• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tyska bankomater utan % pålägg

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
Någon som vet vilka Tyska bankomater som inte tar ut en avgift i % eller i euro
när man använder Visa eller liknande kort. De flesta tar ut 1-2 % eller minst 5 euro om du inte har den tyska bankens kort. Vårt första stopp brukar vara ställplatsen i Bad Schwartau när vi har landat i Travemünde. Har inte hittat någon där! Känns alltid lite obehagligt att åka med den lilla summa euro som blev
kvar från senaste resan. Men visst, man kan växla på Forex innan man åker men jag är lite små snål.
Jag har för mig att Deutschebank inte tar ut någon avgift, men jag kan ha fel.

I Tyskland gäller fortfarande "Cash is King!"

ThomasG

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Tyska bankomater utan % pålägg

Varför tar du inte ut euro i svenska bankomater med ditt kort innan du åker iväg? Du kan ju också gå in till din bank. Varför skall du göra detta i Tyskland?

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Tyvärr så har vi inte några banker i min närhet som hanterar kontanter, min bankkontakt kunde för länge sedan beställa centralt i från, utländska valutor till mig men inte nu längre.
När du säger/skriver det här om att ta ut euro i svenska bankomater, vet jag ju faktiskt att jag har sett bankomater med möjlighet till att ta ut euro här i landet. Ska in på banken på fredag, så då ska jag titta.
Frågan är om kursen i så fall är bättre än Forex? Det här är ju pengar som ska transporteras mellan Euro länderna och Sverige.
Men tack för svaret.
ThomasG

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Har märkt att om jag bästeller nånting från Sverige kommer det alltid extra avgift 7 € kanske är det växling. Däremot från Tyskland är summan exakt som det står.

Leif

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag trodde att det var svenska banker, kortutställare som tog betalt för tjänsten. Via ICA:s kort slapp man avgiften till nyligen men nu har även denna "bank" sällat sig till procentarna, tyvärr.

Jappe

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Vet ej vad som finns för val i Tyska automater men här i Portugal finns 2 val: enligt gällande Visa kurs (kursen syns ej) och enligt bankens kurs för sedelautomaten i Portugal (kursen syns). Ett tag var den Portugisiska bankens kurs bättre än Visas & Forex men just nu är det tvärt om. Lätt att jämföra om man är uppkopplad på nätet och kan se resultatet oavsett om man befinner sig i Tyskland eller någon annanstans i Europa.

Norwegianbank tar bl.a. inte några avgifter...

Senast ändrad:

Umami

FD HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20538
Medlemskap
2022

Om man tar ut Euro i svenska bankomater får man betala växlingsavgift i form av högre valutakurs. Om man tar ut i Euro-land får man betala uttagsavgift. Om man använder kreditkortet för att slippa dessa kostnader så betalar man kortavgift. Bankerna vinner och vi förlorar. Husbilsklubben kanske skulle starta en bank Det spelar alltså i stort sett ingen roll hur du får tag i Euro - gör det som ger resro!

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Jag trodde att det var svenska banker, kortutställare som tog betalt för tjänsten. Via ICA:s kort slapp man avgiften till nyligen men nu har även denna "bank" sällat sig till procentarna, tyvärr.

Jappe

Från första mars har Icabanken valutapåslag på 1,25% men ingen uttagsavgift. Många andra kortföretag tar 1,65% valutapåslag plus ibland uttagsavgift.

Beträffande Tyskland så har jag märkt att det är färre som lägger på en synlig uttagsavgift nu för tiden, i varje fall bankägda automater, men man får nog betala med valutakursen, inget är gratis. Välj alltid landet valuta. Tog ut 200 Euro i Belgien för ett par dagar sedan och de ville ha ca 1960 kr. valde Euro och det blev 1881 draget på icakortet

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025

Jag har lärt mig att det i oroncip alltid kostar extra att se vad kostnaden blir i SEK. Man ska alltid ta ut/betala i lokal valuta.

Om man tar ut några hundra euro åt gången så brukar det bli billigare än att ta ut småbelopp. Jag tror det är väldigt sällan det lönar sig att växla i hemlandet.

