• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tysklandsresa

F

F.d. 7222

Guest
Vi kommer inom kort att göra vår första utlandsresa med husbil, till Tyskland närmare bestämt.
Resan omfattar bara en vecka. Vi tänker oss en tur nedåt Mosel-dalen.
Är det något särskilt man behöver tänka på ??
Har tecknat en extra vägassistansförsäkring, skaffat miljö-plakett, medför en full p11+ en halv p6.
Har även tankat ner ställplatslistan som Pdf fil i datorn.
Har också köpt Anders Witt´s bok Tyska Avstickare.
Finns det mer att tänka på??
Tacksam för tips i så fall!

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Tysklandsresa

plats för vin inför hemresan. Tänk på vikten.

Och så testar Dornfelder rödvin. Finns trocken (torrt) halbtrocken (halvtorrt) und lieblich ( mer åt det söta hållet) Mycket gott

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Fylla gasol i Burg när man åker hem Startseite
Ligger längst ner i hamnen. Ganska kullrig stenläggning på vägen dit men gasolen är bilig.

EssoJ

F

F.d. 13050

Guest

försäkringskassekortet gå in på fk.se och beställ, kommer på ett par dagar

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Fylla gasol i Burg när man åker hem Startseite
Ligger längst ner i hamnen. Ganska kullrig stenläggning på vägen dit men gasolen är bilig.

EssoJ

Inte bara billig gasol utan en helmysigt liten stad. God mat får man där också:)

Redan innan vi hade husbil, stannade vi gärna några dagar i Burg. Och varje gång vi var där, så hade vi tur att det var fest på torget.

Kortet från FK är mycket viktig, men det skall man väl alltid ha om man reser bort då och då.

Och om man är (tyvärr) tvungen att äta viassa mediciner så behövs det s.k. schengenintyg. Viktiga mediciner har jag alltid receptet och originalburken med mig. Underlättar om man behöver läkare. Även min sambo har en lapp med mina mediciner i sin plånbok. Vi går alltid på nummer säkert...:yes: Än så länge har vi inte behövt allt detta, förutom kortet från FK när min sambo fördärvade ögat

F

F.d. 7222

Guest

Tack för de goda tipsen ! :)

Förs.kassekorten har vi redan ordnat sen tidigare.
Kan man fylla svenska ev. halvfulla flaskor i Tyskland utan adapters o.s.v.??
Reg. och försäkr. bevis hade vi nog inte tänkt på. Tack för det tipset.
Även vintipset mottogs med tacksamhet.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Har inte alla registrengingsbeviset och försäkringesbeviset med sig när dom är ute och åker??? Vi hat det alltid.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!
Vill bara tipsa om en mycket trevlig ställplats i Wehlen, finns i HBK:s ställplatslista. Vingården som äger den har trevliga viner. Det går en trevlig båttur till trauben-Traubach som hämtar upp pasagerare i Wehlen. Det går att gå eller cykla till Bernkastel.
Trevlig resa...
Kjelle

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Berndt i Burg fyller svenska flaskor. De som ofta får besök av svenskar för fyllning har säkert egna anpassningar för svenska flaskor.

EssoJ

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Vill Ni vara med om en riktig vinfest med fyrverkeri och allt som ingår så skall Ni inte missa vinfesten i Bernkastel-Kues 1 sta helgen i september.
Vi kommer att vara där, men var där i god tid om Ni vill ha en ställplats.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Det finns en bra ställplats i Wehlen, 5 km från staden.

Senast ändrad:
F

F.d. 7222

Guest

Tack för trevligt tips. Vi hinner nog tyvärr inte fram i tid. Vi tänker starta hemifrån den första fredagen i Sept. Så vi är nog inte nere där förrän på sönd. kväll eller under måndagen. Men vi kanske ses där nere iallafall. (Vi kommer i en Hobby 650 m. alkov).
Ha det bra.

Toppen