• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyskland snart!?

F

F.d. 9379

Guest
Står i faggorna att ev köpa en husbil från Tyskland en Adria från 2010. Känns jättekul men nervöst. Ni andra som köpt i Tyskland har det varit möjligt att pruta på priset? Ungefär hur mycket? Bilen är idag registrerad på 3500 kg men säljaren säger att vi kan välja vikten 3650 utan några ingrepp på bilen. Gör man det direkt eller hemma i Sverige?
:wideeyed:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland snart!?

Hej
Maxvikten tyder på att bilen är byggd på ett lightchassi. Detta innebär att du inte kan väga upp den över 3650 kilo. Här gäller att kontrolera vad den väger idag så att du inte får problem. Jag rekomenderar att du läser tråden "Bedrägeri i miljardklassen" i denna tråd så att du vet vad du bör kolla upp före köp.:)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Om det nu är ett Fiat chassi light (15") så kan de vägas upp till 3850 kg.
Men du måst ha ett CoC från tyskland.

Vissa leverantörer hjälper dig med det i Sverige t.ex. Dethleffs (6-7 tusen kr).
Låt säljaren ordna det i tyskland och se till att du har ett intyg som fungerar i Sverige.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Och tänk på att om du bara har B-körkort taget efter -96 får du inte köra en bil som väger över 3500 Kg!

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Om det nu är ett Fiat chassi light (15") så kan de vägas upp till 3850 kg.
Men du måst ha ett CoC från tyskland.

Vissa leverantörer hjälper dig med det i Sverige t.ex. Dethleffs (6-7 tusen kr).
Låt säljaren ordna det i tyskland och se till att du har ett intyg som fungerar i Sverige.

det gäller bara för "gamla" lightchassi. För de nyare gäller 3650 kilo.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

det gäller bara för "gamla" lightchassi. För de nyare gäller 3650 kilo.

Okey. VonsanLundin frågar om ett 2010 light chassiet. Jag har en 2010 light chassie.
Min har en totalvikt på 3850kg.

Har jag det gamla? Vad är det som inte lirar?

Senast ändrad:

bernt c

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2025

Hej
Har köpt 2 st Burstener i Tyskland , inga problem.
Nu köpt en Knaus Sky i 700Leg med Alde värme, ska hämtas 22/10.
Inga problem med garantier, Knaus Eorpa garanti

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Från 2012 lär det vara 3650 som gäller

Enligt t.ex. Dethleffs prislista från 2012 har de option 3850kg på Light 130 för 2 500:-

2014 tyska Dethleffs lista säger.

Auflastung 3850 kg Fiat (Ducato Light) 259,-

I Adrias tekniska dok. förekommer dock både 3.65 o 3.85 i listorna?

Nog om detta, det gällde 2010 i frågan och det torde funka med 3.85t

F

F.d. 9379

Guest

Kul med många svar! Har läst de flesta tidigare trådarna så vi känner till problematiken kring lastvikterna. Enligt säljaren ska tomvikten på bilen vara 3014 kg, inkl förare 75 kg, fylld vattentank och bränsletank. Då torde det vara ok med en totalvikt på 3650? Säljaren säger också att går att väga upp den till 3850 men då behöver man "mount an airsuspension on the rear axle". Tror vi klarar oss med 3650.
Hur har ni lyckats med prutningarna då?:spinny:

pincher

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022

Köpte en Adria Matrix 680 (Fiat 40H) i våras i södra Tyskland. Säljaren sprutade 2.000 € innan jag åkte ner för att titta och sedermera köpa bilen.

F

F.d. 28106

Guest

Vi förde in en "prutad" husbil från Tyskland nu i september. Efter en veckas kontakter med handlaren och ett köpläge infann sig, så avslutades det med en prutning och en överenskommelse. Vi fick ned priset 1500€. Jag har svårt att tro att handlarna sätter slutgiltiga priser i annonserna.

Toppen