• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Upp som en sol & ned som en pannkaka

F

F.d. 50340

Guest
Hej på er!
Blev medlem i höstas, härligt forum med massor av kompetens!
Frun o jag blir snart pensionärer, vi hade tänkt oss några fina husbilsår:spinny:
Tyvärr har det väl inte börjat så bra....men vem vet!
Vi åkte ned till Tyskland och köpte den bil som vi hade valt ut under lång tid.
Niesmann Flair 7100i årsmodell 2000 i mycket bra skick med tanke på åldern.
Givetvis kollade jag innan med Transportstyrelsen och de kunde inte se några problem. Väl hemma efter en rask resa genom större delen av Tyskland fick vi snabbt ett godkännande av ursprungskontrollen och bokade tid för registreringsbesiktning! En mycket trevlig kille ringde dagen innan och förklarade att det behövdes kompletterande intyg ang.broms,stöld och buller ..... Vi kontaktade generalagenten för märket i S-e och det skulle inte vara några problem!
Men 3 månader och 3 felaktiga intyg senare så börjar alla tycka att ärendet blivit lite jobbigt! (Alla är dock väldigt trevliga fortfarande)
Ett problem tycks vara att bilen har 5 tons totalvikt...Al-Ko chassie med luftfjädring och förstärkt framfjädring av Goldschmidt.
Jag pratar med Niesmann som hänvisar till Al-Ko som tror jag ska prata med Goldschmidt som samarbetar med Niesmann. Ärligt talat börjar jag som lekman bli lite yr i mössan av alla fackuttryck och Eu godkännande!
Är det någon av er som upplevt samma problem?
 
Senast redigerad av en moderator:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
916
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej.

Jag hade samma problem med min bil när jag tog in den. Det jag gjorde var att skaffa intyg från tillverkaren på luftfjädringen. Sedan köpte jag ett intyg av dekra Importhandlingar - DEKRA Detta samt nya däck som klarade lasten var det jag behövde göra för att få bilen godkänd hos bilprovningen.

Det tog dock dekra ett tag att fixa rätt intyg, då mannen i tyskland som skulle göra intyget ej hade fått alla handlingar som jag bifogat till dekra i Sverige. Detta gjorde att jag fick ett intyg med för låg vikt. Efter att kontaktat intygsgivaren direkt och mailat han intygen på fjädribngen var det inga problem. Han utfärdade intyget jag behövde och sen var det inga problem.

//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Husker ikke om 2000 modellen trengte oppgradert fjæring foran for å klare 5 tonn, det var tiøfellet for 1999 modellen. Uten øking av aksellast foran e det alko som skrev ut inntyget den gangen. Ved øking av aksellast foran kom goldschmitt inn.

Bremsene på alko tandemaksel er orginale fiat, bare dobbelt å mange bakhjul.
Prøv å ta kontakt med alko kontoret i Gøteborg, de skaffet de nødvendige papirene den gangen bilen var ny.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Tack för tipsen!
Jag får väl kämpa på...
Vill ju gärna ha totalvikten på 5 ton.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej!
Tack för dina tips...skall kolla detta.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

är det länge sen du tog in den, vilken modell ?
 
F

F.d. 6334

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Vad tjänade du på att importera gent emot att köpa en likadan i Sverige.
Med så mycket jobb extra måste det varar värt var enda krona eller.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Tack för tipsen!
Jag får väl kämpa på...
Vill ju gärna ha totalvikten på 5 ton.

Har för mig att jag för en del år sedan var i samspråk med folk från AL-KO just vad det gäller 4,5 ton för deras chassie. Fanns ingen möjlighet för uppvägning vid det tillfället.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

2000 var første årgang med eu-godkjent mulighet for 5 tonn , før det var det litt mulig i Tyskland å komme opp til dette sammen med en forsterkning av forakslen om en utnyttet TÜV sine fullmakter.

De biler fra 2000 og nyere som er godkjente 5 tonnere har dette på en orginal plate i bilen med aksellaster og totalvekter, andre kan ikke veies opp.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej Mulle!
Ja det är ju alltid svårt o säga vad man tjänar, den största anledningen till import var ju att det inte fanns några av denna modell till salu i SE.
Det man definitivt tjänar är kunskap i ämnet, även om en del kommer lite sent.:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Ditt problem kan komme av at det ikke ble solgt noen 7100 i Sverige det året, og 1999 modellen var endast på 4500 kg totalvekt.

Om jeg husker rett ble det solg 3 slike i Norge samme år. Men det var den tiden da disse husbilene var billgere i Norge enn i Sverige
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej!
Jag tror det finns en möjlighet om jag bara hittar en instans som vågar driva detta!
Fordonet utrustades 2006 i Tyskland med luftfjädring bak och Goldschmitt-fjädrar fram samt breddning av spårvidd fram med 12cm.Speciella fälgar och däck som var godkända monterades samtidigt. Monteringen gjordes på godkänd Goldschmittanläggning. Alltså utfärdades en "Gutenachtsammlung och Teilegutachten" för fordonet av Tuv Automotive, detta intyg bygger på tester gjorda på bl.a Maxi chassiet som visar att vare sig broms eller bullervärde påverkas av ombyggnaden vid utnyttjad totalvikt.
Tyvärr tycker inte Opus att detta räcker i SE som också ingår i EU.

Jag kan ju givetvis rega för 4,5 ton om jag tröttnar och vill ut till er andra:spinny:
Fast då måste jag byta till däck som klarar Max 4,5 ton.......:twitcy:otroligt!
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej Knut!
Ja det förklarar ju saken, för vi letade ganska länge på beg.marknaden här i SE.
 
K

Klaric

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej

Hade samma problem när jag importerade min Dethleff.

Skicka dina papper från goldschmitt till Niesmann Flair general agent så ska dom skriva ut ett intyg på att bilen klara detta(kostar allt från 2500 till 7500)
Sen kör du till en annan BILPROVNING för att man får olika svar på olika BILPROVNINGAR(många gissar sig till alla intyg) Så gjorde jag.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej Klaric!

Intressant, skickade du till Niesmann SE då??
Har väl tänkt tanken att det finns en viss chans med att besiktiga på annat ställe, kan ju vara en utväg men osäker!
 
K

Klaric

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

Hej

Nej jag skickade direkt till Dethleff i Tyskland eftersom vi har en Dethleff.

Bilprovningar tolkar olika jag ringde deras support fick inga svar bara strul.

Får du bara intyget från husbilstillverkaren med alla uppgifter (EG godkännande)

så ska det inte vara ett problem.
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Upp som en sol & ned som en pannkaka

OK!
Jag provar direkt att maila till Niesmann DE....
 
Toppen