• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Typ av husbil.

F

F.d. 24320

Guest
Nu har jag och sambon äntligen kommit så långt att vi vet vad för slags husbil vi är intesserade av, och vad vi vill ha i den :)

Det är ju mest Jag och Camilla som kommer att åka i den så fler än en säng till oss är inget vi prioriterar,

däremot ska den vara halvintegrerad,
diesel på minst 117hk,
fast dubbelbädd till oss bak. vill alltså inte klättra så mycket på nätterna :)
Vi vill ochså ha en sittgrupp för fyra i den, två soffor och ett bord alltså.
Om man sen ändå kan vända passagerarstolen om så gör det inget, men vi prioriterar det inte.
Den ska helst vara under 6 meter
TOaletten för gärna vara så liten som möjligt, och behöver absolut inte vara separat dusch.
Luftburen värme vill vi ha och ac i bildelen iaf.
Efterssom vi ändå ska köpa begagnat och det verkar finnas en del att välja på har vi ingen brådska utan kan vänta ut rätt objekt som gärna har Bra bodelsbatterier (vad det nu ska vara) samt fungerande solcellsanläggning så vi kan kika lite på tv när vi tröttnat på att fiska för kvällen.

den här modellen Chausson W70-99 solcell luftfj.GPS markis | Örebro | Blocket verkar vara något i stil med vad vi nu söker efter, något år gammal bara kanske men den inredningen iaf.

vad tror ni om en så som förstabil ?

vi har testat att hyra lite och fått känna på lite andra modeller och inredningar.
känner ni till flera som denna som är inredda på liknande vis så tipsa gärna :)

Vi håller på att sälja vårat hus i timmernabben och ska flytta in i mitt gamla hus som jag renoverat upp sista året. Allt är klart för att flytta och bara en köpare som fattas. sen blir vi också äntligen med husbil... lagom till vintern förståss gissar jag, men man kan ju inte få allt :twitcy:

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Typ av husbil.

Spontant känns priset lite högt, du kan säkert pruta bra nu på hösten! Kolla på mobile.de vad en liknande kostar, även om du inte importerar en från Tyskland så ger det en bra bild av var priset kan ligga.

Min kompis har en liknande bil och är nöjd inga överaskningar vad jag hört lycka till Torbjörn

rainer

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
921
Medlemskap
2025

Hej!

Vi bytte nyligen till en Elnagh Slim 2 men en mycket likartad planlösning. Den tidigare var en alkov med mera rymd men klättrandet upp och ner blev tröttsam efter 5 år och slitna leder.

Det finns solpanel på vår och det var inte något viktigt vid valet, men är faktiskt mycket bra nu när vi har ett fulladdat batteri hela tiden.

Det är bra att en inte alltför dyr instegsbil eftersom man lär sig hur man vill ha sin bil när/om man vill byta igen.

Vår är några centimeter längre än 6 meter men det är nog den ni tittar på också för stege och cykelställ tillkommer om jag inre har fel. Det ger den högre avgiften på färjorna.

Priset kan nog diskuteras eftersom ni inte har något inbyte.

MVH
Rainer

F

F.d. 18017

Guest

Vi har velat fram och tillbaka mellan Burstner travelvan 620 SL och Adria Compact SL båda stämmer bra med dina önskemål vad jag kan se.

En Adria 2011 finns i sverige ny för ca 550 000kr efter lite prutning medans den kan hittas med bara något år och få mil för runt 400 000 i tyskland.

F

F.d. 29954

Guest

Eftersom ni är bergsäkra vad ni vill, och det är bra, är biltypen helt OK.
Vad du bör tänka på är dock milen. Blir ni riktigt tända på åkandet, kan det rulla iväg rätt raskt, kanske 3000 mil/år ? Varjefall, efter några år har ni en svårsåld bil, då många är rädda för bilar över 15.000mil..
Att hämta hem något från tyskland är nog en trevlig äventyr, men vad jag förstår så får dessa bilar den nya högre skatten ca 7900kr/år, (får ticks av bara blotta tanken..)

F

F.d. 24320

Guest

Afgan" oj det där med skatten hade jag ingen aning om. verkar rätt orättvist å missgynna importbilar så, vad det nu beror på. Kanske nåt att se upp med och kolla upp om man köper något som nån annan har importerat så man inte får dubbelt så mycket skatt som man räknat med. Och det där med milen va ju bra med, har tänkt själv att för egen del vill vi inte ha något som gått "för" mycket, men nog bra som du säger att tänka ytterligare ett steg på hur mycket den har gått när vi ev ska byta igen.
tack för bra tips.

Tummen" Adrian va fin faktiskt. men kanske liiite för dyr för oss. Vi har pratat om en budget på inköp på runt 300k. men sen kan det ju förstås gå både bättre och sämre med vår husaffär än vi räknat med också så man vet ju aldrig ;)

Rainer" elnagh slim har vi faktiskt provkört en och den tyckte vi var hel ok så den modellen finns helt klart med i beräkningarna :)
Satt och kollade priserna på över och under 6m på öresundsbron och båtarna , och det är ju ganska stor skillnad på pris. Men å andra sidan kanske det inte är hela världen för när det väl kommer till kritan blir det nog inte mer än 3-4 resor max per år där det spelar någon roll och då kanske det är överkomligt ändå.
Däremot är vi glada i att vara ute i bushen på småvägar och vid fiskesjöar osv där det ofta kan vara trångt och svårt att vända osv, så lite därav har vi också betänkligheter med storleken. men en halvmeter hit eller dit kanske inte spelar så stor roll med tanke på vändradie och sånt ?

Torbjörn & Annica" Ja jag håller med om priset på just den jag länkade till. dessutom har handlaren haft den stående i minst ett halvår så det finns säkert en del att göra där. har inte provkört just den som står där då vi inte riktigt vet när vi kommer köpa ännu. Men den storleken och inredningen är väldigt lockande för oss iaf :)
Har jämfört mycket priser sista månaderna, både inhemska och utländska.
Motsvarande i tyskland blir mellan 70-100k ca billigare i tyskland.

Tack för trevliga bra svar
MvH Benny & Camilla

Toppen