• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ultraljuds tvätt

Marianne och Lars

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1832
Medlemskap
2022
Kjell & Company säljer ovanstående produkt (ultraljuds tvätt). Tvätten är avsedd för rengöring av mindre föremål som kan vara svåra att få rena, ex. mindre mekaniska delar, klock armband och smycken. Någon som äger och har provat produkten.

Hälsningar Marianne och Lars

:confused:

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026
Sv: Ultraljuds tvätt

Hej

Jag har inte provat den ultraljuds tvätten som ni skriver om.
Men inom sjukvården som jag arbetar i har vi en ultraljudsmaskin. Där tvättar vi special instrument som inte går att rengöra annars. Jag har även kört mina ringar och halsband i den. Går även att köra silverbestik, silvermuggar mm. De ända som inte man ska köra i den är ringar med diamanter eller pärlor eftersom de kommer att gå av.

Lycka till från Brittan:)

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Jag har införskaffat en dylik manick.
Det fungerar inte något vidare med bara vatten utan man behöver tillsätta något smutslösande alternativt använda kemiskt ren bensin som urmakarna gör.
/Nisse

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Hej

Jag har en ultratvätt i mitt arbete.
Dock inte den från Kjell & co .
I den tvättar jag smycken och ringar, dock inga med pärlor.
Det går även att tvätta diamantringar i den.
Det mesta går att tvätta i den.
I min går det in 1 liter vätska, fördelat på 8dl vatten, 1dl flytandegrönsåpa, 1dl amoniak.
Prylen får ligga i badet ca 5 minuter och blir då fri från smuts.

Snarken

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Ska tydligen vara grym att rengöra gamla igensatta förgasare typ munstycken som beckat igen;)

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej
Kan inte låta bli att göra ett inlägg här eftersom ultraljuds maskiner varit mitt gebit
från början 60-talet till medio 70. Tvätt(små,stora o jättestora), plastsvets o senare fosterdiagnostik har varit prylarna. Så om ni har några frågor så tror jag mig ha koll på svaren.
Betr. Diamanter så går dom inte sönder däremot kan dom lämna sin fattning, men isåfall hade det skett förr eller senare iallafall. Pärlor ska man som sagts tidigare inte tvätta, annars kan man tvätta allt meen lämpligt tvättmedel erfordras alltid, Ultraljudet står bara för den mekaniska delen.

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025

Dom flesta guldsmeder har en ultraljudus tvätt. Dom fungerar väldigt bra, däremot sa dom till oss att man inte ska sticka ner händerna när maskinen är igång då kunde man få skador på lederna påstod man.

bästa hälsningar
Claes och Carina

Toppen