• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

TV i husbilen på bästa vis?

nilhen

HBK Medlem
Inlägg
311
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2024
Vi kommer att byta bil nu och på den gamla bilen så hade vi TV via parabol.
Det kommer vi inte ha på den nya utan tänkt köra TV via streaming.
Men blir inte helt klok på hur det fungerar och vad jag behöver.
Om jag har en smart TV med wifi och jag delar nätverk via mobilen, behöver jag något mer då?
Eller finns det något smartare sätt?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.849
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Du behöver inget annat MEN med router och yttre antenn blir mottagningen bättre.
Håller med. Du får t.ex. väldigt mycket streaming för pengarna mot vad en parabol kostar. Vi har alla kanaler som vi har hemma via Telia Play och även extrakanaler om man vill det utan extra kostnad förutom surfkostnaden. Vi har router (ca 5 år gammal) med modem inbyggt som går på 12 Vdc. Ingen yttre antenn men hittills har den fungerat överallt, t.o.m. uppe vid Blåsjön utefter Vildmarksvägen. Står man mycket på platser som har WiFi så välj router som även kan ta emot det förutom via Simkort.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Italienska Teleco (känd för bl.a. tv-antenner, paraboler, ac) har en LTE/3G/4G-router som är byggd för husvagns- och husbilsbruk (12V-drift utan adapter), som även fungerar som wifi-repeater (2,4 GHz). Plats för dubbla SIM-kort. Dubbla interna antenner samt anslutning för två externa antenner.
Upp till 150 Mbps nedstöm och upp till 4 samtidiga användare. Modellen heter WLT24EX2, och man får googla för att hitta en återförsäljare.

Pålle
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.865
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Har själv haft en TP-Link Archer 600, och visst gick den att köra direkt från 12V. Var dock lite orolig för de "spikar" (upp mot 14,4V) som kan uppstå.

Teleco-routern är specad 10,5-14,5V, och dessutom är den strömsnål.

I vår husbil fick den elegant plats ovanpå ett överskåp:

DSC02113.JPG

(Kabeldragningen är numera snyggare.)

Pålle
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.113
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Vi kommer att byta bil nu och på den gamla bilen så hade vi TV via parabol.
Det kommer vi inte ha på den nya utan tänkt köra TV via streaming.
Men blir inte helt klok på hur det fungerar och vad jag behöver.
Om jag har en smart TV med wifi och jag delar nätverk via mobilen, behöver jag något mer då?
Eller finns det något smartare sätt?
Prova med mobilen först.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.711
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Nighthawk router, utan yttre antenn (behövs inte). Telia fungerar bäst i Sverige och 3 längs de stora vägarna i Norrland.
Utomlands Teliaplay:s alla kanaler och Telenor kontant
 
Toppen