• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyvärr, på förekommen anledning.......

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, det kommer ofta upp här på forumet att vi möter mer och mer motstånd för våra fritidsaktiviteter.

Kanske vi själva är en av orsakerna.....?

För ett par år sedan la jag ut ett par ställplatser på vår ställplatslista, http://www.husbilsklubben.se/forums/t315/

Till min stora glädje har jag sett att båda två har livligt frekventerats utav husbilsåkare. Brukar ta mopeden och åka och hälsa. Rätt många har varit medlemmar i HBK, men flertalet har inte varit medlemmar och jag är förvånad hur många utländska husbilsåkarna har funnit platsen.

Nu tog jag årets första tur för att kolla och då möttes jag av det här;

DSCN1793.JPG DSCN1795.JPG

Fem stycken sådana skyltar!

Besviken man blir!

Det visar sig att våra kollegor har haft det dåliga omdömet att använda platsens 2 T/C´s för att tömma sina toaletter och som om det inte vore nog med det, så har man har även tömt rakt ut i naturen... vid en badplats!

Är det någon som blir förvånad att ortsborna blir förbannade och ringer kommunen?

Hoppas att vi inte möts nästa vår med andra skyltar, skyltar som säger att husbilar inte längre är välkomna. I sådant fall har vi tappat ytterligare en fin naturplats för övernattning.

F

F.d. 53053

Guest
Sv: Tyvärr, på förekommen anledning.......

Jag kan inte annat är håla med det är mycket illa om den trenden fortsätter ner åt... illa illa :(:(

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Vi får givetvis inte tömma skiten var som helst.
Samtidigt undrar man varför vissa kommuner inte har minst en plats för tömning (i kommunens regi).

Motala har ingen om man inte räknar med camping/ställplats som kanske har.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Som så ofta så finner jag skylten lite otydlig. Att latrintömning inte är tillåten framgår tydligt (för de som inte förstått detta tidigare). I texten på skyltarna kan man även läsa att husbilar och husvagnar hänvisas till campingar. Detta tolkar jag som om dessa fordon inte är önskvärda överhuvud taget, och inte bara "icke önskvärda att tömma latrinen". Varför inte skriva att platsen inte är tillåten för husbilar och husvagnar och då med större bokstäver.

Jag har jobbar med regelverk i hela mitt vuxna liv och har då kommit fram till att vid sådana här tillfällen och liknande är det viktig att man är tydlig, till och med övertydlig.

Johan K.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Som så ofta så finner jag skylten lite otydlig. Att latrintömning inte är tillåten framgår tydligt (för de som inte förstått detta tidigare). I texten på skyltarna kan man även läsa att husbilar och husvagnar hänvisas till campingar. Detta tolkar jag som om dessa fordon inte är önskvärda överhuvud taget, och inte bara "icke önskvärda att tömma latrinen". Varför inte skriva att platsen inte är tillåten för husbilar och husvagnar och då med större bokstäver.

Jag har jobbar med regelverk i hela mitt vuxna liv och har då kommit fram till att vid sådana här tillfällen och liknande är det viktig att man är tydlig, till och med övertydlig.

Johan K.

Vadå otydlig???

Vet Jokin att du älskar att tolka byråkratiska språkformuleringar, men hur kan du få den här skylten till att bli en skylt som förbjuder oss att parkera och övernatta på platsen??

Skylten är hur tydlig som helst, att det handlar om latrintömning och ingenting annat! Handlar inte om parkering, handlar inte om något annat heller. Klart som korvspa´!

Husbilar och husvagnar blir upplysta att tömma sina latriner går bra på campingplatserna och man hänvisar också till den närmaste tömningsplatsen som vägverket har och som finns vid Tönnebro.

Sluta läsa skyltar som faén läser bibeln! Läs vad som står, lev efter det och vi kanske får behålla våra ställplatser!

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Nja, inte läser jag som "faen läser bibeln". In min juridiska värld, däremot, är det så att allt som kan missförstås, kommer att missförstås. Eller tolkas på ett sätt som gynnar mig, genom att töja på innebörden. Det är detta jag jobbar för att det skall kunna undvikas. Jag håller med dig om att det kanske är så att de som skrivit skylten endast vill upplysa folk om att man inte får tömma latrinen i torrdasset. Men texten "...husbilar och husvagnar hänvisas till campingar..." kan tolkas som jag först skrev. Hade de istället skrivit att "...husbilar och husvagnar hänvisas till att tömma latrinen på campingar..." Då, Los Suecos, hade det varit klart som korvspad.

Jag vet att många, kanske de flesta, här på forumet, tycker att det är hårklyverier att ha synpunkter på skyltarnas formuleringar. Men när det gäller just förbudsskyltar, speciellt sådana som kan ledar till påföljder, är det viktigt att dessa är fullständigt korrekta. Den enes tolkning av en text, eller en skylt, kanske inte alltid överensstämmer med en andres.

