• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Under 6 meter..

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Hej..

Finns det ngn husbil under 6 meter, helintegrerad med dubbelsäng bak, helst längsgående och L-soffa fram d.v.s L-soffan bildar sittgrupp med framstolarna..
Knaus 580 är intressant, men vi tycker inte om klättrandet över "garaget"
Knaus 640 är f.n favoriten, men tycker det är sura pengar att betala dubbelt på t.ex bron.
Ngn som har negativa erfarenheter av Knaus 640? De positiva har vi redan men kanske missar vi ngt. Dålig kvalité på klädseln..? det handlar om 10 - 12 år gamla bilar.
Tacksam för tips..

Bo.m

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Under 6 meter..

En liten fundering.

Om ni hittat en bil som du skriver Knaus 640 som är favorit då kan väl ändå inte broavgiften vara det stora problemet?
Är väl ändå en minimal kostnad av vad det kostar att driva en husbil hela året.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Hej Håkan J..

i all vänlighet..
Inte i Uppsala kanske, men när man som vi i Malmö, kan man åka över bron varje vecka om man som jag råkar ha tid till det.. Då blir det en merkostnad varje resa, som kunde användas till annat.. Men visst, vi har tänkt precis som du. Vi får se var vi hamnar. kanske finns det en "Knaus 640" som är under 6 meter om du förstår vad jag menar.. Det är svårt att ha koll på alla modeller. Jag vill bara ha lite sökhjälp..

Bo.m

Senast redigerad av en moderator:
I

Iveco 35

Guest

Skaffa sen en Bro Bizz så åker du ändå för samma kostnad. Olle.

J

Jarn

Guest

Håller med Håkan J har ni hittat en bil som passar era behov och har bra komfort, låt då inte bro priset styra. Det kommer ni säkert att ångra. Tror ändå att ni tillbringar mer tid i bilen än vad ni kör över bron eller färjor.

Du har ju säkert ett Bropass, då är ju dagens pris 174:- under 6m och över 6m är 348:-
det betyder 174:- i merkostnad per resa. Inget att bry sig om jämfört med att trivas i sin bil tycker jag.
Ännu billigare om du kör över helgerna fram till 10 maj.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack Rolandn,
fick idag inte fram bropriserna på internernet..
Men även färjebiljetter blir dyrare.
Tycker det känns smidigare med en lite mindre husbil även på andra sätt..

Men huvudfrågan finns kvar, Finns det en helintegr. husbil under 6 meter med dubbelsäng på längden och L-soffa fram?

Bo.m

Senast ändrad:

P&B

HBK Medlem
Kommun
Lagos Portugal
HBK-Nr
25050
Medlemskap
2025

Hej Bo
Vi hade en Knaus 640 integrerad årsm 00, Vi köpte just denna modell pga det var i stort sett den enda husbilen då som hade längsgående dubbelsäng bak, relativ ordentlig dusch och bra sittgrupp fram. Vi var jättenöjda med denna bil. Lite bullrig om man jämför med idag. Då var det perfekt. Jag tror att det blir svårt att klämma in det som du vill ha under 6m, Det finns exvis Adria som har detta fast då saknas L-soffa. Rapido har en modell som heter 70F tror jag kostar kring 550 tkr Jag skulle inte tveka på en Knaus och nog bita i det sura äpplet att det kostar lite mer i avgifter. En Knaus 640 är fortf tillräckligt liten för att bra kunna parkera
MVH
Peter

Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hej Håkan J..

i all vänlighet..
Inte i Uppsala kanske, men när man som vi i Malmö, kan man åka över bron varje vecka om man som jag råkar ha tid till det.. Då blir det en merkostnad varje resa, som kunde användas till annat.. Men visst, vi har tänkt precis som du. Vi får se var vi hamnar. kanske finns det en "Knaus 640" som är under 6 meter om du förstår vad jag menar.. Det är svårt att ha koll på alla modeller. Jag vill bara ha lite sökhjälp..

Bo.m

Det är helt OK

Förstår att det kan finnas vissa omständigheter för antal resor över bron. Kan vara släkt, vänner, natur m.m.
Men som skrivits här så finns det lite möjligheter för prisrabatter som alternativ.
Hoppas ni hittar det ni söker för ett för tidigt byte kostar alltid mycket pengar.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

BoWerner;

TEC har en husbil som verkar stämma in på dina önskemål.

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026

Tack P&B för tankarna kring Knaus.. och tips. Likaså Gunnar för tips om TEC, ska kolla vilken..
Det är som du skriver Håkan J att ett förtidigt byte kostar pengar.. ett onödigt också. Vill även hålla fast vid min ibland ngt sviktande förnöjsamhet..
Tack så länge..
Bo.m

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att vi kommer köpa en bil som vi gillar och kommer inte ta sådan hänsyn till längden men det blir ju ingen 8 meter bil .

Däremot tycker jag att vore det inte vettigare att broarna tog betalt för vikt istället för längd .

Du kör ju ändå inte "kofångare i kofångare" på bron .

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Storabeltbron där får man betala efter vikt.
På vår bil som egentligen borde väga 3850kg men väger nu 3500kg (på papperet) blir det alltid till att visa regpapper.
Dom mäter av bilen och ser att den är 7m och förstår att den borde väga över 3500kg vilket ger en högre avgift.

F

F.d. 25023

Guest

Hej,

Har du tittat på Rapido 903F, 599, helintegrerad. Jättefin.

hälsn
jyrki

F

F.d. 1997

Guest

Dethleffs Globebus T2 har längsgående dubbelsäng bak fast tyvärr utan L-soffan, den har vanlig halvdinette istället. Rapido 707 har er önskade planlösning, fast tyvärr halvintegrerad. . .

Kan ni tänka er samma eller liknande planlösning som Knaus 580 så finns det fler att välja på. (Knaus 580 har väl en enkelbädd på tvären bak???) T.ex. Frankia hade en del helintegerade med lite olika planlösningar som var under 6m. Dock många med enkelbädd, alternativt våningssäng, på tvären bak

Ett annat tips är Hymer B574, dubbelsäng på längden bak, halvdinette (ingen L-soffa) helintegrerad.

Hymer och Frankias modeller finns som begagnade från slutet(?) på 90-talet. Tyvärr gjorde vissa tillverkare helintegerade som var mellan 6,0 och 6,1m. . .

Lycka till!
/David

Toppen