• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Min låda har blivit nollställd tre gånger pga att den växlar upp och ner varje sekund mellan 5:an och 6:an i motlut och att 2:an går i alltför tidigt i rondeller etc. Dock blir det aldrig åtgärdat! Blir att köra mest manuellt!
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hatten av för en fantastisk beskrivning av Mats S.

Är systemet av den typen att det "lär sig" förarens körsätt och anpassar växling därefter?

Isåfall borde den finessen finnas beskriven i FIAT Training-dokumentet som jag länkade till i inlägg #2 eller i Selespeed-dokumentet som finns bilagt i inlägg #3. Jag kan inte komma ihåg att jag sett något om detta i dem. Nu är det iofs några veckor sedan jag senast läste dem.

Mvh
Mats
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Min låda har blivit nollställd tre gånger pga att den växlar upp och ner varje sekund mellan 5:an och 6:an i motlut och att 2:an går i alltför tidigt i rondeller etc. Dock blir det aldrig åtgärdat! Blir att köra mest manuellt!
Detta är inte fel så fungerar FIATs växellåda,det borde din verkstad veta det är ett känt problem,förklaringen jag fått är att det mest sker på tunga helintegrerade bilar och lådan klarar inte av detta, jag väljer att gå över i manuellt läge när det inträffar ofta i måttligt motlut runt 90km/h.
Att den växlar ned när du sätter foten på bromsen i lägre farter är också typenligt,man får leva med detta eller satsa slantar på en ny bil med riktitg automat.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min låda har blivit nollställd tre gånger pga att den växlar upp och ner varje sekund mellan 5:an och 6:an i motlut och att 2:an går i alltför tidigt i rondeller etc. Dock blir det aldrig åtgärdat! Blir att köra mest manuellt!

Att "nollställa lådan" (göra en självkalibrering av roboten) kan vara en motiverad åtgärd av verkstaden om en seriös felsökning inte visat något fel. Eller en chansning om den inte vet hur en seriös felsökning skall göras.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ursäkta dröjsmålet men det gäller att hitta alla papper... Jag kunde inte se något som identifierade de utbytta delarna på räkningen. Tyvärr.

Tack ändå för att du försökte! FIATs reservdelskatalog ePER gavs ut på DVD fram till 2014 och den sista utgåvan (8.4) finns att köra online på några ställen på nätet. Den funkar sisådär men efter lite kompletterande omvägar har jag fått fram de viktigaste numren som finns att hämta från den (för roboten), hoppas kunna dela resultatet här framöver. Ett problem är att antingen FIAT eller Magneti Marelli tycks ha förväxlat en del nummer, för de har några motstridiga uppgifter. Tyvärr känner jag ingen som har access till den nya/nuvarande online ePER som FIAT verkstäderna använder, det skulle kanske löst problemet.
 

maed0026

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Umeå
Behållarna sitter ju längst upp på ”det hela” så nog svårt att nå underifrån. Jag har aldrig tittat under huven på en helintegrerad men den borde väl vara stor nog för att kunna ta bort luftfilterburken via den? Isåfall blir det nog enklare sedan.
Har tittat på några tyska forum gällande byte av oljan i behållarna och de med helintegrerade bilar förstår inte heller hur man ska kunna utföra jobbet. Vill väldigt gärna få info om någon här har fått utfört oljebytena på någon svensk husbilsverkstad eller Fiat dito.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vanligen (?) sitter väl bränslefiltret i närheten och isåfall kanske det är ungefär samma svårighetsgrad som ett bränslefilterbyte?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vanligen (?) sitter väl bränslefiltret i närheten och isåfall kanske det är ungefär samma svårighetsgrad som ett bränslefilterbyte?
Bränslefiltret är enklare att byta(men trångt så in i...),skruva loss det och byt filter utanför bilen.
Att komma åt att byta till robotlådan är betydligt värre,jag lyckades stoppa in handen ta ett foto med mobilen, för att se hur behållarna sitter,jag förstår att verkstäderna inte är intresserade av detta jobb.
Skall lossa luftfiltret till våren och se om det blir enklare att komma åt,fortfarande får du tömma/fylla på känn för det går inte att se några vätskenivåer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen