• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Uniquick 12 mm vattensystem kopplingar

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Vi har uniquick snabbkopplingar till o från Truma värmaren. Jag lyckades åtgärda ett missöde med Trumas frostvakt som gett mig huvudbry i några veckor. Nu är allt återställt men jag vill gärna dela med mig lite om uniquick tekniken. Principen är dock enkel, in med 12mm slang i en böj, t-koppling eller liknande samt en liten spärr-bricka för låsning. Låter enkelt, men det finns några hakar.

Om slangen är bråkdelen mindre än hålet i kopplingen, då läcker det. Jag hade 2 snarlika dock olika dimensioner i systemet.
Om låsbrickan är tunnare än vad det skall vara, då har man en läcka på halsen. Jag hade 2 olika fabrikat och tjocklek på låsbrickor.
Och nu det senaste, ett jätteproblem med att få en koppling tät då det visade sig efter många om o men att ett tunt hårstrå hade fastnat i hålet på en t-koppling. Vilken pärs då allt är stängt på en söndag och det tog tid att upptäcka hårstrån…

Uniquick i all ära, men det gäller att se till att ha rätt grejer (i reserv) om det börjar krångla. Kan vara svårt att hitta rätt dimensioner och tillverkare, inte minst i nät-djungeln…

1741548855176.jpeg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
UniQuick är mycket riktigt ett varumärke. Det är John Guest också vilket den svarta kopplingen på bilden är.

I vår bil sitter det UniQuick men jag har också John Guest som jag själv kompletterat med när jag inte kunde få tag på just UniQuick. Det har fungerat utmärk nu i många år, till och med utan den lilla låsbrickan som egentligen bara är en säkerhetsbricka för att kopplingens låsanordning inte av misstag skall kunna tryckas in och därmed frigöra slangen.

//Michael, medlem

Toppen