• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Under stormen

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026
Fem tapra sjökor trotsade stormen och begav sig ner i Gullnarsfjorden på söndagen​

27 1 1.jpg
Undertecknad är i vattnet på dennabild utandör vågbrytaren, lite oskarp......​

27 1 2.jpg

27 1 3.jpg

27 1 4.jpg

27 1 5.jpg

27 1 6.jpg

27 1 7.jpg

27 1 8.jpg

27 1 10.jpg

Bilderna tagna med 60 mm makro objektiv därför är inte alla
fiskarna med helt på fotona.
För övrigt så stormade det inte allspå fotograferingsplatsen, men uppe på ytan var det helt annat​

Senast ändrad:
F

F.d. 10432

Guest
Sv: Under stormen

Fina bilder, att det finns så mycket att se i Gullmaren visste jag inte. Men det ser kallt och otympligt ut. Själv dyker jag helst inte i vatten som är under 25 grader.

F

F.d. 25270

Guest

Tack för bilder. Bild nr 3 gjorde störst intryck på mig.
Mvh
Harry Hymer

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Tackar och bockar roligt att få kommentarer på bilder man tagit.

Kallt är det inte, man får ha långkalsonger på sig.

Tungt och otympligt, ja kanske det, men så länge man betalar för det är det kul.

Sköna fiskar det där, Sjökockar är det, den översta är en hona och de två nedre är hannar. Den röda fisken heter Sjurygg.

F

F.d. 29925

Guest

Sjurygg är nog mera känd under namnet "Stenbit".

En gång i början på 80-talet hade jag dykprylarna med till Nordnorge men blev upplyst av lokalbefolkningen att det fanns mycket, just Stenbit i det tilltänkta dykvattnet. "No problems" sa jag, de brukar man plocka med bara händerna på svenska Västkusten. Detta påstående gjorde en hel del intryck men även en del tvivel. Men jag vidhöll naturligtvis mitt påstående för det var ju så sant som sagt.
Först efter en hel del dividerande kom vi överens om att vi talade om två helt olika arter för det som Norrmännen kallar Stenbit heter här hos oss Havskatt och den vet i alla fall inte jag någon som ens har kommit på tanken att försöka ta med bara händerna.:rolleyes:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

jag skulle inte stoppa ner fingrarna i havskatts boet.
Jag hade bilder på en sådan, men de försvann vid en hårddiskkrasch för några år sedan.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Får jag bjuda på några bilder från 60-talet på Havskatt. Tyvärr inte bilder av
samma kvalitet som går att prestera i dag.

Scan20022x.jpgScan20021x.jpg

Ett sätt vi använde för att fånga dem, var att reta upp dom med en träpinne
som de bet sig fast i, sedan stack vi in kniven strax bakom gälarna.

Vikt på fisken ca 15-20 kg/st. Plats: Kullaberg i Skåne

Scan20020x.jpg

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Kopierad från:
Svensk Fisk - Sjurygg - Allt om fisk: Fiskrecept, styckningsråd, miljö och hälsa, svenska fiskar, Kungsfenan m.m.

Sjurygg är fisken med sju ryggar och tre namn. Arten heter sjurygg p.g.a sitt mycket ovanliga utseende där ”ryggarna” är rader av benknutor utefter sidorna. Honan kallas för kvabbso medan hannen kallas stenbit. Fisken saknar fjäll. Kroppsformen är klumpig och hög, munnen är liten. Färgen på ryggen är blågrå, sidorna ljusare och buken röd. Särskilt intensiv är färgen under lektiden. Ombildade buk-fenor bildar en sugpropp på undersidan. Sjuryggshonan kan väga upp till 6 kg och bli 63 cm lång. Hannen blir sällan över 35 cm lång. Vanligtvis väger den i våra vatten inte mer än 3 kg.

F

F.d. 29925

Guest

Visst kan det vara märkligt när hannen kallas stenbit och rommen kallas stenbitsrom???
Men är det hannen ellen honan som producerar rommen??

Förmodar att rommen kommer från honan men det skulle nog vara en marknadsmässig katastrof att försöka sälja "kvabbsorom".;)

Toppen