• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Under markisen

F

F.d. 25203

Guest
Hej.
Jag fundera på att skaffa en matta eller nåt liknande att ha under markisen när marken är blöt och smuttsig. Vad ska man ha för nått?

förra sommaren hade vi en lättpresänning men det fungerade bara vid torr väderlek, vid regn så var den för tät och det vart vattenpölar på den som blev geggiga av smutsen från skorna. Utan presenningen vart gräset till lervälling vid dörren.

Hur fungerar dessa tältmattor som är flätade?
Släpper de igenom regnet? Suger de inte upp vatten från marken?

Helt enkelt vad ska man ha?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Under markisen

Hej, vi har en sån flätad plastmatta att ha under markisen på sommaren, men vi lägger en presenning under, då det annars pressar igenom vatten underifrån.
Visst ser gräset lite platt ut efter ett par dar, men vi brukar sällan stå still mer än ett par tre dar i sträck.
Det är väldigt bekvämt med utemattan när man har barn som ränner ut och in i bilen hela dan, man slipper mycket grus och annat inne i bilen.

F

F.d. 25203

Guest

Blir det inte vattenpölar på mattan då om man har en tät presening under?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har en förtältsmatta under markisen. Vi använder ingen lättpress under för då dränerar inte mattan tillräckligt om det regnar. Mycket att släpa på ändå.
Fördelen med en lättpress är om ytan är jordig och masklera kladdar fast.

Vi tvättar bara av den med högtryckstvätten ibland.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vi har en Bolon matta och den tillverkas i Ulricehamn men vi köpte den på Frits Berger i Tyskland som konstigt nog har nästan halva priset mot i Sverige .
http://www.kamafritid.se/pdf/03006.pdf

Vi kör med alternativet med lättviktpressening under beroende på väder och underlag , är det bara sand & grus kör vi presseningen .
Någon man bör tänka på är att inte ha vassa stolsben eller ett för ojämnt underlag när man sätter sig .

F

F.d. 25246

Guest

Bara bra erfarenheter av förtälltsmatta men som sagt blir det regn och lera under fastnar allt under.
Men efter regn kommer solen har du då inte tillgång till vatten häng den i solen, sedan går det att sopa bort det mesta.. Har även stått i sjön med den ett par ggr. inte lika bra som h-tvätt men man tar det man har när man är ute....:wink:

J

Jarn

Guest

Förra året skulle jag ligga på camping med barnbarnen. Misstänkte att det blev mycket spring in och ut med sandiga skor o fötter. Då köpte jag en s.k. konstgräsmatta som man har på balkonger.
Mycket mjuk o skön att gå på samt samlade upp smutsen. Inte allför svår att sopa ren heller.
Jag trodde den skulle bli dyngsur vid regn, men det rann fint igenom.
29 kr/kvm på Hornbach i 2 m bredd, så jag köpte 3,5 m.

M

Matts Torebring

Guest

Vi använder fortfarande vår långa förtältsmatte som vi hade till vår Öggestorp 630 och den är nästan lika snygg fortfarande fast den har mer än 15 år på nacken. Mvh Matts Torebring

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021

Hej

Vi använder bara en plastpressenning på uteplatsen.

Tar minimalt med plats, väger nästan ingenting och kostar några tior.
Lätt att sopa av.
Blir den smutsig eller trasig, så slänger vi den, helt enkelt.

Snyggt?? Nej, inte särskilt. :twitcy:
Men vi tycker det andra överväger.

MVH
Karianne

Toppen