• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

TV o sån´t där hemma

F

F.d. 2621

Guest
"Under markisen" kan man ta upp nya ämnen. Vi har markiser även där hemma, och där har vi också TV med diverse kringutrustning. Inte minst för att kunna ta med på resor i husbilen. Men, jösta Petter, varför går den s k utvecklingen så fort och varför går de utvecklade produkterna sönder så fort och varför kan man inte längre laga sådana produkter???!!

Vi har en modern platt TV, som funkar OK. Kopplat till den har vi en fyra år gammal dvd-spelare med inspelningsmöjlighet på hårddisk och på dvd-skivor. Vi har också en HD-box och abonnemang på Canal med fullt familjeprogram med filmer mm.

Det är ju riktigt trevligt att kunna programmera in diverse program och filmer, som man dessutom kan ta med sig ut i husbilen. Så länge det varade, som bacillen sa. När diverse fel uppträdde och man började söka orsakerna hos diverse säljare i branschen hette det, att jaja, apparaten är ju faktiskt fyra år, utvecklingen går fort, men nu har vi det och det alternativet. En sådan dvd-spelare finns inte längre i marknaden och den gamla Canal + boxen bör du byta ut mot den nya inspelningsbara boxen á 5000 spänn. Du kan visserligen inte spela upp eller in program på dvd-skivor längre, men å andra sidan kan du ju direkt på nätet och så vidare . . . . .Du kan ju också köpa en separat dvd-spelare, men som sagt du kan inte spela in något på den . . . Men det får man väl leva med . . . .

Förresten vad har du för mobiltelefon och har du sett den här nya Ipaden med allt vad den kan . . . . Jaså, inte det. . . .

Det är då man kommer att tänka på Knarrevik och andra som verkar kunna allting inom hem- och ute-elektronik. Hur gör dom och hur gör andra? Hur gör alla de som inte har ett HBK-forum att vända sig till? Dom som letar fram sina tjocka manualer på sju olika språk och försöker hitta tröst och lösningar där men som inte förstår vad där står att läsa?

Visst måste man dessutom inse, att man inte längre låter laga eller serva hemelektroniska apparater som är mer än ett par år gamla. Det kostar väl ett par tusen spänn bara att få den inlämnade prylen registrerad för "felundersökning". Det vill säga om man ö h t hittar ett ställe, där man sysslar med så gammaldags ting som service och reparation.

Överdriver jag? Kanske, men inte så mycket väl!

Hur gör ni, som ännu inte har flyttat ut för gott i husbilen? Tips om ett lagom bra system i hemmet vore intressant att få ta del av.

F

F.d. 4220

Guest
Sv: TV o sån´t där hemma

En stor fråga. Jag kan berätta hur min "uppsättning" ser ut, men det är ju ingen patentlösning.

Nackdelen med de flesta säljare är att de inte bryr sig om att höra efter hur behovet ser ut. Så det får du först klura ut själv.
Exempel på frågor:

Hur mycket vill du betala?

Vad vill du kunna göra?

Hur mycket meck kan du tänka dig? (Från "Allt installerat och klart" till "jag vill bygga rubbet själv")

Jag exempelvis söker billigare lösningar och gör mycket själv. sedan spelar ytterst sällan in något som sänds på TV. Så det är de kriterier som styrt mina val.

Så jag har en platt-TV och en Boxer HD box. Sedan har jag en Jailbreakad AppleTV, med XBMC (en mediaspelare som spelar de flesta filmformat, vilket inte AppleTV gör som standard). Sedan har jag en server där jag sparar alla filmer och musik på disk. - Mitt nuvarande projekt är att lägga över de bästa av mina gamla LP-skivor till mp3...

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5322

Guest

Vad det gäller själva TV:n är vi nog snart ensamma om att fortfarande köra "tjock-TV". En Finlux.
Vi är lite av uppfattningen att varför byta ut något som fungerar?

