• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhåll Peugeot/Adriatik 550

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Börja med att läsa mitt inlägg noggrant så ser du vad jag svarat på. Om man svarar på en tråd så kan man inte hamna i en annan tråd. Jodå, visst kan en kuggstågsstyrning behöva justeras eftersom den slits mest i mitten där den arbetar mest & likaså pinjongen. Detta lärde jag mig när jag jobbade med Volvo's första kuggstångsservo som ersatte 164'ans snäckväxeiservo. Vi köpte in, dissekerade & testade åtskilliga olika servon.
Hmm, jag kan inte se vart jag frågat om kuggstång? Läs ditt inlägg 38!!

Som jag skrev så blir enkuggstång sliten skall den de bitar som är slitna bytas ut skulle jag vilja påstå, man ska akta sig för att justera sådana då det bli som på kulmuttersnäckor att dom går för tungt istället finns folk som justerat bromstänger också.... så är den glapp är det ett fel hävdar jag bestämt!


 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är inte du som frågat utan Bengtic, läs hans inlägg :
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550
Jag skulle behöva justera upp styrningen eftersom det finns en viss dödgång, finns ju bilder på det men har inte klurat ut hur man gör.

Det går ju naturligtvis inte att justera hur mycket som helst. Är kuggstången eller pinjongen så kraftigt sliten så får man byta hela styrservot. Att man kan justera & hur man gör kan du se i pdf-filen som jag hänvisat till.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är inte du som frågat utan Bengtic, läs hans inlägg :
Sv: Underhåll Peugeot/Adriatik 550
Jag skulle behöva justera upp styrningen eftersom det finns en viss dödgång, finns ju bilder på det men har inte klurat ut hur man gör.

Det går ju naturligtvis inte att justera hur mycket som helst. Är kuggstången eller pinjongen så kraftigt sliten så får man byta hela styrservot. Att man kan justera & hur man gör kan du se i pdf-filen som jag hänvisat till.
Aha, men det var för 3 år sedan :twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag lever fortfarande?
Jo jag hade mycket problem med dödgång trots att bland pappren när jag köpte bilen fanns det papper på att man köpt och monterat en styrväxel tidigare från skroten.
Fick lite hjälp med att när jag lämnade in den för hjulinställning förväxlade man toe i och toe out hade inget glapp stillastående men problem när jag körde har själv i omgångar justerat och det kan nog inte bli mycket bättre.
Man måste göra skillnad mellan dynamiskt glapp och när man står still finns det inget glapp när man står still att tala om handlar det om inställningen.
Justerade aldrig glappet i styrväxeln eftersom det blev bra när jag själv ställt in toe out finjusterat i omgångar efter det senast på min tomt i santa pola i mars.
Skickar det lilla jag har men det fanns en massa på en engelsk sida tidigare den verkar snodd av komerciella intressen.
Pdf filen handlar om högerstyrda bilar.
Justeringen gör att kuggstången ligger mer an mot kugghjulet som driver stången. Ett problem är att är det bra i mitten kanske det kärvar i ändlägena.
Sen tycker jag som så att här hjälper vi varandra oavsett.
 

Bilagor

  • 07.STEERING.pdf
    1,9 MB · Visningar: 31

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad är det för material innerväggarna är gjorda av? tänker inte på isoleringen utan innerväggens "yta" som inte verkar vara något tapet eller annan beklädnad.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Finns det någon här som har en instruktion för att byta kamrem od på en J5 diesel 1990?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ju samma motor lämnade in den för byte 2015 eftersom den passerat både datum och mil långt före.
Det är ju två kamremmar en från vevaxeln som driver den lågt sittande kammen som i sin tur jobbar med korta stätstänger.
Den andra remmen sitter ju på samma drev och driver pumpen och allt måste ju stämma.
Det finns en plastkåpa över högra gaveln på motorn med skruv som verkar fastna och gå av i motorblocket.
Bara spännare att byta vattenpumpen sitter för sej själv i andra änden och det finns folk som påstår att man måste lyfta ur motorn för det.
En dum sak är att om motorn kokar eller på annat sätt glykolblandat vatten rinner ner så är det åtminstonde i min bil gjort så det ska rinna ner på plaskåpan leta sej ner och förstöra lagren på spännaren.
Svårt med timingen man vill att man ska ta av ventilkåpan gäller att märka allt ordentligt innan, går ju inte göra som JANKRO föreslår att dela remmen eftersom det är två på samma axel.
Det är inte dyrt men man måste verkligen vara nogrann så man får rätt saker och inte till fiatmotorn. Autodoc har inte så bra ordning på vad som passar respektive bil.
Man måste lossa högra motorfästet och hissa lite med en domkraft, kan vara ide att byta det samtidigt, min bil blev ju mycket bättre efter byte av motorfästen.
 
Toppen