Sv: Underhållsladdning
Jag skulle nog inte lita på att Cetek-laddarna är lösningen på alla laddproblem, jag har några stycken olika för div ändamål (MC, andra hobbybilen samt HBn).
Den modellen jag inte är speciellt imponerad av är Onyx, jag har haft en sådan inkopplad under en längre tid (> 2 år) på min andra hobbybil som jag startat sådär en gång i månaden tills för en tid sedan. Då var batteriet stendött, jag öppnade och noterade att en cell var fullständigt sulfaterad. Visst, batteriet var väl inne på sitt 8:e år men något slitage har det inte varit med om. På andra batterier kunde jag se att laddaren laddade upp batteriet och gick sedan över till vad jag gissar är underhållsladdning, tyvärr missade jag att mäta om det innebär någon ström överhuvudtaget. Vart jag vill komma är att beroende på laddare kan det nog vara en god idé att använda timer och låta laddaren gå igenom hela laddfasen istället för att vänta på att batteriet självurladdat till den nivå då laddaren toppar upp laddningen igen och under den tid batteriet ingen laddning får låta det sulfatera.
Bara min 2 cents.