Sedan för att lämna mitt sidospår om skyltarnas utformning, så kan jag inte låta bli att reagera på hur du, Los Suecos, ofta skriver att sådana här åtgärder med förbud och liknande beror på oss själva. Jag har svårt att identifiera mig med dessa individer som har ett så dåligt beteende. Samtidigt begriper jag naturligtvis att allmänhet gärna drar alla husbilsåkare "över en kam". Hur skall vi då komma tillrätta med problemen? Vi kan inte skylla på att det är utlänningar som beter sig illa, inte ens "asfaltläggarna" kan orsaka alla dessa förbudsskyltar och "hoppställningar" etc. Inte heller kan det bara vara husbilsåkare som inte är medlemmar i HBK, trots att vi har vår miljöpolicy. Våra diskussioner här på forumet kan nog inte påverka de oönskade beteendena. Kanske ett ökat civilkurage från merparten av husbilsåkarna, de som sköter sig, att påpeka om andras oönskade beteenden, kanske även agera emot också? Eller är det kanske bäst att bara acceptera alla inskränkningar?

Johan K.

F

F.d. 17667

Guest

Husbilsfolk som tömmer toan rakt ut i naturen!!!!!!

Betraktelse:

Det finns inget som tyder på att det skulle finnas fler omdömesgilla människor bland husbilsfolk jämfört med populationen i övrigt.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Läste i Svensk TV,s text tv tror det var i går, det stod om att fritidsbåtar får tömma latrin helt lagligt i havet till o med 2014 på sommaren mins inte månaden. Efter det skall hamnarna ha utrustning för att suga upp skiten o där tyckte de att det skulle dyrt för små hamnars ekonomi.

/Leif

T

Teddi

Guest

tråkiga grejer,,ja var själv insyltad i smarholmen för nåra veckor sedan,,dom ville jag skulle ta bort platsen som jag en gång lagt in,,de får nån annan sköta,detta drabbar ju tredje man hela tiden,

,ja har gjort mitt,,
,sedan har ju inte några kommuner ansvar för våra toatömningar,,trafikverket,campingplatser har ju dessa möjligheter,,
,,
båthamnar kommer att få ett större miljöansvar,,så klart att detta sätter sej på prissättninge så småningom,,

go sommar!!

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har sett husbil tömma toan på ett TC, men det var i Finland. Vore bättre att spara toan och använda TC i stället (och pinka på trädet)

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Husbilsfolk som tömmer toan rakt ut i naturen!!!!!!

Betraktelse:

Det finns inget som tyder på att det skulle finnas fler omdömesgilla människor bland husbilsfolk jämfört med populationen i övrigt.

Om du verkligen menar "omdömesgilla" håller jag med till 100%. Om du däremot menar "omdömeslösa" håller jag också med till 100%.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Rubriken på skylten är "Latrintömning förbjuden"

Om man kan misstolka det, tolkar man exakt som Los Suecos säger: "som faen läser biblen" , skulle gissa att faen tappat bort läsglasögonen den dagen också...:rolleyes:

Nej, det går inte att misstolka utan mycket livlig fantasi ! Tydligt nog för gemene man.

Peter :)

Senast ändrad:
F

F.d. 17667

Guest

Om du verkligen menar "omdömesgilla" håller jag med till 100%. Om du däremot menar "omdömeslösa" håller jag också med till 100%.

Det finns ingen anledning att tro att jag menar något annat än det jag skrev
:)

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Campingplatser är nog inte ett så knasigt påhitt.
:)

Det är många gånger en bra service som tillhandahålles, när det ibland kan vara svårt att bli av med svart- och gråvatten på ett riktigt sätt. Det sunda förnuftet räck tydligen inte till alla gånger, i alla fall inte för alla.

Johan K.

F

F.d. 53358

Guest

Hur svårt kan det vara? Man tömmer inte skiten i naturen, man slänger inte soffor, bord o bilar där heller. Man letar upp ett ställe där det är tillåtet att tömma skiten o slänga dylika saker.
Detta är naturligt för de absolut flesta människor. Det är lika naturligt, som att det är otrevligt att använda en ställplats och kanske duka upp mat bland latrin o andra otrevligheter.
Finns inga andra möjligheter, så tar jag in på en campingplats med dessa möjligheter. Skulle aldrig falla mig in att använda en ställplats som soptipp, vare sig det finns skyltar eller ej.
LÄMNA PLATSEN SOM NI VILL FINNA DEN !

F

F.d. 924

Guest

Om man absolut inte vill övernatta på en camping går det i de flesta fall att mot en överkomlig avgift både tömma och fylla sina tankar där.
Vi har aldrig blivit nekade det när vi varit i "nöd"

Toppen