• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tysklandstripp

L

Lennart Olovsson

Guest
Vi tänkte göra en tur till Tyskland i början av maj för att äta färsk sparris.
Finns det några tips på samhällen/ städer där man kan äta färsk sparris och ta en öl?
Gärna i norra/västra Tyskland.

Nybörjare:wub:

J

Jarn

Guest
Sv: Tysklandstripp

Ja du, det finns hur många ställen som helst....
Förra veckan var vi i en trevlig stad som heter Lüneburg. C:a 30 km sydöst om Hamburg.
Massor av små fina korsvirkeshus och jag har varit i många tyska städer, men ingen som haft så många uteserveringar som denna stad, i förhållande till storleken.
Bra priser också.

Finns en centralnära Stellplats också.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1370

Guest
Sv: Tysklandstripp

Sparris är för tyskarna minst lika viktigt som jordgubbar till midsommar är för oss. Sparrissäsongen börjar nu i mitten av april och varar till den 24 juni, Johannes Döparens dag. (vår midsommarafton). Nästan varje by/stad har Spargelfestival och restauranger och Gasthaus har alla Spargelfest och Spargelmenu.
Många gårdar har också egna aktiviteter med servering, själplockning etc och många säljer sin sparris i små stånd utmed vägarna.

Så oavsett vilken väg ni väljer och var ni hamnar, så kan ni inte undvika sparrisen! Det är bara att hugga in och njuta!
Trevlig resa!
Nils

Toppen