• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyskland - betalkort

F

F.d. 25089

Guest
Hej, vi ska snart åka ner till Salzburg, jag har för mig att det har strulat förr i Tyskland när man ska betala med kort. Vad är det för kort som gäller? Dom tar väl inte VISA ? Fungerar MasterCard? :confused: mvh Mats

F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tyskland - betalkort

Hej.
Har betalat med både Visa och Master card i Tyskland under många år, har inte haft några problem.

Stig

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Hej, vi ska snart åka ner till Salzburg, jag har för mig att det har strulat förr i Tyskland när man ska betala med kort. Vad är det för kort som gäller? Dom tar väl inte VISA ? Fungerar MasterCard? :confused: mvh Mats

Tyskarna har helst sitt eget bankort som heter EC kart, men det kräver att du har ett konto på tysk bank.
Visa och Mastercard går mestadels bra, men i livsmedelsbutiker är det oftast bara EC kart eller kontanter som gäller.
Bäst är att kolla i entren till butiken, där brukar gällande kort finnas uppklistrade.

Mvh
larsemil

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det har hänt några gånger att mitt bankkort har betraktats som kreditkort i Tyskland, vilket tydligen ger affären rätt att lägga till en viss procent! Numera är jag noga med att alltid använda ICA:s kort för på det står det klart och tydligt BANKKORT! Jag undrar hur många gånger affären inte frågat först och lagt til påläggsprocent felaktigt! För övrigt är ICA-kortet tydligen förmånligt när det gäller kostnader och växelkurser. Jag roade mig för några år sedan med att jämföra ICA-kortet direkt med SEB-kortet och fann stora skillnader till ICA-kortets fördel!

Alltså, se till att det tydligt står BANKKORT på kortet!

Jappe

D

Deleted member 11118

Guest

Har aldrig haft problem med Visa eller Mastercard under de senaste 5 åren.
Fruns ena son har bott och jobbat i Tyskland, så vi har varit där mycket.

F

F.d. 10432

Guest

Vi har precis återvänt från Tyskland. Mastercard har fungerat för det mesta men en eller två gånger under en knapp vecka har man vägrat att acceptera det med motveringen att det är ett kreditkort. Även om det händer sällan att Mastercard inte accepteras kan det vara kokt att ha med sig lite kontanter.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

Det enda problem, som vi har haft är att handla med kort hos Lidl. De tar bara tyska kort. Vi använder både Visa och Mastercard och har inte haft några problem alls.

Mvh

Home-car

björns

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1458
Medlemskap
2025

Var i Tyskland visserligen ett par år sedan. Tankade bränsle Macken tog inte Visa, Bara Master Card Tilläggas att en kund på macken som var bankman visste inte vad Visa var. Kunde använda Visa nära Gränsen hem. Hej /Björn

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025

Hej!
Kort, både betalkort och kreditkort, fungerar för det mesta utmärkt!
På tyska restauranger är de lite gammalmodiga, så där är det enklast att betala kontant!
Har hänt att de himlar med ögonen och det blir en hel vetenskap att få betala med kortet!
Alltid bra att ha kontanter trots att det blivit bättre och nu kan man t o m handla med Visa och Mastercard i livsmedelsbutiker! Där gällde endast E-card (inhemskt betalkort) tidigare!
Märkte idag att man får vara envis för att få ut pengar i bankomaten! (vi är i Bayern utanför Passau) Det tog tre försök innan det lyckades! Vereinsbanks automat kunde inte "autentisera" kortet, Sparkasse inte heller, men Postbank gick bra!
Så det är bara att stå på sig! Det fungar rent generellt nästan lika bra som i Sverige!

Ha en bra resa!:wub:

Ingalilloleif

F

F.d. 25089

Guest

Va konstigt ! Förra sommaren när vi åkte till Paris, så stannade vi en hel del vid Lidl, och icke att dom tog mitt visa kort, jag var jätteirreterad, prova på flera lidl.

