• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskt krocktest

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Nu har M:s tyska systerorganisation, ADAC, låtit genomföra ett krocktest mellan en "plåtis" och en personbil. (Ett test som jag på många punkter tycker är mer relevant än det test som Trafikverket lät genomföra.)


Resultatet blev dock lika skrämmande, vilket torde betyda att en stor del av svagheterna ligger i basfordonet, precis som i den halvintegrerade Hobby-bilen från 2011 som Trafikverket testade.

Varför inriktar man sig så hårt mot husbilar? Ca 20 % av Ducato-produktionen går till husbilsbranschen, och resterande 80 % blir nyttofordon – hantverkarbilar, budbilar flakbilar etc. Förarna av dessa fordon löper ju lika stor risk att skadas när fronten kollapsar vid en kollision.

Pålle
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Ducato kom ju 2006 så utvecklingen har sprungit ifrån den helt klart. Väntat länge på en nyutvecklad modell men ännu inte hört något säkert trots flera bud genom åren. Problemet blir väl att den kommer blir tyngre och att hytten måste bli längre för att uppfylla dagens krav.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag kunde inte utröna vad det var för fabrikat på något av fordonen, bortsett från Fiat. Husbilar är kanske byggda ungefär lika oavsett fabrikat. Undrar om föraren av personbilen kan ha överlevt en sådan kollision. Skadades nog mer än husbilsföraren, men det var väl inte det intressanta för ADAC denna gång.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag kunde inte utröna vad det var för fabrikat på något av fordonen, bortsett från Fiat. Husbilar är kanske byggda ungefär lika oavsett fabrikat. Undrar om föraren av personbilen kan ha överlevt en sådan kollision. Skadades nog mer än husbilsföraren, men det var väl inte det intressanta för ADAC denna gång.

Enligt texten var "plåtisen" en Fiat Ducato och personbilen en Citroën C5.

Pålle
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.550
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Enligt texten var "plåtisen" en Fiat Ducato och personbilen en Citroën C5.

Pålle
Tänkte närmast på vem som tillverkat inredningen som rasade ihop men de kanske är av liknande konstruktion oavsett. Kan tycka att de som krocktestar sina husbilar borde inte inredningen fara runt på det viset. Mest bara ett tyckande, inget jag förväntar mig att kunna få svar på om det ens finns ett svar.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Avsnittet, som visas, där sittbänken med passagerarna sitter totalhavererade förvånar mig inte alls.
Två små ynkliga skruvar (2x15mm) är det enda som håller fast bänkskivan i sargen som också bara är
ihopnitad med lite klammer och några fler fjuttiga skruvar i golvet och så pratar vi om,
att hundar måste sitta ordentligt fastbältade under färd... Den stackars kraken är den förste att mista
både livet och huvudet, när all all bråten kommer flygandes vid en kollision.
Påbyggarna borde ha ett större ansvar för att inredningen byggs på ett mer trafiksäkrare sätt, inte bara kosmetika.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Fattade jag rätt att krocktestet utfördes med en hastighet av 56 km/h på vardera fordonet? En enorm smäll. Det motsvarar 106 km/h in i en barriär. ??? Vilket fordon klarar sig ur en sån krock utan personskador?
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Fattade jag rätt att krocktestet utfördes med en hastighet av 56 km/h på vardera fordonet? En enorm smäll. Det motsvarar 106 km/h in i en barriär. ??? Vilket fordon klarar sig ur en sån krock utan personskador?
Nej Göte där har du fel! Det motsvarar inte en hastighet av 106 km/h. Om två lika tunga bilar kolliderar i samma hastighet kan man tänka lätt sig at placera en vägg emellan dem som då kommer att står still! Dvs krockhastigheten ökar inte. Om fordonen har väldigt olika vikt kommer denna hypotetiska vägg att flytta sig framför det tyngre fordonet och krockhastigheten öka något beroende på skillnaden i vikt. Hur mycket måste man räkna på. Inte enkelt. Man skulle tro att om det tyngre fordonet väger dubbelt så mycket som det lättare ( tex lastbil kontra personbil) skulle krockhastigheten ur det lättare fordonets synvinkel bli dubbelt så stor men så enkelt är det inte.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Fattade jag rätt att krocktestet utfördes med en hastighet av 56 km/h på vardera fordonet? En enorm smäll. Det motsvarar 106 km/h in i en barriär. ??? Vilket fordon klarar sig ur en sån krock utan personskador?

Om två identiska fordon frontalkrockar motsvarar det en krock mot en vägg. Motsvarar 56km/h i båda fallen.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Frontalkrock i vanlig tätortshastighet runt 50km/h är väl det minsta man kan begära att bilarna ska klara. Att jämföra med vägg eller barriär går ju inte då bilarna har deformationszoner dvs en massa plåt och metall som skrynklas ihop och dämpar smällen.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
det är jag som sticker up enligtp igen det där med krocktest är mitt intresse i tio årstid höll jag på vi var ett gäng i en motor klubb som höll på och studera o
krocksäkerhet! anledningen var att jag alltid kört SAAB och viste att dom var i topp som krocksäkra deras ide var att ettl långt fram parti och balkar runt hytten deras tävlings erfarenhet, så dom byggde sina bilar mjuka iframpartet så det skryng lade fram till den hårda hytten hit men i ickelängre jag var och studerade krockade SAABAR och de hade fungerat precis som dom ville när vi sedan fick resultatet Folksam tsv så var SABB 1 Volvo2 mezedez3 oc där ingick sprinter modellen de var byggda lika dant däför tror jag merzedes modellen är bättre en Fiatt ända tills jag blir bevisad om
motsatsen det är några år sedan så det kan ha hänt saker på den tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
MB Sprinter ble kraftig endret i 2006 da sammarbeidet med VWførte til en ny Sprinter nesten identisk med VW Crafter. Dette sammarbeidet endte i 2018 så 2019 er en helt ny bil. Allerede i 2013 kom endel forbedringer i forhold til 2006 modellen. 2019 med forhjulsdrift er chassimessig mer lik Fiat/PSA sine biler. MB før 2016 hadde mye felles med lastebiler i konstrusjonen - en kraftig H-ramme som basis.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Tänkte närmast på vem som tillverkat inredningen som rasade ihop men de kanske är av liknande konstruktion oavsett. Kan tycka att de som krocktestar sina husbilar borde inte inredningen fara runt på det viset.
Plåtisen ser ut att kunna vara en Knaus Boxstar Solution 600.
I taket över dinetten hänger en nedfällbar säng. Färgschemat ser ut att överensstämma med Knaus också.

Det ser ut som att den mindre bilen får ta den större smällen, eftersom den faktiskt skjutsas bakåt en bit. Den större bilen har utnyttjat den mindre bilens deformationszon.

Rekommendationen att bordet ska bort under färd verkar gälla främst om man har pax där bak. Jag upplever att det är en uppdaterad rekommendation. Har för mig att det inte var tydligt i texten tidigare:
I det här testet var bordet bortplockat. Det var nog tur för dockorna...
 
Toppen