• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tv på 12 volt

F

F.d. 14604

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,9
Årsmodell Chassie: 1999
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: hymer
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1999
Ämnesområde: Elektronik
Jag har köpt en platt tv på 20 tum till husbilen, det står att man kan använda den på 12 volt med en adapter eller en s.k. omvandalare. Jag köpte en omvandlare på biltema som ska ge 300watt. (klaga nu inte på biltema för att det är roligt) den kostade 500kr. Tv:n fungerar jättebra när man står på en camping och har tillgång till 220-240 volt, men så fort jag kopplar in "omvandlaren" till tv: så hinner jag se en knapp sekund innan den blir svart. Tv:n drar 70 watt, vi har solceller på taket 100 watt , så batteriet är alltid fulladdat till bodelen, vad är felet? Drar tv:n för mycket i startögonblicket, eller vad? Vore tacksam om någon kunnig kunde svara. Att ladda våra mobiler går utmärkt :swoon:

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Hej
Kan vara så att omformaren är trasig.Har haft liknande trassel med en Waeco(150Watt) inverter.Vid mätning med analog(skall ej mätas med digitalmätare) mätare låg den på ca 200volt.(Ingen likspänning uppmätt)ok enligt Waeco:s servis kille,men så hände nått liknande som i ditt fall,då mätte jag igen och fick knapt 120v växel spänning och 40 likspänningen ut från omformaren.Detta räckte för att ladda telefon och driva digitalbox men ej tv.Har du för låg spänning från batteriet så skall det tjuta från omformaren,om den har en sådan fuktion

S

Stavve

Guest
Hej!
Det är mycket möjligt att teven suger till bra mycket ström precis i starten, om det då är lite dålig kontakt på 12V-anslutningen så kommer invertern att stänga av sig och tro att det är överlast. Min inverter på 600W klarar t ex utmärkt att dra en borrmaskin, men det finns inte en chans att göra det från tändaruttaget. Den måste vara ansluten med grova tampar direkt på batteriet. Prova att koppla invertern till en stabil källa så ska du se att det fungerar, eftersom mobilladdarna går.

Mvh Stavve

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Det kan vara så att kabeldiametern till omvandlaren är för klen eller var det några som satt fast på omvandlaren ?

Sätter du omvandlaren i ett cigguttag så kan kablarna för klena i bilen .

Du bör montera omvandlarens kablar direkt på batteriet i grova kablar , KOLLA ÄVEN om invertern drar ström även om den är i off läge för det gjorde min så att jag fick även reläkoppla strömen till invertern .

F

F.d. 50080

Guest
Kan det inte vara så att din TV är känslig för modifierad sinus? Billigare Invertrar har inte ren sinuskurva utan sk. modifierad sinus som ser ut som en fyrkantsvåg. Viss elektronik gillar inte sådan ström. Jag hade nog provat med nån annan apparat, kanske helst en annan TV för att se om den funkar med denna Inverter. :)

F

F.d. 660

Guest
Om du kopplade invertern i ett 12 voltuttag är det nog det som är felet, jag gjorde också det en gång men det funka inte alls, så fort man slog på tv:n stängde invertern av, det är för klena kablar fram, koppla in den med klämmor direkt på batteriet i stället, med grova lablar, ofta medföljer det, då kommer det säkert att funka. Eller om det är möjligt köp en kabel till tv:n som passar i ett 12voltuttag, om tv:n är avsedd för det är det det bästa sättet.

F

F.d. 53078

Guest
For att kunna hjalpa dig sa maste jag veta vad det ar for TV du har ,sade forsaljaren att den gar pa 12 V sa borde det sitta en 12V ingang pa TV´n da forstar jag inte vad det ar for adapter du anvander. Vilken TV som helst borde ga att kora pa en inverter 12 till 220 volt, men dessa ger normalt inte den sinuskurvan som du har i ett vanligt natutag utan gor en fyrkantskurva istallet . Finns natdelar som inte fungerar pa fyrkantskurvor .Eller kan det vara sa att nar du kor TVn pa 220 volt sa har du en transformator kopplad. ar det sa sa behover du bara en kabel ifran 12 v till TV var noga med + och - sa att sakringen inte smaller i TVn

F

F.d. 53050

Guest
Jag har samma problem .När jag skall sätta på tv och digitalmottagaren så får jag dra ur kontakterna starta omformaren sedan kan jag sätta i kontakterna igen och då brukar det fungera.

F

F.d. 17318

Guest
Problematiken ligger som 2 st tidigare nämt Din inverter är typen Modifierad Sinusvåg.
Endast ett fåtal switchade nätdelar fungerar på Modifierad sinusvåg, men de mår inte bra av det. sätt gärna örat in till och lyssna, gämför sedan med samma nätdel i 220V uttaget.
Du borde kunna höra en skillnad på ljudet.
Varför? jo switchade nät agg hackar sönder Växelspänningen och gör om den till avsed Likspäning, Om då den inmatade späningen inte är riktig Växelspäning så blir det fel
Skaffa en riktig inverter Ren sinusvåg eller den kabeln som skall vara till TV för 12 V

F

F.d. 58564

Guest
Titta på 12 volts TV i husbilen??
Råkade utför liknande problem med min 230volts - 12 volts Digital TV.
När man såg på TV, med 12 volts försörjning,
försvann bilden efter en liten stund, men ljud fanns.
Tog apparaten tillbaks till butiken och fick testat den där.
Då fungerade den utmärkt.
Problemet i husbilen var att strömförsörjningen går under 12 volt, ned till 11,4v,
och tydligen enligt tillverkaren, fungerar inte vissa TV modeller då.
Redan vid 11,9 volt försvann bilden.
Har ersatts med ny modell som klarar lägre än 12 volts försörjning.:spinny:

Toppen