• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underkänd besiktning – Säkerhetsbälte för snurrfotölj i bodelen

Leo Nardo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2024
Hej alla!
Min Hymer B584 (2000 årsmodell, tyskimport), registreringsnummer DJW130, blev nyligen underkänd vid besiktningen för saknad av säkerhetsbälte på en snurrfotölj i bodelen. Husbilen är godkänd för två passagerare utöver föraren och har inte fått anmärkningar för detta tidigare sedan registreringsbesiktningen 2018. Det finns två fästningsöglor i golvet vid stolen, men inget bälte är installerat, och har aldrig varit det.
Enligt instruktionsboken ska det finnas trepunktsbälte fram och ett tvåpunktsbälte/midjebälte på den tredje platsen i bodelen. Bodelens konstruktion tillåter inte en tredje förankringspunkt för att installera ett trepunktsbälte på den stolen. Det är endast två personer som åker i husbilen, inga andra passagerare är tilltänkta (jag och min fru).
Frågor:
  1. Vad kan ha orsakat att bilen blev underkänd för saknad av säkerhetsbälte först nu efter att ha godkänts vid tidigare besiktningar utan anmärkning?
  2. Räcker det med ett tvåpunktsbälte/midjebälte på de befintliga fästningsöglorna i golvet om jag måste installera ett?
Tack för er hjälp!
Leo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.326
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fråga Hymer om deras synpunkt.

När jag reggade om vår Hymer 2005 från tung lastbil till pb2, så sitter det midjebälten i de längsgående sofforna, Hymer säger att de inte är original och råder mej att demontera dem, i mitt fall krävs inga bälten bak.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.712
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej alla!
Min Hymer B584 (2000 årsmodell, tyskimport), registreringsnummer DJW130, blev nyligen underkänd vid besiktningen för saknad av säkerhetsbälte på en snurrfotölj i bodelen. .................................................
  1. Vad kan ha orsakat att bilen blev underkänd för saknad av säkerhetsbälte först nu efter att ha godkänts vid tidigare besiktningar utan anmärkning?.......................
Kan mycket väl vara den enskilda besiktningsmannens tyckande.
Jag råkade själv ut för en sådan som ansåg att mina original sidorutor var för mycket tonade och underkände husbilen. Jag överklagade och lyckades få uppskov att åtgärda rutorna tills nästa besiktning. Vid den godkände en annan besiktningsman husbilen utan att jag vidtagit några som helst åtgärder med rutorna.
 

Leo Nardo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2024
Fråga Hymer om deras synpunkt.

När jag reggade om vår Hymer 2005 från tung lastbil till pb2, så sitter det midjebälten i de längsgående sofforna, Hymer säger att de inte är original och råder mej att demontera dem, i mitt fall krävs inga bälten bak.
Tack för tipset! Jag ska kontakta Hymer och se vad de säger om säkerhetsbältena.
 

Leo Nardo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2024
Kan mycket väl vara den enskilda besiktningsmannens tyckande.
Jag råkade själv ut för en sådan som ansåg att mina original sidorutor var för mycket tonade och underkände husbilen. Jag överklagade och lyckades få uppskov att åtgärda rutorna tills nästa besiktning. Vid den godkände en annan besiktningsman husbilen utan att jag vidtagit några som helst åtgärder med rutorna.
Det låter som att det kan vara en bra idé att överklaga och få en andra åsikt. Jag ska kolla med en annan besiktningsman.Tack!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tack för svaret! Har du aldrig fått anmärkning på det? Utgår besiktningen inte från att varje passagerare ska ha en bältad plats?
Reglerna för bälten har ändrats åtskilliga gånger genom åren, och om jag inte tolkat reglerna fel är det fordonets årsmodell som avgör vilka regler som ska tillämpas.

Hade själv, på sent 1960-tal, en jeep CJ3A från tidigt 1950-tal. Efter åtskilliga år utan problem var det helt plötsligt en besiktningsman som ansåg att baksätet skulle sitta fast - trots att detta ej var krav i början av 1950-talet.

Efter överklagade blev bilen (givetvis) godkänd ännu en gång.

