• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underlätta kommunikation under färd

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag är döv på mitt vänstra öra vilket gör att det blir svårt för mig att höra vad min bättre hälft säger när hon kör och jag åker. Vi skulle vilja installera en mindre mikrofon vid förarplatsen och en högtalare höger om passagerarplatsen. Då får jag ljudet från rätt sida och vi kan prata enklare med varandra. Har googlat och läst på diverse sidor med bilelektronik men ännu inte hittat något.

Är det någon som har gjort något liknande eller har lite koll på vad det finns för möjligheter att göra något sånt här?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag är döv på mitt vänstra öra vilket gör att det blir svårt för mig att höra vad min bättre hälft säger när hon kör och jag åker. Vi skulle vilja installera en mindre mikrofon vid förarplatsen och en högtalare höger om passagerarplatsen. Då får jag ljudet från rätt sida och vi kan prata enklare med varandra. Har googlat och läst på diverse sidor med bilelektronik men ännu inte hittat något.

Är det någon som har gjort något liknande eller har lite koll på vad det finns för möjligheter att göra något sånt här?
Tror mer på interkom typ som par på MC har. Då slipper ni rundgång på ljudet

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hur bra din idé med mikrofon...högtalare fungerar....är väldigt mycket beroende av hur tyst miljö du har i förardelen av bilen... allmänt underlättar det för den som hör lite dåligt..att det finns så lite onödiga biljud som möjligt. Fundera först kring detta...innan man funderar på " tekniska lösningar ".
Ps ev rundgång beror mycket på hur nära den som talar kan ha mikrofon..och hur nära örat du kan ha högtalare... sen kanske det också är så att du har hörapparat på ditt bästa öra? Eller?
Är hörsel " perfekt " på ena örat? Det underlättar ju mycket.
Om du behöver hörapparat...så finns det ju tekniska lösningar för en sådan... som nog är bättre ( men säkert kostar mera).

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har dubbla hörhjälpmedel p.g.a bullerskada på båda sidorna, till dem har jag en liten trådlös (blåtand) manick som bland annat kan användas som mikrofon som man enkelt sätter på kragen m.m. på det man särskilt vill lyssna på, ett alternativ kanske.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur bra din idé med mikrofon...högtalare fungerar....är väldigt mycket beroende av hur tyst miljö du har i förardelen av bilen... allmänt underlättar det för den som hör lite dåligt..att det finns så lite onödiga biljud som möjligt. Fundera först kring detta...innan man funderar på " tekniska lösningar ".
Ps ev rundgång beror mycket på hur nära den som talar kan ha mikrofon..och hur nära örat du kan ha högtalare... sen kanske det också är så att du har hörapparat på ditt bästa öra? Eller?
Om du behöver hörapparat...så finns det ju tekniska lösningar för en sådan... som nog är bättre ( men säkert kostar mera).
Hörapparater är billiga om man går till en audionom som har avtal med din region.

Brukar finnas flera olika typer i standardurvalet som passar. Vad inte lättövertalad i att ta dyrare apparater vid utprovning. Är du i bullrig miljö så finns det stanardhörappararater som filtrerar bort tex. Trafikbuller mm. Informera audionom om dina behov runt hörseln

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag har för bra hörsel på mitt högra öra för att bära hörapparat. Dock har jag Ménièrs sjukdom i det högra örat så jag har ofta tinnitus som inte direkt underlättar mina möjligheter att höra.

Vår bil är relativt tyst. Vi har precis köpt den, hämtade hem den i fredags och där är absolut en hel del skrammel att jobba bort genom lastsäkring och ljuddämpning av olika slag.

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag har dubbla hörhjälpmedel p.g.a bullerskada på båda sidorna, till dem har jag en liten trådlös (blåtand) manick som bland annat kan användas som mikrofon som man enkelt sätter på kragen m.m. på det man särskilt vill lyssna på, ett alternativ kanske.
Jag har för bra hörsel på mitt högra öra för att ha hörapparat. Har haft hörapparat tidigare och då hade jag bra hjälpmedel, precis såna som du nämner. Mitt problem är att jag har Ménièrs sjukdom i mitt högra öra och ibland mycket tinnitus. Har haft sjukdomen sen 2001. År 2010 tog den hörseln på mitt högra öra så att jag bara hade 38% av normal hörsel. Då fick jag hörapparat och hade en del hjälpmedel för konferenser och samtal. Hörseln återkom 2016 och då till en nivå som gör att hörapparat inte hjälper.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Nu spekulerar jag helt fritt utan att ha den ringaste aning om hur något frugerar:

Finns något som heter strupmikrofon, kan en sådan ta hand om talet men inte ta in så mycket av annat ljud?
Sedan har jag hört att det skall finnas en möjlighet att sätta en "högtalare" bakom örat där det skall fungera som alternativ till hörapparater. Det alternativet skulle inte störa den vanliga hörseln på örat.

