• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tvillinghjul vs dubbelaxlar

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Lite nyfiken och har inte hittat någon tråd.
Kan kunskapen bland Husbilklubbens medlemmar räkna upp lite pro och contra?

mvh/
Marunga
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

Ser at de og byttet til supersingle hjul, kombinasjonen skulle kunne gi opp mot 6 tonn totalvekt - det kan trenges selv om en Sprinter med tvillinghjul kan komme opp i 5 tonn så blir marginene små når en bygger et stabilt hus og henger på 4x4 lådorna om en vil benytte supersingle for bedre fremkommerlighet i sand og snø. Den ekstra drivende akslen veier en god del så lastvikten øker ikke stort.

ALKO har sammen med MB og Knaus laget en ikke drivende ekstra aksel på boggi for 6 tonn totalvekt på Sprinter. mener å huske at den økte lastvikten med 200 kg i forhold til orginal 5 tonn chassi.
 
F

Flow

Guest
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

Fördelar, med tvillinghjul är att det anses säkrare vid punktering, att du får plats med samtliga hjul inom/på parkeringsrutans linjer samt möjligen att körningen upplevs som stabilare, åtminstone för mig.

Nackdelar är väl att det innersta hjulet är svårt att kontrollera för skador, och det är såklart krångligare att byta (om man nu mot förmodan själv skulle göra det), samt att det inte heller kan sättas snökedjor på detta.
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

Treaxliga husbilar är med något undantag framhjulsdrivna, detta innebär onaturligt stort slitage på dom främre drivande däcken. Dubbelmontage på enkel drivande bakaxel är att föredra av många orsaker. Nu kan man inte alltid få det som är bäst, utan vi får rätta in oss i ledet och köpa dom chassin tillverkarna bygger på. Att hålla koll på dubbelmonterade hjul är inte mycket svårare än med enkelmontage, banka på däcken med en hammare och ljudet talar om att dom har ungefär samma lufttryck, dubbelkedjor finns också att tillgå om man anser sig behöva det. Finns säkert mycket mer att säga om dubbelmontage men jag nöjer mig med detta.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

Det går ofta montera förlängare till ventilerna på de inre hjulen vid dubbelmontage. Så har jag på min nuvarande bil och det är då inte krångligare att kontrollera och justera trycket än på de övriga däcken.

aake
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

3-axlar i st för 2; ger fordonet en klart mjukare gång/komfort över vägens ojämnheter, fordonet blir också mer riktningsstabilt och t.ex mindre känsligt för sidovindar/omkörningar, mm.

Däckslitage; utifrån min erfarenhet och användning (8år, 2 olika bilar, kört 1.000-1.500 mil/år) med just 3-axlade husbilar, så har jag bytt däck av åldersskäl inte pga slitage. Drivhjul slits naturligtvis något mer oavsett om de sitter fram eller bak.

Negativt med 3-axlar; den större vändradien, ökar från ca 14 till drygt 16m för normalstora husbilar (7-8 meters längd).
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxel

Håller med dej Relax. Vändradien blir ngt mer men kör fram några meter använd backen och så är man plats.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Tvillinghjul vs dubbelaxlar

Har aldrig kört med två axlar bak, men är väldigt nöjd med framkomligheten på (de drivande) tvillinghjulen...
Här i Frankrike är det dessutom billigare att köra med två axlar på motorvägarna även om detta i den totala "konkursen" har liten betydelse...
/Bertil
 
Toppen