• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tyre Route planer vs Garmin Base Camp

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det är ju alltid en smaksak men jag tycker Tyre är enklare att använda till Garmin. Vet inget om hur det funkar med TomTom. Tyvärr funkar det inte med android plattor och PCn har man ju hemma. Jag har inte hittat något verktyg för att planera en rutt i Androiden och sedan överföra till Garmin. Någon som vet.
 
F

Fd.16159

Guest
Rutter som skapas för Garmin görs med den aktuella kartversionen, exempelvis 2019.30, på den enheten. Skickas denna rutt över till en annan enhet som har en tidigare kartversion så är det risk att ruttdragningen inte blir som ursprunget även om start o mål blir samma.

Likadant kan det bli om det är olika modeller av enhet.

Ska man bara ta sig mellan två punkter har det kanske ingen betydelse.
Men vill man åka en specifik väg eller man är flera fordon som ska åka gemensam sträcka blir det väsentligt. Vanligt för MC åkning.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Vi kommer nu under april åka ner mot Österrike och det finns ju en del färdiga rutter att hämta hem på nätet.
Min fundering är också att ofta ser man att koppla in GPS'en i datorn och föra över filerna på det sättet.
Hur funkar det om an har en fast monterad typ Kenwood DXN 4250DAB som i vårat fall.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
har provat att lägga in en färdig rutt i min Kenwood DNX4250DAB via usb minne som jag laddat ner via Tyre men lyckas inte .
Måste filen gå via SD kortet?
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Fick svar från Kenwood att det inte går att lägga in färdiga rutter i Kenwood DNX4250DAB.
Den har ju trots allt en Garmin karta i grunden.
Detta tycker jag är lite märkligt.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Viggoboy.
har du provat ladda in färdiga rutter som du kan hitta på nätet till din platta och CoPilot Caravan?
 
Toppen