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

I Danmark har jag upplevt att det kan vara problem men inte i Tyskland. I Österrike har vi alltid också kunnat betala med kort. Om det mot förmodan inre skulle fungera så finns uttagsautomater.

Lycka till på resan och stanna gärna till i fussen och titta på slottet där.
Lovisa

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Vi har precis återvänt från Tyskland. Mastercard har fungerat för det mesta men en eller två gånger under en knapp vecka har man vägrat att acceptera det med motveringen att det är ett kreditkort. Även om det händer sällan att Mastercard inte accepteras kan det vara kokt att ha med sig lite kontanter.

Ahh!! Det har hänt oss (mig) också i någon mataffär. ( blev nu påminnd :) ) Lösningen där är att säga att man har ett kreditkort. Eftersom det för dem är ett utländskt kort så är det likamed ett kreditkort. Så tips är att säga ja på frågan konto eller kredit. Har man ingen kredit på kortet så dras det på bankmedel på kontot som vanligt.
Lovisa

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Vi kör alltid med ICA kortet (som Jappe även gör tydligen)
Master Card lägger på 2 % på köp summan.
En bensinmack tog inte ICA:S kort så jag fick använda MC kortet och såg när jag fick
avräkningsnotan att MC lagt på 2 % på summan.
/Vidhem

F

F.d. 13449

Guest

Hej
En bensinmack tog inte ICA:S kort så jag fick använda MC kortet och såg när jag fick
/Vidhem
Nej, det är inte Mastercard som tar ut avgiften, det är den utställande banken.
Själv har jag alltid med mig ett VISA och ett MC för att vara på säkra sidan.
Betalar bara med kreditkort när jag är utomlands då jag inte är sugen på att få kortet skimmat och helt plötsligt stå utan pengar.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

ICA påstår själva att de inte tar någon avgift! Där skiljer de sig från alla andra banker!

Jappe

F

F.d. 58823

Guest

Livsmedelsbutiker i Tyskland og Danmark är det generelt icke lätt å använde
dom vanlige kreditkorta.

På campingplatser ock bensinmackar är det aldrig problem.En del campingplatser
lägger på 3% om man använder Mastercard,då Mastercard belaster disse med
dom här 3%.Så icke Visa.

Vi reiser en del "der nere",og har innfunnit oss med att kontanter är stort sätt hva
som gäller,om man ska ta en sväng "på byn".Det värkar också som Visa går bättre enn
vad Mastercard gör.

Ett godt råd;Ha alltid "cash" i fickan,så är man säker. Det har vi erfart.:)

Ottar

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej
/Vidhem

Jag har Mastercard kreditkort genom GE Money Bank. De har inga påslag vid växling od över huvud taget.
Dessutom har jag ett Mastercard betalkort i samma bank som jag använder som bankomatkort utomlands. Inga växlingsavgifter eller påslag där heller.
12 fria uttag/år.
Dessutom är korten gratis. Ingen årsavgift som på ICA-kortet.
Har handlat och tankat på kreditkortet i Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Spanien utan problem.
Men det är klart, General Electric är ju världens största företag så det inger väl respekt.
;)
//W

F

F.d. 58823

Guest

Har handlat och tankat på kreditkortet i Danmark, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och Spanien utan problem.
Men det är klart, General Electric är ju världens största företag så det inger väl respekt.
;)
//W[/quote]

Spelar ingen roll vilken bank du får kortet från.Det är Mastercard/Visa som det här går
gennom,ock handlar man i små livsmedelaffärer i f.eks Tyskland,har iaff aldrig jag
kunnat betala,det vare sig varken med Visa eller MC.Dom tar helt enkelt inte kreditkort.
Upplevde det här ett flertals gånger nu i April.

Det som överaskade mest,var att dom inte tog kreditkort i den stora EL-affären
på CITTI varuhuset i Flensburg.Dom kunde ta det Danska Dan-kortet,men inget annat.

Nej Trazzel,hold koll på bankautomaterna,ock ta med Er nogot cash iaff,så är Ni säkra.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen