
Hej på er!
Blev medlem i höstas, härligt forum med massor av kompetens!
Frun o jag blir snart pensionärer, vi hade tänkt oss några fina husbilsår
Tyvärr har det väl inte börjat så bra....men vem vet!
Vi åkte ned till Tyskland och köpte den bil som vi hade valt ut under lång tid.
Niesmann Flair 7100i årsmodell 2000 i mycket bra skick med tanke på åldern.
Givetvis kollade jag innan med Transportstyrelsen och de kunde inte se några problem. Väl hemma efter en rask resa genom större delen av Tyskland fick vi snabbt ett godkännande av ursprungskontrollen och bokade tid för registreringsbesiktning! En mycket trevlig kille ringde dagen innan och förklarade att det behövdes kompletterande intyg ang.broms,stöld och buller ..... Vi kontaktade generalagenten för märket i S-e och det skulle inte vara några problem!
Men 3 månader och 3 felaktiga intyg senare så börjar alla tycka att ärendet blivit lite jobbigt! (Alla är dock väldigt trevliga fortfarande)
Ett problem tycks vara att bilen har 5 tons totalvikt...Al-Ko chassie med luftfjädring och förstärkt framfjädring av Goldschmidt.
Jag pratar med Niesmann som hänvisar till Al-Ko som tror jag ska prata med Goldschmidt som samarbetar med Niesmann. Ärligt talat börjar jag som lekman bli lite yr i mössan av alla fackuttryck och Eu godkännande!
Är det någon av er som upplevt samma problem?
Blev medlem i höstas, härligt forum med massor av kompetens!
Frun o jag blir snart pensionärer, vi hade tänkt oss några fina husbilsår
Tyvärr har det väl inte börjat så bra....men vem vet!
Vi åkte ned till Tyskland och köpte den bil som vi hade valt ut under lång tid.
Niesmann Flair 7100i årsmodell 2000 i mycket bra skick med tanke på åldern.
Givetvis kollade jag innan med Transportstyrelsen och de kunde inte se några problem. Väl hemma efter en rask resa genom större delen av Tyskland fick vi snabbt ett godkännande av ursprungskontrollen och bokade tid för registreringsbesiktning! En mycket trevlig kille ringde dagen innan och förklarade att det behövdes kompletterande intyg ang.broms,stöld och buller ..... Vi kontaktade generalagenten för märket i S-e och det skulle inte vara några problem!
Men 3 månader och 3 felaktiga intyg senare så börjar alla tycka att ärendet blivit lite jobbigt! (Alla är dock väldigt trevliga fortfarande)
Ett problem tycks vara att bilen har 5 tons totalvikt...Al-Ko chassie med luftfjädring och förstärkt framfjädring av Goldschmidt.
Jag pratar med Niesmann som hänvisar till Al-Ko som tror jag ska prata med Goldschmidt som samarbetar med Niesmann. Ärligt talat börjar jag som lekman bli lite yr i mössan av alla fackuttryck och Eu godkännande!
Är det någon av er som upplevt samma problem?
Senast redigerad av en moderator: