• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyst värmefläkt

F

F.d. 22252

Guest
Jag köpte ju en De’Longhi Silent+ DCH7993ER.BC Värmefläkt
Den kostade 948kr jämfört med 2700kr
Har fjärrkontroll och högre maxeffekt än ecomat.
Har suttit och testat den en bra stund tycker man får mycket för pengarna när jag först satte på den i tysta läget så hörde jag knappt att den gick men efter en stund kunde man höra att den brummade lite någon resonans av motorn men knappt hörbart fläktljud.
Men den är nog tystats av alla med termostat som fungerar som den ska det som man är lite rädd för är att den är på 2,4kw och att den ska bränna en säkring på en camping innan man hunnit slå på lägsta effekt 800w. Den är ju lite lurig eftersom ekoläget tar över allt på gott och ont om man inte har så mycket ström och det är kallt när man slår på kan den välja 2,4kw och det är gränsen för 10A 230V
Men tar man det lugnt och väljer det lägsta effektläget silent så är det ingen risk och det är ju det jag tänkt använda i bilen.
Det finns ett tippskydd men inte som de enklare modellerna med en pinne till en strömbrytare jag tycker det verkar som att man inte får igång värmaren om man inte gör den strömlös och startar om den sk bruksanvisningen är bara att glömma men mycket papper på olika språk blir det.
Finns en timer som inte är kopplad till en klocka så man kan ställa till och frånslag, bra om man inte vill ha den gående hela natten.
Finns en svingfunktion som inte hörs så den sprider värmen bra men den tänker jag knappast använda är väldigt känslig för drag så jag väljer att inte ha sånt läge. Enkelt att slå på och av.
På det hela taget så har den alla de funktioner som jag vill ha och ett tyst läge som förmodligen är i klass med ecomat nästan en trejedel av priset så tycker jag efter provkörning att det var ett bra köp. Efter många timmars googlande och läsande så var den prismässigt funktionsmässigt och ljudmässigt den bästa förutom ecomat som tydligen inte blir tillgänglig förrän mars enligt flera webbsidor och då börjar ju vintern vara över och sen uppskattar jag fjärrkontrollen lat som man blivit i vinter.
Amazon är snabba beställde söndag kväll och den kom tisdag em för 49kr extra annars var den gratis om jag väntat till onsdagen inget tjafs med mail utan de använder sms. Kommer nog handla mer där de har väldigt mycket för en som är prylgalen, termostat med fjärrkontroll och kopplad som en strömbrytare blev jag sugen på osv. I och med att man får hem grejorna snabbt utan krångel så är det ju enklare att handla där om man bor utanför större städer. En sak man måste se upp med och som de har gemensamt med elgiganten är att en del produkter finns inte i eget lager utan säljs via en tredjepartsleverantör och då blir det kanske andra leveranstider och åtaganden.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Problemet med Amazon är att hemsidan är maskinöversatt och texten helt obegriplig för vissa detaljer.
En del av priserna är helt uppåt väggarna. En pryl jag tittade på kostar 150:- på Biltema. Exakt samma kostade över 600:- på Amazon. Något måste blivit fel. Jag har hittat fler exempel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har hunnit testa värmefläkten lite mer nu när det varit kallt.
Jättebra med fjärrkontroll behöver inte gå ur sängen när jag värmer upp rummet på kvällen.
Termostaten fungerar bra och sköter allt automatiskt kyler lite innan den slår av.
Ganska tyst men i sovrummet kan man höra den lite men har somnat ifrån den flera gånger.
I vardagsrummet med värmepumpen och tv igång var det svårt att höra att den gick.
Hittills ser det ut som ett bra köp och den kommer definitivt följa med i husbilen.
Den inbyggda värmen är tystare än något annat men ibland skriker ju fläktmotorn, får se över fläktmotorn står jag på el kommer det bli kaminen istället för den inbyggda elvärmen eftersom termostaten är väldigt dålig.
Använder jag gas däremot sker mycket via regleringen med termostat som sköter gaslågan och den fungerar väldigt bra.
Flyttade givaren i trumavärmaren enligt JANKROS rekomendationer.
Kan givetsvis ändra styrningen och sätta dit en annan termostat, det jag förmodligen inte får då beroende hur jag kopplar är att el och gas tillsammans går eftersom det är risk för överhettning får de inte vara på samtidigt lätt att glömma och farligt för andra som inte vet.
 
Toppen