Som sagt, bara mina funderingar. Glöm detta om jag är helt ute och seglar.

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Nu spekulerar jag helt fritt utan att ha den ringaste aning om hur något frugerar:

Finns något som heter strupmikrofon, kan en sådan ta hand om talet men inte ta in så mycket av annat ljud?
Sedan har jag hört att det skall finnas en möjlighet att sätta en "högtalare" bakom örat där det skall fungera som alternativ till hörapparater. Det alternativet skulle inte störa den vanliga hörseln på örat.

Som sagt, bara mina funderingar. Glöm detta om jag är helt ute och seglar.
Alla funderingar och idéer är värda att ta del av. Tack för dina!

Jag tror att en intercom, som föreslogs tidigare i tråden, är den enklaste lösningen.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag är döv på ena örat och har hörapparat som skickar över från det döva örat till det hörande. Har även nedsättning på det hörande örat men inte så mycket. Fick dessa av Region Skåne och fick betala c:a 4000:-

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag är döv på ena örat och har hörapparat som skickar över från det döva örat till det hörande. Har även nedsättning på det hörande örat men inte så mycket. Fick dessa av Region Skåne och fick betala c:a 4000:-
Jag har haft precis dem tidigare. Funkade jättebra. Men nu har jag, som sagt, för bra hörsel på mitt hörande öra för att kunna använda min hörapparat.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har samma problem som du Jensa, mitt vä öra skadades i lumpen och sen dess har jag ”niagara” ljud som dominerar. Vi löste problemet att när min fru kör, då höjer hon decibelen och blir ganska högljudd så det mesta slinker in genom båda öronen. Problemet är när vi väl kommer hem, det finns inget stopp på henne…

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kan tipsa om Apples Airpods. Jag använder också egentligen hörapparater pga buller skador.
Men det är så knöligt när man ofta jobbar i bullriga miljöer att jag ofta "glömmer" att ta på dem.
Fick tipset om Airpods av en kollega som är gravt hörselskadad på ena örat.
Måste säga att de är fantastiska.
Dels är de brusreducerande och dels ljud förstärkande. Och du kan välja att bara använda en....

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag kan tipsa om Apples Airpods. Jag använder också egentligen hörapparater pga buller skador.
Men det är så knöligt när man ofta jobbar i bullriga miljöer att jag ofta "glömmer" att ta på dem.
Fick tipset om Airpods av en kollega som är gravt hörselskadad på ena örat.
Måste säga att de är fantastiska.
Dels är de brusreducerande och dels ljud förstärkande. Och du kan välja att bara använda en....
Är lösningen då att båda har Apple Airpods och att vi pratar genom att ringa varandra eller kan en Apple Airpod jobba med ljudförstärkning så att enbart jag behöver ha en och att jag i någon app talar om för Airpoden att de nu ska jobba som hörapparat?

haso

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Jag sitter nu på en kurs med utländsk kursledare och en simultantolk.
Tolken har ett system med endast mikrofon med sändarmodul och vi kursdeltagare har varsin hörsnäcka med mottagarmodul.
Detta är ett system som jag tror även turistguider använder vid tex stadsvandringar.
Systemet här på kursen funkar bra och har ingen fördröjning. 3,5 mm kontakt så man kan koppla in valfria hörlurar i mottagarmodulen om man vill.
Det kan vara en idé att titta vidare på. Jag gissar att du inte behöver någon mikrofon och att din fru inte behöver någon hörsnäcka.

Jensa

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
41895
Medlemskap
2025
Jag sitter nu på en kurs med utländsk kursledare och en simultantolk.
Tolken har ett system med endast mikrofon med sändarmodul och vi kursdeltagare har varsin hörsnäcka med mottagarmodul.
Detta är ett system som jag tror även turistguider använder vid tex stadsvandringar.
Systemet här på kursen funkar bra och har ingen fördröjning. 3,5 mm kontakt så man kan koppla in valfria hörlurar i mottagarmodulen om man vill.
Det kan vara en idé att titta vidare på. Jag gissar att du inte behöver någon mikrofon och att din fru inte behöver någon hörsnäcka.
Låter helt rätt. Vad är det för fabrikat så att jag kan söka efter produkten?

haso

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2025
Låter helt rätt. Vad är det för fabrikat så att jag kan söka efter produkten?
Det står bara "Tour Guide System" på våra enheter. Har inte lyckats hitta dem på nätet. De ser ut att ha några år på nacken.
Men jag tänkte inte specifikt på de vi använder, utan mer att principen med en sändare och en mottagare utan fördröjning kan passa er. Ni kanske kan hitta något som passar genom att googla.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är lösningen då att båda har Apple Airpods och att vi pratar genom att ringa varandra eller kan en Apple Airpod jobba med ljudförstärkning så att enbart jag behöver ha en och att jag i någon app talar om för Airpoden att de nu ska jobba som hörapparat?
Det räcker att den som hör dåligt använder pods. Ni behöver inte ringa varandra.

Toppen