• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ugnsfråga?

F

F.d. 9230

Guest
Hej!
Vi funderar på detta med ugn. Jag hade gasolugn i husvagnen och det var skönt att kunna använda, framförallt när man reser med barn och sällan äter ute.
Gasolugn har vi dock prioriterat bort då de kostar mycket, men vi funderar på en micro med grill och krispfunktion.
För mig räcker det att kunna använda den de gånger vi har tillgång till el.

Då till min fråga, det finns ju ett skåp ovanför kyl och frys som är avsett för en liten ugn.
Det finns ventilationsgaller längst upp samt en ventil i taket ovanför (dvs inne i skåpet).
Vi kan inte hitta någon vanlig ugn som går in här och det känns som det blir för varmt, men en mikro borde ju kunna gå. Men hur är det då med ventilation?

På alla mikros jag har varit inne och läst om står det att en sida skall vara fri samt att det skall vara 10 cm luftspalt runtomkring, och då är det nog inte lätt att hitta någon som passar...
Hur har ni andra som har ugn gjort?

Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Ugnsfråga?

Hej Ulrica och familjen!

Jag kan inte ge er några råd ang. en sådan micro du beskriver, det enda jag kan säga är att vi är helnöjda med gasolugnen.
Precis som du säger, så lagar vi också all mat i husbilen och äter inte någon utemat, dels tycker barnen ändå inte om sånt, de gillar mest det man lagar själv, dels så blir det ju väldigt dyrt att äta ute.
Vi brukar nästan alltid använda ugnen till middagsmaten, det är ju så lätt att slänga in nåt i ugnen som sedan sköter sig självt. T.o.m. köttbullar går finfint att göra i långpanna.
Finns det inte någon mindre gasolugn som skulle passa i det utrymmet du nämner?
Vi har en micro hemma med grillelement, jag ger dock inte mycket för den funktionen...Smakar inte som ugnsgrillat.
Dock är micron bra i husbilen, då man ofta tinar mat från frysen. Vi har en pytteliten micro som vi köpte på Elgiganten för 499kr och den fungerar utmärkt till upptining och värmning av mat. Nåt grillelement finns inte , men vi har ju gasolugnen till det.
Hoppas ni hittar en bra lösning till sist!
Ha det gott hälsar Annette

F

F.d. 9230

Guest

Hej på er!
Det hade varit så skönt med ugn, det är ju precis som du säger att man har med sig fryst mat osv. Uteätning blir sällan, möjligtvis McDonalds ibland :)
Behöver man besiktiga gasolugn om man sätter in det?
Vi har svårt att få in micron i något annat skåp, så det hade varit bra att kunna ha bara en ugn så man slipper ha något att flytta undan när man kör som inte sitter fast.
Håller med dig om att bara grill i micro inte är något man använder, men läste om några som hade crispfuktion och då använde det och var nöjda. Så det kanske kan vara något...
Denna har vi tittat på Whirlpool -Mikrovågsugnar

Kram Ulrika

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej Ulrica!

Precis den ugnen har vi hemma, fast designen är något annorlunda, eftersom den är något år gammal.
Crispfunktionen tycker vi funkar hyfsat om man gör varma mackor, nackdelen med både cripsfunktionen och grillen är att det tar väldigt lång tid, och det blir inte mycket till grillat, lite på ytan bara.
Jag tror att man måste göra en ombesktning om man gör en ny gasolinstallation, men det är det värt om man tänker använda ugnen ofta.
Vi har ju en lite micro i husbilen också, den står på ett litet skåp och vi har surrast fast den med lastsäkringsremmar, inte så snyggt men den sitter iallafall fast. Det borde ju finnas något riktigt fäste till micro, man kan ju kolla med KAMA.

Hoppas ni kommer till en bra lösning,
kram Annette

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej
Vi köpte en begagnad bil och den har bara en micro-ugn med grillelement uppe och nere + varmluftsfunktion upp till 250 grader.
Sharp är fabrikatet, ganska stor och kräver antigen elstolpe eller elverk på 2000 watt.
Är underbar att använda, men en liten micro Electrolux-typ hade vi i ett skåp och den körde vi på en 12v-230v omvandlare på förförra bilen.
När vi tinade och tillagade frysta färdigrätter så startade vi bilmotorn dom 10 min eller vad som krävdes så fick batteriet den hjälp till påfyllnad.
Dom är ju inte vackra men kan man stoppa dom i ett skåp och ta bort skåpluckan så är det OK.
Ett sätt är att ha micron undanstoppad och ta fram den vid stilla liggande, det går i nödfall.
Hustrun saknar inte gasolugnen som vi hade i förra bilen utan tycker att micron är att föredra.
hälsningar

Mita o Stig

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2025

hej
Vi har en ugn i husbilen men den har vi till brödburk. Vi eller jag tycker att Omnia ugnen som man ställer på gaslågan är jättebra. iIhelgen har vi testat göra en sockerkaka och tjockpannkaka ,dom blev lika goda. sedan har vi gjort jansson ett par gånger men gott resultat.
Hälsning

Toppen