Sv: Underhållsvärme i hb
Pilot
I det vinterklimat jag har så tror jag att bilen skulle fara illa av att stå utomhus med värme på. Snön skulle smälta av värmeläckage och bilen täckas av omväxlande is och vatten, bättre då med långa perioder av oftast torr snö på taket.
Iofs är bilar, liksom båtar, konstruerade för utomhusvistelse, men jag är beredd att hålla med om att vinterförvaring under tak, uppvärmd, eller kanske ännu bättre i uppvärmd lokal, borde gynna bilens långsiktiga överlevnad. Det blir dock en fråga om kostnad versus nytta och denna kalkyl utfaller som du antyder olika i Jämtland jämfört med i Skåne. Även om jag vet att det kan bli vinter även hos dig; den enda gång jag verkligen fastnat i snödrivor med fyrhjulsdriven husbil var en fabruaridag mellan Lund och Dalby!
Jag tror att min nuvarande lösning, kallställning men under tak, är optimal med hänsyn till både nytta och kostnad. Till betydande del tror jag att denna kalkyl påverkas av vilken typ av husbil man har och av byggnadssättet. Minimera antalet hål i taket, hålla koll på tätningar för fönster och takluckor. Jag har i andra trådar berättat hur jag med tvåkomponentlim fäst halkskyddsplåtar på taket på min föregående bil och i plåtarna fäst lastbärare etc utan att ta hål i bilen.
Här en bild på min nuvarande plåtis, under tak och kallställd mellan turerna. Även på denna bil är takräcket fäst med stora fötter med tvåkomponentlim, inga skruvar eller bultar genom taket. Jag känner mig trygg utan att behöva kosta på dyr värme.
aake