• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Underspänning i uttag?

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Dethleffs Advantage 2002.

Efter stått två nätter i Dubrovnik på el stannade vi strax söder om Zadar. Då vi bara skulle vara där en natt kopplar vi inte in ström utan kopplar en liten fläkt till en inverter. Efter 5 timmars drift skriker spänningsvakten och stänger av fläkten. Tidigare har den gått två hela nätter utan problem på bara bostadsbatteriet utan mellanliggande laddning.

Överspänningsskydd till EBL är inkopplat.

Dator går kanske 10 min innan den stänger av p gr av underspänning.

Kollat bostadsbatteri efter hemkomst. En elkylväska går ca två-tre min innan den stänger av på detta uttag, på startbatteriet går den flera timmar utan problem. Om jag går direkt på bostadsbatteriet med kylväska och kopplar förbi allt så fungerar den felfritt.

Felet sitter tydligen någonstans i kablaget mellan batteri och uttag, fungerar ungf som en vattenslang som fått en kink, släpper bara genom begränsad ström. För säkerhets skull är alla kablar väl dolda!

Någon som har ett tips om var man kan söka? Alla säkringar som kan hittas i bilen och EBL felfria.

Per-Åke

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Underspänning i uttag?

Høres ut som en dårlig kontakt i kabelen eller for tynn kabel til dette/disse utak(ene). Start med koblingen på baksiden av selve uttaket - Har en muligheten så kan en finne ut mye ved å måle motstanden i både + og - mellom uttaket og bobatteriet.
Regner med at det er endel motstand i den ene siden. Ikke uvanlig at det er på minus siden. En samlet motstand på 0,5 ohm gir et spenningsfall på 2 V ved 10 A belastning = 12 W - eller om en regner på 0,1 ohm så er vi på 60 W belastning. Og et fall på 2 V gir underspenning så det monner.

F

F.d. 55397

Guest

Låter nästan som ett "bimetall" fenomen, dvs när det blir varmt så bryts kretsen/ högt motstånd, dvs stor risk att det blir riktigt varmt nånstans!

Kolla alla kontaktställen som Knut skrev, att det uppstått "plötslig" indikerar nån skada i kopplingspunkt eller klämd kabel (sällan det blir fel mitt på en oskadad kabel, men det kan bli så ibland).

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Hade samma problem i min HB. Jag plockade isär så att jag kom åt kablaget & undersökte alla kopplingar. På ett ställe hade fukt kommit in i kablaget med ärg som följd. Jag rengjorde kardelerna i kabeln & lödde sen ihop det hela. Isolerade gjorde jag med krympslang.

Bennie

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Felet hittat efter mycket letande och svärande över alla dolda ledningar.

Knuts tips att leta efter skarvar hjälpte.

En flatstiftskontakt var dåligt sammanpressad så den lossnade från kabeln när jag drog i den. Ny kontakt på plats och nu verkar allt gå som det ska.

Inget fel på batteriet som jag först misstänkte, utan dålig montering som med lite oxid och skakningar under 11 år visar sig.

Per-Åke

Toppen