Regndroppen

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2025

Inom EU får inte bankerna ta ut någon avgift på uttag i euro om du har ett debitkort mao där pengarna dras direkt från ditt bankkonto. Om du däremot tar ut eller betalar i butik med mastercard etc. som är kopplat till kredit alltså ett kreditkort så är det kortgivaren mao tex mastercard som tar en procentuell avgift samt i vissa fall även uttagsavgift.
Tex i DK och uttag i DKK är det alltid en avgift vid uttag just för att det inte är i euro och därmed är de undantagna från Eus lag.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Följer inte bankerna Euron kurs?
Igår låg euron på 9.35.
Betalade en handpenning till en tysk firma vi Swedbank.
Kursen blev 9.42 ??
Fattar inte varför de ska lägga på extra på den riktiga kurs som euron står i!

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Nix! 9:35 är avistakursen/spotmarknaden som banken lägger på ett valuta påslag på. Tar du ut valuta på med kort tillkommer,som det står här ovan, 1.65%. Alltså ca:9.58 och om du hade gått till Forex eller liknande + ytterligare 30 öre.

ThomasG

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Följer inte bankerna Euron kurs?
Igår låg euron på 9.35.
Betalade en handpenning till en tysk firma vi Swedbank.
Kursen blev 9.42 ??
Fattar inte varför de ska lägga på extra på den riktiga kurs som euron står i!

Du fick ju riktigt bra kurs, bättre går nog inte att få för privatpersoner. Banker vill alltid tjäna på, affärer

Idag är ju Euron lite dyrare, 9.385 just nu

F

F.d. 29925

Guest

Tog ut lokal valuta i Budapest för någon vecka sedan, Kr. 35:- i uttagsavgift.
Någon vecka före jul, uttag i Flensburg, endast bankens valutapåslag.

oskobe

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2025

Vid eu betalning från sek till eur sker det enl. Avistakurs. Den kan dock variera under dagen. Bankerna får inte slå på något på sådana betalningar.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Använder oss enbart av Santander Bank, tidigare GE bank, då vi är utomlands.

¤ Har dels Master Card kreditkort för normal användning i all handel (obs ej kontantuttag), det är helt kostnadsfritt och inga påslag i någon form (lån av kapital som betalas tillbaka inom 30-60 dgr.

¤ För kontantuttag har vi ett sparkonto med Master Card kort, där sätter vi in pengar i Sverige och kan då göra kostnadsfria uttag utomlands från vårt sparkapital men även handla på samma sätt som med kreditkortet (= eget kapital = betalas direkt).

Med dessa båda kort betalar vi enbart enligt bankernas dagliga "fixerade dagskurser kl 10.00" beroende när på dagen köpet görs), utan valutaväxelpåslag, utan uttagsavgifter, utan kortavgifter. Dvs inga som helst tillkommande kostnader i någon form!

S

Sören-6830

Guest

Använder oss enbart av Santander Bank, tidigare GE bank, då vi är utomlands.

¤ Har dels Master Card kreditkort för normal användning i all handel (obs ej kontantuttag), det är helt kostnadsfritt och inga påslag i någon form (lån av kapital som betalas tillbaka inom 30-60 dgr.

¤ För kontantuttag har vi ett sparkonto med Master Card kort, där sätter vi in pengar i Sverige och kan då göra kostnadsfria uttag utomlands från vårt sparkapital men även handla på samma sätt som med kreditkortet (= eget kapital = betalas direkt).

Med dessa båda kort betalar vi enbart enligt bankernas dagliga "fixerade dagskurser kl 10.00" beroende när på dagen köpet görs), utan valutaväxelpåslag, utan uttagsavgifter, utan kortavgifter. Dvs inga som helst tillkommande kostnader i någon form!

På Nordeas Master Card tillkommer uttagsavgift (har för mig att det är 60:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Kontantuttak på Kreditkort medfører alltid en avgift.
Kontantuttak på Debitkort er uten avgift i de fleste banker.

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024

Vid eu betalning från sek till eur sker det enl. Avistakurs. Den kan dock variera under dagen. Bankerna får inte slå på något på sådana betalningar.

Så om vi valt från sek till euro så hade vi fått kursen 9.36, men nu vald vi betala i vald valuta=Euro till Euro och då fick en kurs på 9.42

Toppen