• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undvik Paris

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
......med fordon.
Paris kan vara hur trevligt som helst, men efter min senaste genomresa där. aldrig mer!
Vi kom via Bordeaux, inga problem, och körde norrut mot Paris och dess ringleder. Klockan var omkring 12 en vanlig vardag så någon egentlig rusning borde ju ej föreligga.
Vi bedrog oss rejält. Nyttotrafik,turister och andra, motorcyklar som snirklade genom mycket långsamgående och stillastående fordon. lastbilar,husvagnar och husbilar i all oändlighet. Från den ena avfarten till nästa avfart. på nästa ringled.
Stop and go i ca 1 och en halv timme. Enbart tur, att vi inte hade någon olyckan på vår sida. Såg en bil brinna på motsatta och vilken tid detta tog för alla dem där, vågar vi ej tänka på.
För oss i varje fall var beslutet lätt, aldrig mer.
Hellre en omväg väster om Paris, eller öster om .
Norr sedan om Paris, väldigt mycket trafik, och så även genom hela Belgien och Holland.
Nästan lättnad, då vi kom in på autobahn vid Bremen. Ok mycket trafik även här, men det flöt. I Hamburg ngt trögt dock pga vägarbeten.

Routen: Costa del sol,Madrid,Bordeux,Paris,Lille,Gent,Antwerpen,Meppen
Cloopenburg,Bremen,Hamburg,Puttgarden= 301mil.
Norr om Paris, den vägen hem, tar vi ej mer.
Däremot Spanien via Madrid, är absolut ok.

Nästa gång, i september, blir det autobahn igen,en lördag, ner mot Freudenstadt, därifvägrån Clermont Ferrnand, en bit ner på denna "gratisväg"
men sedan, önskar vi gärna "snedda" ner mot söder om Madrid och mot Costa del sol och då får vi se vad det blir. Någon kanske har ngt tips om detta?

mvh
Fincan

F

F.d. 29989

Guest
Sv: Undvik Paris

Vi råkade ut för samma typ av totalkaos i Paris 1988! Då med en smidig sportbil.
Kl 15:00 från Versallies till Place de Concorde tog 7 timmar, en vardag. Perifericen (centrumringleden) = totalstop, bara höjdare med MC-eskort kom fram. Ambulanser med blåljus blev stående. Alla bilster var blåa i ansiktet av stress. Ingen gav mer än 1dm mellan bilarna. Folk lämnade sina bilar i rondellen/Triumfbågen. Vi frågade om det hänt något, typ presidenten blivit skjuten, fick svar av en hantverkarbil, nä, det är så här ibland. Då sa vi aldrig mer Paris, har varit där sen dess utan större problem förutom hitta gatuparkering i city. Helt nya bilar har flera parkeringsskador så man står på egen risk.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

som du vet, färdas jag enbart idag i personbil, till o från allt, och så har jag ändrat mitt sett att bo o övernatta till o från spanien, så idag ser vi gärna att övernatta på typen gites de france eller gasthaus, istället för f1 och allt vad dem nu heter som ligger längs med motorvägarna. nej ut i landskapet och njut precis såsom detta Gîte et chambres d'hôtes-Séminaires-Le Moulin au coeur des deux charentes som vi gav högt betyg i typiskt fransk (vin) omgivning,
eller detta som vi ävenså håller högt
www.hotel-ami.de/.../pension-gaestehaus-absbachtal-in-bad-rippoldsau-s...‎
detta ligger bra till för färd mot muhlhausen och clermont ferrnand därför väljer vi gärna detta igen. men, det finns ju så mycket att välja på.

mvh
fincan

sistnämda skall vara Gästehaus Absbachtal
Adresse Absbachstr. 2
Bad Rippoldsau-Schapbach, 77776
och ligger vid freudenstadt

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag körde igenom Paris i rusnngstid för några år sedan utan några som helst problem. Har trafiken blivit så mycket intensivare på tre år?

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Jag körde igenom Paris i rusnngstid för några år sedan utan några som helst problem. Har trafiken blivit så mycket intensivare på tre år?

i rusningstrafik?
Problem?
Egentligen inte, inte på vår sida, om man undantar stop and go i nästan två timmar.
Vi hade kanske bara otur just denna dag.
Men det räckte i varje fall för ett beslut.
Aldrig mer!
mvh
Fincan

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Det kan ju också vara tillfälligt. Det var väl helstopp på E18 vi Örebro igår och på E4 vid Tranarp en dimmig morgon i våras. Senast när jag var i Paris flöt trafiken på runt Triumfbågen, 8 filer och de som ska in har förkörsrätt. Otroligt.

F

F.d. 29752

Guest

Såvitt jag vet är Paris förbjuden stad för husbilar.

Pehr

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag var i Paris för sisådär 30 år sedan och fick nog ganska omgående. Paris är inte Frankrike, Paris är fyllt med bilar, avgaser, oljud och stressade stadsmänniskor, ett slags helvetiskt ekorrhjul för renodlade stadsmänniskor, den sortens människor man finner i alla storstäder på klotet.

