• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Undran om "ställplatser"

F

F.d. 24320

Guest
Jag och min sambo hoppas snart vara med vår första husbil men har än så länge ingen större erfarenhet.
Har läst mycket här om olika sk ställplatser och undrar lite angående det.

Är det ni menar med ställplatser en betald parkering där man i gengälld har tillgång till viss service som tex toa och ström ? vad brukar dessa isf vanligen kosta ?

Måste man använda dessa ställplatser när man är ute och åker, eller kan man helt enkelt stanna och sova en natt på rastplatserna som man får göra (och bör) om man åker långt med vanliga bilen men behöver sova några timmar på vägen.

Undrar och om det finns regler (liknande allemansrätten och tält) för husbilar som tillåter att man tex stannar vid ett lämpligt ställe om man hittar en fin fiskesjö man vill vara kvar vid en natt.
MvH Benny & Camilla

F

F.d. 30064

Guest
Sv: Undran om "ställplatser"

Hej,
Maj 2010 bodde vi på en så kallad ställplats 1,5 mil söder om Calais,som vi hittade i Bordatlas. Visade sig vara en mycket liten privat camping efter franska Atlantkusten med el, dusch o toa. Vi betalade 9 Euro för 12 timmar. Ett helt fantastiskt vackert ställe. Estrale heter byn. :music-icon: Bordatlas finns även på nätet men är extremt prisvärd att beställa om ni funderar på europa. Bordatlas

Vissa campingar i Sverige har några få platser alldeles utanför själva campingen med eller utan el, tillgång till toa o dusch och där det kostar lite mindre att stå över natten. Dessa kommer man åt oavsett tid på dygnet.
Lycka till.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Undran om "ställplatser"

Om det är Sverige er fråga gäller, så finns inga särskilda regler för husbilar.
Inte egentligen. Så den generella regeln är att du får stå var du vill så länge du följer de lokala regler som gäller för den platsen.

Definitionen för vad som är en ställplats varierar. Allt från en gräsplätt utan service till nästintill campingar. Med lika varierande prisbild... Men är det en plats där el och toa ingår är det vanligt att det kostar runt 150 kr för en natt.
Som exempel på olika ställplatser i er närhet: En parkering i hamnen i Västervik är uppmärkt med ett husbilsmärke och man betalar vanlig parkeringstaxa. Här finns ingen service utöver sopcontainer. Sen har du gästhamnen i Figeholm, här finns el, toa och dusch. Jag tror vi betalade 120 - 150 kr för en natt.

Var du stannar för natten är upp till er, många stannar på rastplatser för att vila ut. Vi försöker vara lite förutseende och letar upp en lite lugnare plats, gärna via HBK's ställplatslista som vi laddat in i gpsen (den får man tillgång till som medlem). En del husbilstidningar ger också ut särtryck med ställplatser till vissa nummer.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Toppen