F

F.d. 55511

Guest

Hej Flat Mates

En sådan DVD+Video med inspelningsmöjligheter finns hos Netonet, det finns även serviceställen som reparerar "äldre" elektronikvaror. Prova med Lundgrens Radio och TV i Stenkullen. Lite långt men kanske värt besväret:msn_laugh:

Hälsning Chris9

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi har Boxer + tvillingkort med inspelningsbar box hemma samt två platt-tv apparater med inbyggd box i husbilen, vars en dator och Dovado Tiny router till dessa och ett 3 mobilt bredband. Vi tycker det räcker mer än väl

Thomas

F

F.d. 53078

Guest

Jag håller med dig till stor del,visst går utvecklingen framåt och fort.

Men inte behöver man byta bara för att det kommer någonting modernare. Det är duktiga säljare som är programerade att sälja på dig massa saker som du aldrig kommer att använda.

Jag har upptäckt detta under åren att många kunder har inte en aning om vad aparaterna kan. Dom flesta använder bara några procent av aparaternas kapacitet. Nu pratar jag omTV och inte datorer eller telefoner.

Kunder som vi har instalerat 100-tals kanaler,men som bara tittar på SVT World.
Sedan tillverkas inte aparater som det inte finns efterfrågan på som till ex inspelningsbara DVD. Nu använder man minneskort eller USB minnen istället för ömtåliga DVD skivor.
Det taskiga är närman står där med en massa DVD skivor och en trasig spelare.

Den modernaste TVn kan man koppla in sin gamla VHS spelare utan problem

Att dom små TV verkstäderna inte finns kvar idag är synd, men lätt att förstå.

Förr fanns det ett begränsat antal märken med en service och reservdelar.
Idag finns det flera hundra tusentals märken som är tillverkat så billigt och intregrerat att det är omöjligt att reparera utanför märkesverkstäderna.Komponenterna är inte längre standard utan allt är special. En TV består idag av 4 delar nätdelen, Moderkortet, bildskärmen och till sist drivern för bildskärmen.

1968 kostade en 26"FärgTV lika mycket som den modernaste 26"platt TV kostar idag Ca 200€. Idag är det dagslöner då var det månadslöner.
Detta innebär att det inte lönar sig att reparera löner och komponenter har stigit sedan 1968.

F

F.d. 4220

Guest

Kom att tänka på en sak... Du bor ju i Kungsbacka.
Kolla med Lindome Radio & TV Service, Christer Aronsson.
Om det är samma person, så lämnade jag in ett par Videoapparater där på sin tid. En mycket kunnig kille som reparerade elektronik i Garaget.

Det var på 80-talet, men när jag sökte på hitta.se så kom han upp nu med.
Som sagt jag skall inte säga säkert att det är samma kille (eller att han fortfarande jobbar med detta), men på kartan ser det ut som platsen jag kommer ihåg.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Vi bytte till slut ut tjock-TV:n i julhelgen, då pga att den gick sönder fast den bara var 16 år! :)

Köpte 42" LED-TV och då även en "Boxee", mycket smidig grej.
Perfekt att kolla alla "Play"-kanaler, hyra film, kika på film och bilder via tex USB och komma åt allt på min dator via det trådlösa nätverket.
Väl investerade knappt 2000:-.

Boxee Support

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Ett tipps.
Har man TV abonnemang hos någon leverantör, så är det oftast låst på 12 eller 24 mån. Förläng alltid med ny period när det gamla går ut och se till att då få en ny "box" för 0 kr. Då är i alla fall den ny.

Ps. Leverantörerna jagar nya kunder med allehanda rabatter. De trogna gamla kunderna får inte automatiskt del av det, och det missar ju många. Det är en ful taktik. :aja:

/Leif

F

F.d. 4220

Guest

Ett tipps.
Har man TV abonnemang hos någon leverantör, så är det oftast låst på 12 eller 24 mån. Förläng alltid med ny period när det gamla går ut och se till att då få en ny "box" för 0 kr. Då är i alla fall den ny.

Ps. Leverantörerna jagar nya kunder med allehanda rabatter. De trogna gamla kunderna får inte automatiskt del av det, och det missar ju många. Det är en ful taktik. :aja:

/Leif

Och jag har ringt dem och sagt upp abonnemanget - och på det sättet fått ett moterbjudande som sänkt månadskostnaden rejält.
Men jag tycker inte det är vi som använder en ful taktik...

//Stefan

Toppen