• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Jag är nyligen hemkommen från Tyskland med en nyinköpt Rimor Sailer.
Får inte igång varken Trumavärmen eller spisen. Det kommer inte fram någon gasol. Kan det vara så att den Tyska P11an jag köpte inte funkar vid ca 0C eller
strax därunder?
-Eller är det något annat som jag inte begriper?
Bilen är bara 6 mån gammal så det bör väl gå på garanti om det är ngt annat som är fel..
Jag behöver nog inte tala om att det är vår första husbil? Det har nog ni rutinerade husbilsägare redan räknat ut....:)
Tacksam för goda tips!
Sten
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Kolla även om du har slangbrottskydd, oftast gröna knappar på slangen till flaskan som ska vara intryckt. Dessutom kan det sitta en knapp vid reduceringsventilen i närheten av gasolflaskan som man måste trycka in 1:a gången man släpper på gas.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Hör du om det kommer fram någon gas när du skall tända spisen?
Provat att tända med vanlig tändare? (den länge modellen så du inte bränner dej. )

Dom har ju även kallt i Tyskland, kompisen nedanför München hade ju - 10 för någon vecka sedan.
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Jag är nyligen hemkommen från Tyskland med en nyinköpt Rimor Sailer.
Får inte igång varken Trumavärmen eller spisen. Det kommer inte fram någon gasol. Kan det vara så att den Tyska P11an jag köpte inte funkar vid ca 0C eller
strax därunder?
-Eller är det något annat som jag inte begriper?
Bilen är bara 6 mån gammal så det bör väl gå på garanti om det är ngt annat som är fel..
Jag behöver nog inte tala om att det är vår första husbil? Det har nog ni rutinerade husbilsägare redan räknat ut....:)
Tacksam för goda tips!
Sten

På vår Adriatik var kranarna felmärkta( när det visade att dom var öppna så var dom stängda
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Hej
Kolla om du har Secumotion, i så fall måste du trycka in knapparna för aktivering , annars får du ingen gas.
mvh Janne


Se också inlägg 4
 
Senast ändrad:

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Hej
Jag har alltid Tysk gasol i mina flaskor. Var på vintersemester i Sverige förra vintern och då var det minus 25 en natt i närheten av Värnamo. Inga som helst problem.
Mvh. Klas
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Tack för alla svar!
Enligt gasolflaskan är det Propan-gas i den så det borde ju funka i så fall!
Har också kollar alla kranar och tryckknappar jag kan hitta utan framgång med problemet.... (Knappen på regulatorn ska ju hållas inne 3 sek till exempel.)
Jag har ju ändå en känsla av att det är något som jag har missat...
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.847
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Googla på Truma Secumotion om du inte har någon manual.

Det är möjligt att du har fjärravstängning på gasol och det sitter då en knapp som det troligen står Truma på. Slå på om du hittar denna knapp.

Om du börjar från början så öppnar du kranan helt på en gasflaska, du kan backa ett halvt varv från fullt om du vill.

Sedan håller du inne den gröna? knappen på slangen några sekunder och släpper sakta.

Vrid vredet som sitter ovanför reduceringsventilen att peka på den slang som du öppnat och håll inne knappen på regulatorn enl anvisning och släpp sakta.

Nu borde du ha gasol framme vid spisen om kranen är öppen.
Du måste också trycka in vredet på spisen för att koppla ur tändsäkringen när du tänder med tändaren.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

Tack för alla svar!
Enligt gasolflaskan är det Propan-gas i den så det borde ju funka i så fall!
Har också kollar alla kranar och tryckknappar jag kan hitta utan framgång med problemet.... (Knappen på regulatorn ska ju hållas inne 3 sek till exempel.)
Jag har ju ändå en känsla av att det är något som jag har missat...



Det är två knappar som gäller, på vår är det först den vid kranen, den skall tryckas in hårt om den är utlöst, sen är det en på regulatorn, den skall hållas inne i 3 sek.
Lycka till
mvh Janne
 

stonewood

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024
Sv: Tysk Gasol = inget för vinter i Sverige??

TACK ALLA!!!
Tack för alla svar med goda råd!
Problemet är löst, och som jag misstänkte var det något jag missat..
Till att börja med, slangbrottsventilen, (som måste finnas?), den saknas på vår husbil, så det får jag åtgärda..
Men felet; kranarna i vask-skåpet är felställda så när jag "stänger" dem så får jag gas!!!
Bl a Gert har varit inne på den här lösningen!
Alltså får jag direkt igång både spis och Truma när jag nu har "stängt" kranen!
Oj va skönt det kändes!
Tack än en gång för alla goda råd, jag bjuder på en pilsner när vi ses:)
Sten
 
Toppen