Jag har inte varit där sedan dess men åker gärna tillbaka till Paris, som egentligen är en vacker stad, när elbilen har ersatt dagens os- och bullerbilar (om jag lever då).

Utanför Paris ligger det riktiga Frankrike och där trivs jag som fisken i vattnet!

Jappe

Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Senast vi var i Paris ställde vi oss på Camping Paris Est som ligger en bit från stan. Ta A4 in mot Paris, campen ligger i Champigny-sur-Marne.
Därifrån åkte vi kommunalt in till Paris C. Ta inte husbilen in i staden för det är förbjudet att övernatta i den inne i stan...kommer att åka tillbaka för vi tycker att Paris är en av de intressantaste städerna i Europa.

Bosse

Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

Vet, har varit i Paris 2 gr på 80 talet samma skräck då och kan tänka mig att det rent jävligare nu, som sagt ALDRIG MER bra beskrivet. Totalkaos men lite lugnare i Bologneskogen.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

För ett antal år sedan körde vi in genom Paris via Eiffeltornet, Triumfbågen och andra kända platser. Vid Placa Concord stannade vi för lunch. Vi tyckte det var konstigt att vi inte såg några andra husbilar i området, men det visade sig senare att det inte var tillåtet att köra med husbil i centrala Paris. uooops! :oops:

paris.jpg

Vi gjorde om resan något år senare för att besöka slottet i Versailles men då ställde vi oss på campingplatsen i Boulogne och tog bussen in till Paris centrum. :)

S

Sören-6830

Guest

Vi var i Paris för två veckor sedan och bodde på Indigo camping i Bois de Boulogne.
Vi hade väl tur då, för trafiken till och ifrån var inte värre än i någon annan större stad, inga större stopp, varken norrifrån vid ankomst (onsdag) och österut mot Strasbourg (trevlig stad) ut från Paris (söndag).
Paris är stökigt med mycket biltrafik och buller i centrum men i kvarteren uppe vid Sacre Couer och söder om Ile de Citie runt St Germain vid Luxembourgträdgården finns många lugna, fina områden.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
Vi brukar oftast undvika alla större städer, de är ganska lika med stress trängsel och opersonliga människor. Det är något vi helst undviker när vi är lediga.

F

F.d. 25431

Guest

För ett antal år sedan körde vi in genom Paris via Eiffeltornet, Triumfbågen och andra kända platser. Vid Placa Concord stannade vi för lunch. Vi tyckte det var konstigt att vi inte såg några andra husbilar i området, men det visade sig senare att det inte var tillåtet att köra med husbil i centrala Paris. uooops! :oops:

Visa bilaga 72218

Vi gjorde om resan något år senare för att besöka slottet i Versailles men då ställde vi oss på campingplatsen i Boulogne och tog bussen in till Paris centrum. :)

Hej!

Vårt går gränsen för husbilar.
Vi skall ev besöka Disneyland om 3v.
När jag tittar på ställplatslistan så är det fullt med husbilar utanför Disneyland.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t48564/ Det verkar ju inte ligga så långt från ringvägen

F

F.d. 55397

Guest

Hej!

Vårt går gränsen för husbilar.
Vi skall ev besöka Disneyland om 3v.
När jag tittar på ställplatslistan så är det fullt med husbilar utanför Disneyland.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t48564/ Det verkar ju inte ligga så långt från ringvägen

Låt husbilen stå ute vid parkerna och ta RER tåget in till city i stället (både billigare o mer praktiskt..), Är en utmaning med HB runt triumfbågen (och en "to do list"-grej iofs.. :swoon: ), men parkering är svårt, se mitt tips under ställplatser Paris för en central parkering.

Pendel o T banan är väldigt väl utbyggd o superskyltat, köp en biljett in till city o sen ett dygns, 3-dygns eller vecko- pass för att åka inne i city ( dygns/3-dygns-vecko som gäller ända ut till Disneyland blir onödigt dyrt)

I fjol åkte skulle vi ut från City till Monet's trädgård i Givency, ordinarie väg avstängd pga vägarbete så det tog 3 timmar att ta sig ut ur stan, var många ställen där vi "mötte" köer som skulle saxas in, var tyvärr lite dåligt påläst för det finns ju alternativ, men kör man på GPS utan att tänka så...

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag skulle gärna återvända till Paris även detta sekel men jag är lite osäker på vilken tid på året som är lämpligast. Jag har hört att under semesterperioden på sommaren så flyr Parisarna huvudstaden och beger sig till "det riktiga Frankrike" och nästan allihop tar sina bilar med sig. Jag har också hört att under semesterperioden på sommaren så invaderas Paris av många lantisar + en mängd turister som alla är bilburna och som så att säga fyller det buller- och avgashål som Parisarna lämnade efter sig när de flydde stan.

Frågan är alltså vad som gäller!

Jappe

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Det är i Paris som i vilken storstad som helst, som typ här i Stockholm. Trafikinfarkt!! Alltid kaos så det är bara att åka rakt in i staden och hoppas på det bästa men kanske undvika morgon- och kvällsrusning.
Elisabeth

Toppen