• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyskland i Påsk

Per o Lena

HBK Medlem
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
7201
Medlemskap
2025
Vi skall hämta en tung husbil i Dortmund och åka hem med i påsk.
Är det några förbud eller annat man skall tänka på i Tyskland.
Vi tänkte passa på och handla lite annat som behövs i sommar men shoppingen är väl öppen hela helgen.
mvh pelle

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Tyskland i Påsk

På min tid som "chaffis" var det helgförbud för tunga fordon där nere, i vart fall över 3,5 ton, (med reservation för faktafel).
Men det kanske är ändrat nu så kolla detta och ev. tider.
Helgöppna affärer, nja öpettiderna är inte lika generösa som i Sverige, men Bodershop är säkert öppet:)

Per o Lena

HBK Medlem
Kommun
Bromölla
HBK-Nr
7201
Medlemskap
2025

Det var just det om hb räknas som lastbil och då inte får köra motorväg i storhelgerna.
Bordershop blir det på söndag eller måndag.

F

F.d. 9344

Guest

Nu skall jag inte uttala mig som någon expert på detta, men troligen gäller inte eventuellt körstopp en HB. Jag tror den var/är inriktad mot tung lasbilstrafik, eftersom jag körde det så reflekterade jag inte över vad som gällde för andra fordon.
Men rent logiskt borde en HB inte ha körstopp under helger i Tyskland, vad jag vet så fick Bussar köra fritt.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

Husbilar är i Tyskland en egen fordonskategori. De är varken Lastbilar eller personbilar. Det finns dock en begränsning som startar vid högre vikt än 3,5 ton.
Under 3,5 ton får husbilar köra som personbilar, dvs 100 km/h på landsväg.

Över 3,5 ton gäller samtliga trafikreglar som för lastbilar med undantag för hastigheten på Autobahn, där man får köra 100 km/h, och man måste följa alla trafikskyltar som betr. lastbilar.
På landsväg gäller max 80 km/h, så som för lastbilar.
Det finns inget helgförbud för varken tunga eller lätta husbilar.

F

F.d. 9344

Guest

Där ser man. Då har detta stoppats:) Ja är man som jag för gammal då är man dåligt uppdaterad.:rolleyes:

Senast redigerad av en moderator:
Toppen