• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024

Bilagor

  • F 196 Längs Biscaya mini.jpg
    F 196 Längs Biscaya mini.jpg
    17,6 KB · Visningar: 1.073
Senast ändrad:

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

hej

Undrar var ni hittade era ställplatser under er resa?
Någon fanns med på HBK förstod jag mer var kan man finna de andra?

MVH
P-O
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Tack för en bra berättelse om er resa, bra text och fina bilder.
Betr. "campingen" vid bron över Loires utlopp i Atlanten så är det inte en camping i vanlig bemärkelse utan en plats för nomader (men det kanske ni redan visste?).
 
F

F.d. 52938

Guest
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Hej!
Tack för fina bilder och bra berättelse,stor hjälp då vi gör liknande tripp v.30 -33!
Vore tacksam för tipps som man bör undvika.

Mvh FraMia1014:wink:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Hej!
Tack för fina bilder och bra berättelse,stor hjälp då vi gör liknande tripp v.30 -33!
Vore tacksam för tipps som man bör undvika.

Mvh FraMia1014:wink:
Hej och instämmer i tacket!
Jag har kopierat in enbart texten till ett Word-dokument för att kunna skriva ut.
Noterar att ni i genomsnitt har kört ca 23 mil/alla resdagar i ofta mycket korta etapper. Det skiljer sig i från oss som kan köra upp till 100 mil mellan längre stillastående på campingar, dock med ungefär samma genomsnitt/alla resdagar under cirka en månad.
Min granne som är en riktig globetrot och jag har statistiskt kommit fram till att vi aldrig skall planera mer än för ca 22 mil/alla resdagar. Annars blir det allt för mycket bilåkande.

Några frågor:
Avser "Tältplatskostnader" alla Ställ- och campingplatser?
Vad har ni för erfarenhet av att äta på restaurang i Frankrike? Priser?
Hur mycket gick all mat på?
Har ni hittat någon bra strategi vid val av tankställen?
//Conny
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Vi vill inte heller åka bil för mycket. Däremot vill vi gärna förflytta oss en bit varje dag och dessutom ha tid att röra på oss och se något vackert eller intressant. Därav ibland korta etapper. Dessutom hade vi inte varit i Frankrike förut så allting var nytt.

Vi låg bara på camping vid två tillfällen, en natt var. I Frankrike var ställplatserna ofta gratis eller mycket billiga. I Tyskland kostade de mer än 10€ per natt.

Vi åt på krog vid 13 tillfällen, varav två var lunch och det kostade totalt 3 893 kr. Det är bra mycket billigare i Frankrike än i Sverige. Dyraste middagen var tre
rätters fisk och skaldjur med vin i Cancale för 540 SEK!
Därutöver handlade vi mat och vin för 3900 kr.

Vi tankade huvudsakligen på stormarknaderna Carrefour och Super U. Tror att det var hyfsat billigt där.

Lycka till med din planering. Vi kommer att åka söderut igen i oktober. September tillbringar vi i fjällvärlden.

Birgitta
 
Senast ändrad:

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Hej
jättetrevlig berättelse om resan i Frankrike... jag undrar vad ni har för en förteckning över ställplatser i Frankrike?

Från en som längtar dit........

hälsn
Majsan
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Vi har ingen officiell förteckning utan HBK:s lista kompletterad med andra som jag hitttat på olika saiter på nätet. Se mitt svar tidigare i tråden.

Birgitta
 
F

F.d. 7572

Guest
Sv: Tyskland-Belgien-Frankrike våren 2010

Hej,
Tack för en mycket bra och intressant ínformation, ser nu fram emot våren och göra en liknande resa till Frankrike-

Tack och önskar alla husbilsägare en God Jul och Gott Nytt år :santa-2-icon:
 
Toppen