• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tysklands motsvarighet till Transportstyrelsens "Sök fordonsuppgifter"

Razamanaz

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Hejsan!

Vi har lite svårt att hitta det vi söker; en begagnad helintegrerad husbil på 6m och med Euro6-motor. Det finns knappt i Sverige, men i alla fall några i Tyskland. Men på säljarnas hemsidor saknas det (förstås) lite uppgifter som man i Sverige annars hade fått på Transportstyrelsens "Sök fordonsuppgifter".

Finns det någon motsvarande sida i Tyskland?

Razamanaz

HBK Intresserad
Kommun
Kungsbacka
Ah, jag ser att jag uttryckte mig lite oklart, sorry. Det jag menar är att det inte finns så många till salu här i Sverige som matchar det vi vill ha, det finns dock några i Tyskland som är still salu via www.mobile.de och autoscout24.de. Men jag vill gärna veta lite mer än vad som står på säljarnas hemsidor; t ex när husbilen senast var besiktigad, hur många ägare det har varit, vad är max lastvikt, etc. I Sverige hittar vi det via Transportstyrelsen, men hur gör man i Tyskland?

HW61

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2025
Svensk offentlighet finns inte i Tyskland (och många andra länder).

Detta är privata angelägenheter.

Nuvarande registerrad ägare är t.ex den enda som kan begära kopior av tidigare TÛV protokoll. Vill nuvarande ägare ha ut protokoll från tid under tidigare ägares måste man kunna lägga fram skriftligt medgivande från tidigare ägare.

Det enda som jag känner till är att Carfax kan samla in uppgift som större reparationer efter försäkringsskada.

Allt annat får du nog be om att få från nuvarande ägare - det du syftar till är primärt en kopia av KFZ-Brief. Sen behöver man tilläggen - TÛV godkända ändringar - t.ex Auflastung.

Toppen