Pålle
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Kan mycket väl vara den enskilda besiktningsmannens tyckande.
Jag råkade själv ut för en sådan som ansåg att mina original sidorutor var för mycket tonade och underkände husbilen. Jag överklagade och lyckades få uppskov att åtgärda rutorna tills nästa besiktning. Vid den godkände en annan besiktningsman husbilen utan att jag vidtagit några som helst åtgärder med rutorna.
Helt klart är det olika bedömning på många saker som inte klart framgår av mätningar som broms och avgas. På den besiktning jag brukar anlita jobbar normalt 3 personer. Jag vet vem jag helst vill ha till mina fordon.....
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.743
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har en husbil från 2008 med fyra bältade sittplatser och två sängar. Två bältade platser är förarstol och passagerare stol. Vi har även två bältade platser till i soffan vid bordet. Det har aldrig någon gång blivit kollat under alla år som vi har haft denna husbil.
Dom är inte synliga för vi har gömt dom bakom sittdynorna. Men visst borde det stå i deras manual eller vad dom nu går efter? Verkar som att det där med besiktning inte alls är lika på dom olika stationerna som finns!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vi har en husbil från 2008 med fyra bältade sittplatser och två sängar. Två bältade platser är förarstol och passagerare stol. Vi har även två bältade platser till i soffan vid bordet. Det har aldrig någon gång blivit kollat under alla år som vi har haft denna husbil.
Dom är inte synliga för vi har gömt dom bakom sittdynorna. Men visst borde det stå i deras manual eller vad dom nu går efter? Verkar som att det där med besiktning inte alls är lika på dom olika stationerna som finns!
Just husbilar är nog väldigt olika. Många stationer har inte så stor rutin på bodelarna. Förr var ju vissa stationer på orter där det fanns generalagenter mycket "duktiga " då det ju före EU varje importerat fordon skulle registreringsbesiktigas.....
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tyvärr lämnas det mycket tyckande åt den enskilde besiktningsmannen att avgöra på gott och ont, kompetensen är ju skiftande beroende på bakgrund när man anställs. Fungerar det bra på stationen så kan de fråga varandra och föra en öppen dialog. På andra ställen kan det fungera mycket dåligt. Besikta under semestertider kan utgöra problem eftersom man lånar personal mellan stationerna så då kan det bli både samarbetsproblem och kompetensproblem. Husbilen som är ett osäkert kort lämnar jag helst till ordinarie personal.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Följande gäller med avseende på bilbälten vid kontrollbesiktning.
Observera -Bilbälte behövs inte för sittplats på längsgående säte, bakåtvänt säte eller klaffsits.
Hämtat från:
sidan 56

Detta kan förklara varför vi inte få anmärkning på antalet bältade platser VS godkännt passagerarantal.

Mina två framåtvända passagerarplatser har bilbälte, de övriga fyra sittplatserna har det inte och är längsgående.
 

Leo Nardo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2024
Stort tack till alla för hjälpen! Jag tog en sväng förbi bilbesiktningen igår och lyfte fram alla oklarheter i deras bedömning. De sa att jag får ta det vidare med ingenjören när han är tillbaka från semestern om några veckor. Jag orkar inte riktigt med det byråkratiska träsket med Transportstyrelsen, så istället gick vi med på att jag monterar ett tvåpunktsbälte i de befintliga bultarna. Det blir ett billigare bälte från Mekonomen plus en avgift för efterkontrollen.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.018
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Stort tack till alla för hjälpen! Jag tog en sväng förbi bilbesiktningen igår och lyfte fram alla oklarheter i deras bedömning. De sa att jag får ta det vidare med ingenjören när han är tillbaka från semestern om några veckor. Jag orkar inte riktigt med det byråkratiska träsket med Transportstyrelsen, så istället gick vi med på att jag monterar ett tvåpunktsbälte i de befintliga bultarna. Det blir ett billigare bälte från Mekonomen plus en avgift för efterkontrollen.
Klokt val att göra så....
 

Leo Nardo

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Malmö
HBK-Nr
38946
Medlemskap
2024
Hej alla!

Jag ville bara uppdatera er och tacka för all hjälp och stöd jag fått här i forumet. Efter att ha kontaktat Transportstyrelsen fick jag ett svar där de hänvisade till specifika regler och föreskrifter som gäller för säkerhetsbälten i husbilar. De nämnde att olika bedömningar kan göras vid olika besiktningar och rekommenderade mig att kontakta stationschefen på Opus för en förklaring.

Idag var jag på efterkontroll och träffade ingenjören på Opus Bilbesiktning. Efter att ha gått igenom texten från Transportstyrelsen insåg de att det hade blivit ett misstag i bedömningen. Ingenjören bad om ursäkt och godkände min husbil utan några ytterligare åtgärder, och jag behövde inte betala för efterkontrollen.

Stort tack till er alla för era värdefulla råd och tips. Det är fantastiskt att ha tillgång till så mycket kunskap och erfarenhet här!

Vänliga hälsningar,
Leo
 
Toppen