Sv: Ulricehamn utan station på Götalandsbanan?
Landvetters Flygplats ligger väl i planeringen för Götalandsbanan eftersom den ligger i riktning mot Borås.
Diskussionen om höghastighetsjärnväg har ju rört sig om en triangel Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm.
Att det sedan verkar som ett drömprojekt till enorma kostnader, samtidigt som det inte är dubbelspår hela sträckan mellan Göteborg och Malmö på den vanliga järnvägen, är jag nog inte ensam att fundera över? Det är ju ändå den som behöver stå för volymtransporter av gods och människor. Ordentligt utbyggd kan man ju köra 200 Km/tim väldigt långa sträckor där.
Är inte detta en tvådelad fråga? Just nu behandlas höghastighetstågen som är tänkta att gå mellan Göteborg och Stockholm och förhandlingarna gäller var stationerna för dessa kommer att vara.
Men på samma spår kommer man väl också att köra pendeltåg med flera stationer, bland annat Landvetter flygplats.
Eller har jag fel.
Där känns det naturligt (i alla fall för mig) att också stanna i Ulricehamn.
Läste för övrigt om ett annat tågprojekt som planeras. En tågtunnel mellan Stockholm och Helsingfors som skall ta en timme! Där kan vi tala snabbtåg.
Det är med Elon Musks (Tesla) ideer om att köra tåg i ett rör där man pumpat ur luften...
Ber om ursäkt för att jag kanske gör så att tråden spårar ur. Men kom att tänka på det när jag läste inläggen om att stoppa utvecklingen.
Landvetters Flygplats ligger väl i planeringen för Götalandsbanan eftersom den ligger i riktning mot Borås.
Diskussionen om höghastighetsjärnväg har ju rört sig om en triangel Stockholm-Göteborg-Malmö-Stockholm.
Att det sedan verkar som ett drömprojekt till enorma kostnader, samtidigt som det inte är dubbelspår hela sträckan mellan Göteborg och Malmö på den vanliga järnvägen, är jag nog inte ensam att fundera över? Det är ju ändå den som behöver stå för volymtransporter av gods och människor. Ordentligt utbyggd kan man ju köra 200 Km/tim väldigt långa sträckor där.
Senast ändrad: